Dinsdag 15/10/2019

Canvas

Canvas herpakt zich, althans mentaal

'De afspraak': vorig jaar nog onder vuur, vandaag een van de sterkhouders van Canvas. Beeld rv canvas

Twaalf maanden geleden verkeerde Canvas in een diepe crisis. Een vernieuwing later zijn de cijfers niet veel beter, maar van een crisissfeer is geen sprake meer. Met dank onder meer aan De afspraak, vorig jaar nog onder vuur.

Het kan verkeren, en zeker in televisieland. Terwijl De afspraak een jaar geleden nog verguisd werd en bijna uitgroeide tot het symbool van de mislukte vernieuwing bij Canvas, is het actuamagazine de voorbije maanden uitgegroeid tot een van de sterkhouders van de zender. Vorig najaar had De afspraak gemiddeld 125.000 kijkers. De voorbije maanden waren dat er 187.000.

Nog geen reden om hosanna te roepen - zulke cijfers waren twee jaar geleden de aanleiding om Canvas helemaal te vernieuwen - maar wel hoopgevend, vinden ze bij de VRT. "De eerste taak was om dat nieuwsblok onder controle te krijgen, en dat is nu gebeurd", valt te horen. Al getuigt dat ook van het nodige optimisme: Terzake blijft met gemiddeld 148.000 kijkers achter en - nog belangrijker - slaagt er ook minder dan De afspraak in om op de agenda te wegen.

Werk aan de winkel dus, maar de plannen om in januari het nieuwsuur aan te pakken zijn op de lange baan geschoven. De piste om van De afspraak een latenightprogramma te maken is van de baan: Bart Schols blijft om halfnegen zitten, ook al omdat de VRT niet het risico wil lopen terug te vallen op de problemen van vorig jaar. If it ain't broken, don't fix it, zegt hoofdredacteur duiding Steven Samyn. "Ik zie niet in waarom we dit zouden moeten veranderen: beide programma's zitten veel minder in elkaars vaarwater - Terzake geeft duiding bij het nieuws van de dag, De afspraak focust meer op opinie en debat - en de cijfers zijn goed. Soms moet je de dingen gewoon wat tijd geven om ze te laten groeien. Een beetje rust is soms niet slecht."

'Terzake' blijft met gemiddeld 148.000 kijkers achter. Beeld rv

Lembrechts-norm

Maar waar het nieuwsuur nu min of meer op poten staat, loopt het bij het gros van de andere programma's een stuk minder vlot. Kijkcijfers mogen dan niet zaligmakend zijn, zeker niet voor een zender als Canvas, ze zijn wel een goede illustratie van je relevantie als zender. En daar knelt het schoentje bij Canvas. VRT-CEO Paul Lembrechts merkte in een interview eind september in deze krant dan ook op dat het best wat meer mag zijn. "Ik vind 100.000 geen slecht uitgangspunt, maar het mag van mij ook iets hoger zijn."

Lembrechts heeft nog werk aan de winkel als je het lijstje overloopt: programma's als Culture Club (gemiddeld 83.000 kijkers, inclusief uitgestelde kijkers), Wanderlust (80.000), 4x7 (79.000), Asfalt (85.000) en België scherpgesteld (86.000) halen de Lembrechts-norm niet, terwijl een vaak bejubeld programma als Alleen Elvis blijft bestaan (109.000) die maar net haalt. De ideale wereld zakte na een blitzstart weg, ook al omdat Canvas het mismeesterde door continu met uitzenddagen en -uren te schuiven. Met gemiddeld 141.000 kijkers zit het nu onder wat het op VIER haalde. En dan is er nog De 16: bejubeld door de tv-critici, maar gemiddeld slechts 160.000 kijkers. Te weinig voor een eigen fictiereeks. Radio Gaga is met 291.000 kijkers een van de zeldzame uitschieters. Met een totaal marktaandeel van 6,8 procent, 0,2 procentpunt hoger dan vorig jaar, kun je bezwaarlijk van een goed najaar spreken.

Culture Club blijft zelfs met de uitgestelde kijkers erbij onderaan bungelen. Beeld photo_news

Hoe komt dat toch? Aan de kwaliteit ligt het lang niet altijd, want enkele Canvas-programma's behoren tot het beste wat je de voorbije maanden op televisie kon zien. Het lijkt alsof veel kijkers simpelweg vergeten zijn dat Canvas nog bestaat. Met de steeds groter wordende concurrentie van de kleine zenders lijdt Canvas net als de grote zenders onder de versnippering. En dan is er nog de lokroep van het internet en het uitgesteld of op aanvraag kijken. Met de uitgestelde kijkers meegerekend zie je bijvoorbeeld dat De 16 stijgt van 112.000 naar 160.000 kijkers.

Dwingend

Als zender moeten je programma's dwingend zijn, het gevoel geven dat je iets gemist hebt. En dat is te vaak afwezig bij Canvas. Vaak mooie televisie, maar even vaak niche of weinig relevant. Iemand bijvoorbeeld al eens horen praten over een opmerkelijk item of debat in Culture Club? En van De ideale wereld weet je sowieso dat je de beste filmpjes 's anderendaags wel op het web ziet. Kijken hoeft dus niet. Het filmpje waarin Luc Haekens de Nederlanders op hun kennis van het Engels test, haalde meer dan een miljoen views.

De website maakt dat voorlopig nog niet goed. Met gemiddeld 30.000 bezoekers per dag stijgen de cijfers wel, maar hits vind je er niet. Een aflevering van De ideale wereld haalde er de beste cijfers met net geen 25.000 starts van de aflevering. Hoeveel mensen die dan ook uitkijken, is niet geweten.

160.000 kijkers voor 'De 16': te weinig voor een eigen fictiereeks. Beeld © Luna Films, Canvas © Eric de

Soortgelijke cijfers veroorzaakten vorig jaar een stormpje bij Canvas, al had dat ook te maken met een polariserende figuur als Paul Peyskens die toen netmanager was. Maar van paniek of zelfs maar onrust lijkt er nu geen sprake bij de VRT. "De cijfers zijn stabieler dan vorig jaar, het marktaandeel in licht stijgende lijn", zegt netmanager Reinhilde Weyns. "Canvas kiest voor het alternatief en moet zich onderscheiden van de rest. Wij maken geen lean back-televisie: Canvas is voor de kijker die iets wil ontdekken, iets wil leren. Dat is geen miljoenenpubliek, maar het is wel een publiek dat een openbare omroep ook moet bedienen. Al komt het er nu wel op aan dat profiel scherp te houden. Dat is een continue oefening, maar we blijven in deze specifieke opdracht van Canvas geloven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234