Vrijdag 07/05/2021

NieuwsBoeken

Canvas blaast het boekenprogramma nieuw leven in

De Nederlandse tv-maker en schrijver Wilfried de Jong en Radio 1-stem Ruth Joos presenteren vanaf 18 april ‘Brommer op zee’ op Canvas.  Beeld VPRO/Merlijn Doomernik
De Nederlandse tv-maker en schrijver Wilfried de Jong en Radio 1-stem Ruth Joos presenteren vanaf 18 april ‘Brommer op zee’ op Canvas.Beeld VPRO/Merlijn Doomernik

Ruim zeven jaar na ‘Man over boek’ krijgt het geschreven woord opnieuw aandacht op de openbare omroep. Samen met de Nederlandse VPRO maakt Canvas het boekenprogramma ‘Brommer op zee’, en dat is een hele uitdaging.

Boeken en tv: het is een turbulente relatie. “Ik weet dat zo’n boekenprogramma een beladen onderwerp is. Maar je hebt echt geen kunst- en vliegwerk nodig om van zo’n programma een succes te maken. Een bevlogen presentator, eloquente gasten en een goed gesprek, meer moet het echt niet zijn.” Dat vertelde Paul Hermans, directeur van Literatuur Vlaanderen, vier maanden geleden in deze krant. Vandaag lijkt hij op zijn wenken te worden bediend: de VRT kondigde aan dat vanaf 18 april op Canvas Brommer op zee wordt uitgezonden, een programma waarin Radio 1-presentatrice Ruth Joos en de Nederlandse tv-maker en schrijver Wilfried de Jong dichters en schrijvers zullen interviewen.

Of Brommer op zee, dat samen met de Nederlandse VPRO wordt gemaakt, puur om interviews zal draaien, is nog niet helemaal duidelijk. “Het programma wordt nu nog ingevuld”, klinkt het aan de Reyerslaan. “Korter tegen de startdatum zullen we daar meer duidelijkheid over kunnen geven.”

Bij schrijvers werd het nieuws alvast goed ontvangen. Lize Spit reageerde enthousiast op Twitter, Jeroen Olyslaegers had het op Facebook over “fijn nieuws”. Nochtans zijn in het verleden niet alle boekenprogramma’s op gejuicht onthaald in de literaire wereld. “Een programma rond boeken krijgt dikwijls kritiek”, vertelt Mark Coenen, netmanager bij Canvas toen Man over boek werd uitgezonden. Dat programma draaide niet rond gesprekken met schrijvers, maar rond verschillende verhalen over boeken. “We vertrokken daarvoor vanuit een humoristische kijk, maar dat bleek moeilijk te liggen. Ik ben toen, zeg maar, voor de krijgsraad van de boekenwereld verschenen. Nu ik inmiddels zelf een boek heb geschreven, begrijp ik overigens beter waarom, want auteurs worden vaak nogal stiefmoederlijk behandeld.”

Ode aan J.M.A. Biesheuvel

De titel van het nieuwe programma is alvast een ode aan de vorig jaar overleden schrijver J.M.A. Biesheuvel. Zijn verhaal Brommer op zee, merkt NRC op, draait rond een man die “iets wil doen wat nog nooit iemand heeft gekund”. Dat lijkt in zekere zin ook het opzet van het programma: Jan Leyers, die Iets met boeken presenteerde, omschreef het maken van een boekenprogramma als “een onmogelijke opdracht”. Coenen: “Een auteur die vertelt, dat kan werken, maar dan mag het niet alleen over zijn boek gaan. Dat is nogal een smal onderwerp, en lijkt me als kijker niet interessant. Ik denk niet dat je een echt boekenprogramma in primetime kunt uitzenden.”

Yes we can, lijken Ruth Joos en Wilfried de Jong te denken. En Paul Hermans is het daar alvast mee eens. “Dat zijn twee mensen met pakken ervaring om een gesprek over boeken te voeren op een manier die veel mensen kan boeien. En met een goed, deftig gesprek kun je alle kanten uit.”

Literaire gesprekken op tv hebben in Nederland in ieder geval wel al vruchten afgeworpen. In het zondagochtendprogramma Boeken, van Wim Brands, bijvoorbeeld, maar ook in talkshows zoals De wereld draait door (DWDD). In dat format ziet Coenen meer toekomst: auteurs die aanschuiven in een bredere talkshow zien we hier nog te weinig, vindt hij, een paar uitzonderingen in De afspraak niet te na gesproken.

“Als Griet op de Beeck in DWDD aan tafel zit, heeft dat 15.000 keer meer impact dan wanneer ze bij Wim Brands aanschuift.” Maar in Nederland is de situatie ook anders, weet Coenen. “Nederlanders zijn grotere babbelaars dan wij. En de openbare omroep daar heeft ook veel meer geld dan de VRT. Ze hebben een grotere traditie op het vlak van literatuur op tv, en ze hebben ook een literaire markt die drie keer groter is.”

Niettemin is Hermans enthousiast. “We mogen ons niet blindstaren op het ‘brokkenparcours’ van eerdere boekenprogramma’s. Meer zichtbaarheid voor boeken: dat is waar het om draait. En dit draagt daar zeker toe bij.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234