Zaterdag 14/12/2019

Filmfestival

Cannes grijpt terug naar het verleden en maakt komaf met selfies en Netflix

Het filmfestival van Cannes wil niet dat actrices als Rosario Dawson nog selfies nemen op de rode loper. Beeld epa

Geen selfies en geen Netflix. Het filmfestival van Cannes grijpt terug naar oude waarden om zijn grandeur en prestige intact te houden. "Nee, dit is niet ouderwets", verdedigt de directie haar keuze.

Filmsterren die in mei naar Cannes komen en op de rode loper hun smartphone bovenhalen zijn gewaarschuwd. Wie het waagt een selfie te nemen, riskeert de banvloek. Volgens Thierry Frémaux, de directeur van het filmfestival, zijn zulke selfies ridicuul, grotesk en vulgair.

Frémaux deed zijn uitleg over de selfieban onder meer in het Amerikaanse vakblad Variety. Selfienemende sterren zijn volgens hem nefast voor de kwaliteit en het tempo op de rode loper. "We gaan naar Cannes om films te zien, niet om selfies te nemen. Mijn werk en dat van mijn team is om het prestige van het belangrijkste filmfestival ter wereld te behouden. Als we bovenaan de trappen staan, zien we de vulgariteit en het groteske van zij die selfies nemen op de rode loper. Dan wordt het een grote puinhoop." 

Hoe Frémaux dat denkt af te dwingen – zullen ze de smartphones van de sterren afnemen? Zal security elke selfie photobomben? –, weet hij nog niet. "We hebben nog niet nagedacht over hoe we dat praktisch zullen uitvoeren."

De selfiemaatregel lijkt maar een detail, maar voor de critici is het een zoveelste symbool van het conservatisme van het Franse filmfestival. Ander voorbeeld daarvan is het in de ban slaan van Netflix voor de officiële competitie. Vorig jaar waren de Netflix-films Okja en The Meyerowitz Stories nog geselecteerd, maar daar kwam veel protest op omdat die films niet eerst in de filmzaal te zien waren. Bij de persvoorstelling van Okja bijvoorbeeld begonnen veel journalisten de film uit te jouwen. Ook juryvoorzitter Pedro Almodóvar vond toen dat alleen een film die in de cinema uitkwam, een Gouden Palm kon winnen. 

Traditie

Volgens Frémaux is zo'n bioscooprelease de logische gang der zaken. "Dat is het model van filmliefhebbers en Netflix moet dat ook respecteren." Een film alleen op een streamingplatform vertonen is volgens de Cannes-directeur ook slecht voor de film zelf. Films komen alleen in het collectieve geheugen als ze de traditie volgen, meent hij. "De films van Noah Baumbach en Bong Joon-ho bestonden vorig jaar niet echt in Frankrijk. Ze zijn verdronken in het Netflix-algoritme. Dat is jammer, want het waren mooie films. Maar uiteindelijk zal men begrijpen dat de geschiedenis van de film niet hetzelfde is aan de cinema van het internet."

Netflix-films mogen dan in Cannes wel nog welkom zijn buiten de competities, de ban lijkt vreemd in tijden dat Netflix samen met andere streamingplatformen als Amazon steeds meer investeert in films en steeds meer mensen gewoon thuis films op televisie kijken. Toch vertolkt het Franse filmfestival daarmee een gevoel dat bij wel meer mensen uit de filmindustrie leeft. 

'Okja' was één van de twee Netflix-films die vorig jaar geselecteerd was in Cannes. Beeld RV

Afgelopen weekend schaarde ook Steven Spielberg zich in dat kamp. De regisseur van onder meer The Post en Ready Player One vindt dat een Netflix-film nooit een Oscar kan winnen. "Als je eenmaal kiest voor een televisieformaat, ben je een tv-film. Als het een goede film is, verdien je een Emmy. Maar geen Oscar." Spielberg erkent dat je op tv nu wel veel kwaliteit kunt zien, maar dat is volgens hem nefast voor de filmindustrie. Omdat mensen nu minder naar de cinema gaan, kiezen de grote studio's alleen nog voor de grote titels en bijna zekere box office-hits. 

Terecht of niet, in Cannes zijn ze ervan overtuigd dat het weigeren van Netflix-films de grandeur van het filmfestival kan helpen bewaren. Een andere maatregel die daarbij moet helpen is het schrappen van de vroege vertoningen voor de pers. Filmjournalisten konden films nu enkele uren voor de officiële première zien, maar in mei zijn ze dat voorrecht kwijt. De films worden dan gelijktijdig vertoond. Op die manier kunnen de recensies het plezier op de rode loper alvast niet vergallen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234