Zondag 27/11/2022

Pukkelpop

Car Seat Headrest op Pukkelpop: was het nu 1997 of 2017?

null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman

Thuisblijven of uitgaan? Je leven in handen nemen of blijven piekeren? Twijfel bleek op Pukkelpop nog altijd de middle name van Car Seat Headrest-frontman Will Toledo. Jammer wel dat al dat geaarzel iets te vaak eindigde in langdradige gitaarrock.

Pieter Coupé

Ah, de jaren negentig, toen desinteresse überhip was. Will Toledo plukte in de Club weer de beste gitaren, de lijzigste melodieën en de coolste don’t give a fuck-houding uit dat decennium. Wie argeloos de tent in liep, waande zich eerder op Pukkelpop 1997 dan op de editie van 2017.

Maar zo afstandelijk als Toledo op het podium stond, zo hard zocht hij contact in zijn teksten: “reach out your hand” herhaalde de introtape wel honderd keer, en in opener ‘Vincent’ had hij het over zijn introversie, die hij alleen met intoxicatie de baas kon.

null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman

Yep, Will Toledo – een naam als een superheld, wat wel past bij deze posterboy van de indie – bezong alle typische onderwerpen van de gitaarrock: eenzaamheid, contactstoornis, … Maar hij maakte er toch meer van dan een makkelijke invuloefening.

Verloren generatie

Een jaar na de release van de topplaat Teens of Denial bleken ‘Fill in the Blanks’ en ‘Drunk Drivers / Killer Whales’ alvast moderne klassiekers voor al wie zich ooit onderdeel van een verloren generatie heeft gevoeld. Veel volk, zo bleek: van voor tot achter werden die songs meegebruld, vaak met de ogen dicht. Zelfs de piepende gitaren werden meegejankt.

Gedurfd én geslaagd waren de nieuwe versies van ‘Maud Gone’ en ‘Destroyed by Hippie Powers’, waarin tegendraadse gitaren en doldraaiende cassette loops elkaar in de haren vlogen.

null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman

Topshow, dus? Helaas sloeg de langdradigheid net iets te vaak toe. Zoals in – even ademhalen – ‘(Joe Gets Kicked out of School for Using) Drugs with Friends (But Says This Isn't a Problem)’ en setsluiter ‘Beast Monster Thing (Love Isn’t Love Enough)’.

Toledo etaleerde in de Club het potentieel om de stem van zijn generatie te worden. Maar in zijn songs over ennui en ander ongemak moet hij nog leren de verveling zélf te snel af te zijn.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234