Vrijdag 15/11/2019

Canvas-serie ‘Paradise City’ komt tot leven in Het Depot ★★★★☆

Paradise City Beeld rv

De Canvas-reeks Paradise City krijgt een vervolg op het podium. Tot eind dit jaar trekken groepsleden van Triggerfinger, Jacle Bow, Douglas Firs en De Mens samen Vlaanderen rond, om de tv-serie tot leven te wekken. Het Depot in Leuven werd gisteren ondergedompeld in een passionele ode aan de helende kracht van muziek.

Drummer Mario Goossens (Triggerfinger) en gitarist Karel Van Mileghem (Jacle Bow) zijn de fiere stamvaders van Paradise City. De eerste als presentator, de andere als regisseur van de Canvas-serie. Na de tv-reeks, het radio-programma en het boek is er nu ook de cd én de band.

“Miserie maakt muziek”, vertelde Van Mileghem in Het Depot. Daarmee refereerde hij naar het thema van Paradise City, niet naar zijn groep. De twee acolieten wisten zich uitstekend omringd met David Poltrock (De Mens) op toetsen, Gertjan Van Hellemont (Douglas Firs) op gitaar én zang en de Limburgse Jan Bas als zanger. Samen vormen ze Starman.

Muzikale reis

De band nam het publiek mee op een voorstelling, die veeleer een visuele muzikale reis was dan louter een concert. Met een platenspeler aan het begin en het einde, en daar tussenin zes plaatsen die centraal staan in Paradise City. Van Port-au-Prince tot Hiroshima: het zijn telkens steden die drama’s meemaakten en waar muziek het enige was dat wat hoop bracht.

Meer nog dan in de tv-reeks werd in Leuven de link gelegd tussen conflict en muziek. Op een panoramisch scherm achter de band werden beelden geprojecteerd. Telkens Goossens of Van Mileghem even praatten passeerde er een getuigenis, maar er werd vooral ook veel gemusiceerd. De afgekapte rode hand was het symbool van de strijd tussen het IRA en de Unionisten in het Noord-Ierse Belfast: Starman haalde er ‘Red Right Hand’ van Nick Cave bij. De atoombom viel op Hiroshima: de muziek ging over van ‘Enola Gay’ (O.M.D.) in ‘Here Comes the Sun’ (The Beatles). Dat was pakkend en confronterend, schurend ook.

Van gruwel naar hoop

De groep was op zijn best toen die bekende songs niet zomaar naspeelde, maar zich de nummers eigen maakte. ‘Teenage Kicks’ van The Undertones kreeg een dromerige herwerking, waarin de zachte stemmen van Jan Bas en Douglas Firs elkaar perfect aanvulden. Instant kippenvel. ‘Papaoutai’ van Stromae dreef op hammond-orgel en tribale drums, ‘Redemption Song’ van Bob Marley werd nog een pakkend moment. Ingezet op glockenspiel en verweven met zweverige gitaar zag je de woede én de hoop van de Haïtianen. De band kwam naar voor om samen onversterkt de Haïtiaanse traditional ‘Kote’w Te Ye’ te brengen, met Van Mileghem op banjo en Goossens die met de handen drumde.

Van de gruwel van de Rwandese genocide tot de allesverwoestende aardbeving in Haïti: de begeleidende beelden waren vaak beenhard. Maar er was ook een sprankel hoop. Zoals de arme Grandpa Elliott in New Orleans, waar Mario Goossens geld voor bijeen trommelde als straatmuzikant op plastic potten. Bij beelden van de oude blinde man bracht Starman een mooie versie van ‘Stand By Me’ (Ben E. King). Met daarin een prachtrol voor David Poltrock en zijn klein valiesje vol belletjes. Er werden ook eigen songs gespeeld. ‘Inanga’, met de toetsenist en gitarist samen op trommels, klonk lekker broeierig en bleef bij.

Muziek brengt heling

Er werden meermaals beelden getoond die niet in de tv-reeks zaten. Een verlaten pretpark in New Orleans paste qua sfeer helemaal bij ‘Like A Hurricane’ van Neil Young. Orkaan Katrina zoals je die nog nooit ervaarde. Met een hemelse gitaarsolo van Karel Van Mileghem, die gepassioneerd door bleef spelen ook toen zijn gitaarstrap loste. Muziek brengt miserie? Muziek brengt heling. Dat bleek uit de zes steden die muzikaal werden aangedaan. En zeker uit deze voorstelling.

De band mocht na een open doekje nog eens het podium op voor een bisnummer. Erg toepasselijk werd ‘(What’s So Funny About) Peace, Love and Understanding’ van Elvis Costello ingezet. Noem het de moraal van hun verhaal. Deze live-show was een meer dan een mooie aanvulling op de tv-reeks.

‘Detroit, USA’, de laatste aflevering van Paradise City is vanavond te zien op Canvas en op VRT Nu. Meer info over de live-shows op paradisecitytour.be

Mario Goossens in Kigali. Beeld Noxville