Zondag 07/06/2020

Film

Cannes rolt de rode loper op. Gaan we een jaar zonder filmfestivals tegemoet?

Het Filmfestival van Cannes is intussen afgelast.Beeld EPA

In een ideale wereld zou dinsdag het Filmfestival van Cannes van start gaan. Maar dit is de wereld van corona, en dus maakte artistiek directeur Thierry Frémaux afgelopen zondag – na een pijnlijke ontkenningsfase – eindelijk een kruis over de 73e editie. Zullen er dit jaar nog grote filmfestivals kunnen plaatshebben? Of wagen anderen noodgedwongen de sprong naar online?

Eindeloos drummen in ellenlange rijen, vele uren per dag opeengepakt zitten in grote zalen, en ’s avonds laat nog tussen een zweterige menigte een cocktail achteroverslaan op een feestje. Nee, in volle coronacrisis een filmfestival bijwonen, zou geen goed idee zijn. Geen wonder dus dat het Filmfestival van Cannes, de jaarlijkse hoogmis van de cinema, morgen niet van start kan gaan.

Evident, zou je denken, al deed de festivaldirectie er bijzonder lang over om dat toe te geven. Terwijl iedereen in de filmsector om duidelijkheid smeekte, bleef artistiek directeur Thierry Frémaux maandenlang volhouden dat Cannes niet geannuleerd, maar uitgesteld zou worden. Ook al werd het verbod op grote evenementen in Frankrijk steeds verlengd, en zat de najaarskalender sowieso al bomvol met de filmfestivals van – onder andere – Venetië (2-12 september), Telluride (3-7 september), Toronto (10-20 september) en San Sebastián (18-26 september). Als die al mogen doorgaan natuurlijk, want het is maar de vraag of er in de herfst überhaupt weer grote evenementen zullen worden toegelaten. Zeker als er na de zomer een nieuwe opflakkering van het coronavirus volgt. Zijn we in dat geval vertrokken voor een heel jaar zonder filmfestivals? Het zou een ramp zijn voor de sowieso al zwaar getroffen filmsector, die de buzz van dat soort evenementen broodnodig heeft.

Artistiek directeur Thierry Frémaux.Beeld Getty Images

Afgelopen zondag besloot Frémaux alleszins om het zonlicht niet langer te ontkennen. In een interview met vakblad Screen maakte hij eindelijk een kruis over de 73ste editie: “Een fysieke editie van Cannes 2020 is onmogelijk, dus we gaan dit jaar iets anders moeten doen.” De rode loper mag dus weer in de kast, maar toch zal het festival begin juni een officiële selectie aankondigen. De films die dat lijstje halen – Frémaux noemde al Wes Andersons The French Dispatch, Nanni Moretti’s Three Stories en de nieuwe Pixarfilm Soul –, krijgen het label ‘Cannes 2020', wat hun internationale profiel een aanzienlijke boost kan geven. Al zullen ze het zonder de ultieme bekroning – de Gouden Palm – moeten stellen, want prijzen worden er dit jaar niet uitgedeeld. Wel wil Frémaux rond zijn officiële selectie “evenementen organiseren in cinema’s”, en komen er ook samenwerkingen met de grote najaarsfestivals. Hoe die er juist zullen uitzien, moet nog duidelijk worden.

Niet online

Opvallend is wel dat ze in Cannes hardnekkig blijven weigeren om ook maar een beetje te experimenteren met online-alternatieven. Frémaux liet al eerder optekenen dat sfeer van een fysiek festival, “het gejuich en het gefluit in de zalen”, voor hem onvervangbaar waren, en dat Cannes “een feest” moest zijn. In het interview met Screen herhaalde hij zijn afkeer: “Kan iemand me eens uitleggen wat zo’n digitaal festival dan juist zou inhouden?”

Dat een virtueel festival heel wat moeilijke organisatorische, juridische en financiële vragen met zich meebrengt, is natuurlijk waar. Maar onmogelijk is het absoluut niet: in de beginfase van de coronacrisis zochten heel wat festivals hun toevlucht tot het internet om een totale annulering – en dus een financiële catastrofe – te vermijden. Het Deense documentairefestival CPH:DOX was half maart een van de eersten: de volledige selectie werd online gegooid, tegen betaling. Met succes, want volgens directeur Ilse Fischer zou het festival dit jaar minstens even veel kijklustigen getrokken hebben als anders.

Toch staat Cannes niet alleen met zijn weigering van een virtuele festivaleditie. Karlovy Vary (3-11 juli) en Locarno (5-15 augustus) annuleerden liever hun aankomende editie dan online te gaan. José Luis Rebordinos, directeur van het Filmfestival van San Sebastián, liet ons per e-mail weten dat hij wel overweegt om bepaalde nevensecties online te vertonen, maar zeker niet de belangrijkste onderdelen van het festival – de officiële competitie en het ‘New Directors’-luik. In Toronto wordt dan weer wel nagedacht over een 'hybride’ festival, maar Alberto Barbera, artistiek directeur van het Filmfestival van Venetië, liet in april al verstaan dat hij niet geïnteresseerd was in een virtueel alternatief. Het wordt dus nog spannend, dit najaar.

Film Fest Gent.Beeld BELGA

Ook bij Film Fest Gent breekt men zich momenteel het hoofd over de aankomende editie, die gepland staat van 13 tot 24 oktober. Programmadirecteur Wim De Witte: “Wij hopen dat we een gewone ‘zaaleditie’ zullen kunnen doen, desnoods met iets minder films dan normaal. Maar we houden rekening met alle opties. Ook een festival dat uitsluitend online zou plaatsvinden, behoort tot de mogelijkheden. Als het echt niet anders kan. We waren sowieso al bezig met de ontwikkeling van een online uitbreiding van het festival. Dus de infrastructuur is er al. Ook onze World Soundtrack Awards (de filmmuziekprijzen die Film Fest Gent zijn internationale aanzien geven, LT) zijn te belangrijk om te schrappen. Ze zijn toe aan hun 20ste editie. Daar wilden we graag iets speciaals van maken, maar in geval van nood laten we ze online doorgaan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234