Dinsdag 07/07/2020

DM Zapt

Canvas mag het vaker doen: generaties Y en Z recht in het hart treffen

Beeld rv Library of Congress

In de dagelijkse rubriek DM ZAPT zet de redactie de blik op oneindig. Vandaag: Sasha Van der Speeten over I Am Not Your Negro, een documentaire over de Amerikaanse rassenkwestie.

Bij de aftiteling van I Am Not Your Negro weerklinkt ‘The Blacker The Berry’ van hiphopkoning Kendrick Lamar. “Came from the bottom of mankind”, rapt hij verbeten. “My hair is nappy, my dick is big, my nose is round and wide / You hate me don’t you? / You hate my people, your plan is to terminate my culture / You’re fuckin’ evil / I want you to recognize that I’m a proud monkey.” De Afro-Amerikaanse verontwaardiging in vitriool gedompeld.

Het gebruik van dat nummer is veelbetekenend. De dominantie van hiphop in onze populaire cultuur en zijn impact vallen onmogelijk te onderschatten. Niet alleen schildert het alomtegenwoordige zwarte muziekgenre een beeld van de Afro-Amerikaanse gemeenschap en haar door blanken gedicteerde onderdrukking, het lokt ook makkelijk te beïnvloeden millennials naar zwarte literatuur,  beeldende kunst of films. Naar Get Out, Selma en Black Panther, naar poetryslams en streetartexpo’s. Of naar schrijvers zoals Ta-Nehisi Coates of Touré, die hen confronteren met nuances die de traditionele (blanke) media over het hoofd zien of moedwillig negeren.

Wij kennen genoeg jonge mensen die met Raoul Pecks bejubelde documentaire I Am Not Your Negro in aanraking kwamen dankzij hiphop en aanverwante Afro-Amerikaanse popmuziek. De film garandeert een joekel van een realitycheck die de jongeren wellicht niet van hun school of ouders zullen meekrijgen. 

Tegengif

Canvas mag het vaker doen: kwaliteitsdocumentaires uitzenden die generaties Y en Z recht in het hart treffen. In deze hardvochtige tijden waarin invloedrijke politici gretig polariseren en elk greintje sociaalvoelendheid overboord gooien ten koste van minderheidsgroepen, kan wat intelligent tegengewicht geen kwaad. Voeg daarbij een mediadiscours waarin gemakzuchtige zwart-wittegenstellingen worden aangewend om kijkcijfers en clicks de hoogte in te jagen en je kweekt een generatie apathische jongeren die niet altijd in staat is discriminatie te identificeren, laat staan te counteren.

I Am Not Your Negro is het tegengif: duidend, poëtisch, rauw, vol beteugelde weemoed. Twintigers die I Am Not Your Negro in een cinemazaal zagen, vertelden ons dat ze na afloop met betraande ogen de bioscoop verlieten. Ze hadden een flard geschiedenis voorgeschoteld gekregen die vlijmscherp de menselijke natuur dissecteert. Ze leerden dat er iets bestaat als micro-agressie, als raciale stereotypering en als de hagiografische geschiedschrijving door de blanke kolonist. Geen overbodige kennis voor zij die straks onze maatschappij zullen sturen.

“Niet alles wat je onder ogen ziet, valt te veranderen”, vertelt acteur Samuel L.Jackson aan het einde van de docu, met de woorden van James Baldwin. “Maar niets kan veranderen, tot het onder ogen wordt gezien.” Check.

Gezien op Canvas op 25/3. I Am Not Your Negro is te herbekijken op vrt.nu.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234