Zaterdag 07/12/2019

Anti-Israël

Campo trekt zich terug uit Israel Festival na kritiek

'Mystery Magnet' van Miet Warlop gaat dan toch niet naar Jeruzalem. Beeld © Kevin Pycke

Campo en Miet Warlop zullen hun deelname aan het Israel Festival in juni annuleren. Dat laat Campo weten in een persbericht. Afgelopen weekend kwamen de theatermakers in opspraak omdat ze met hun keuze "Israël zouden legitimeren".

Miet Warlop en Campo zouden in juni naar het Israel Festival in Jeruzalem trekken om er hun voorstelling 'Mystery Magnet' op te voeren. Afgelopen weekend schreef cultuurfilosoof Lieven De Cauter (KU Leuven) een open brief om hen op andere gedachten te brengen. "De tijd is rijp om zich van de gewelddadige apartheidspolitiek van Israël te distantiëren", schreef hij (DM 4/5).

Campo trekt zich nu terug uit het festival, ook al verdedigde het zich gisteren nog. De opvoeringen pasten binnen hun artistieke missie. Bovendien zouden cast en crew op het festival hun solidariteit uiten met "artiesten die door oorlogsomstandigheden niet de mogelijkheden hebben om zich vrij te uiten". Tegelijk wilden ze alle winsten uit de opvoeringen schenken aan het Fonds Ballettueux Ghent.

Dat fonds, in het leven geroepen door Les Ballets C de la B, heeft als doel kunstenaars in moeilijke gebieden te steunen. Maar dat geld wou choreograaf en regisseur Alain Platel niet. "Wij moeten u melden dat wij onmogelijk deze geste kunnen aanvaarden", schreef Platel maandag in een antwoord aan Warlop en de directie van Campo. "Al sedert 2004 steunen wij de boycot van Israël op een zo consequent mogelijke manier. Zélfs onze eigen Lisi Estaras (Joodse danseres met roots in Israël, met wie wij ondertussen al achttien jaar sa-menwerken) kreeg enkele jaren geleden van Les Ballets C de la B geen enkele steun toen zij werd uitgenodigd om in Tel Aviv een workshop te geven. Meer nog, haar werd gevraagd om ter plekke het standpunt met betrekking tot onze boycot uit te leggen én te verdedigen."

Bij Campo reageerde men verrast. "In samenspraak met het management van Les Ballets C de la B werd al maanden geleden afgesproken dat de winsten zouden worden gedoneerd", zegt Carl Gydé, zakelijk leider van Campo.

Kritische kunst

Dat Campo zich nu toch terugtrekt uit het festival, heeft alles te maken met het net opgerichte BACBI (Belgian Academic and Cultural Boycot of Israel), waarover Lieven De Cauter sprak in zijn open brief. "Die verandert de context volledig", reageert Carl Gydé, zakelijk leider van Campo. "Toen we de oproep vernamen hebben we onmiddellijk gesteld dat we openstonden voor dialoog met de stuurgroep. Op dit moment is dit platform versterken de meest logische keuze. Een eendrachtige culturele sector is belangrijker dan een mogelijke soloactie. Daarom hebben de Campo-leiding en Miet Warlop besloten om af te zien van de deelname aan het Israel Festival. We hopen hiermee minstens een even krachtig, indien niet nog krachtiger, signaal te geven dan oorspronkelijk de bedoeling was."

Iets wat Platel onderschrijft. "Ik geloof niet in de strategie van participeren", zegt hij in een reactie aan onze krant. "Vrienden en collega's hebben in het verleden al vaak geprobeerd om daar hun ongenoegen te uiten. Hun resultaten waren erg klein. Het bereikt niet de mensen die het moet bereiken. Daarom kiezen wij voor de culturele boycot. Dat is de meest pacifistische en juiste beslissing. Intussen is ons standpunt daarover bekend, ook in het Israëlische kunstenmilieu."

Platel deelt daarin de mening van Omar Barghouti, een van de Palestijnse woordvoerders van de Boycott, Divestment and Sanctions Movement (BDS) die zei: "Als die kunstenaars denken dat Israël onder de indruk is van wat kritische kunst op een podium, netjes afgeschermd van de maatschappij, dan is het tijd dat die kunstenaars wakker worden."

Een citaat dat tijdens een studiereis werd opgetekend door Pascal Debruyne, postdoctoraal onderzoeker politieke wetenschappen (UGent). Hij noemde de eerdere verdediging van Campo "het toppunt van ironie". "Jullie zijn daar enkel en alleen omdat jullie voor jullie zelf kiezen, denkend dat kunstpraktijk los staat van de wereld rond jullie. Wat aalmoezen gooien ter compensatie is gewoonweg desolidariseren. Het is een middelvinger naar de BDS-movement, en naar dus naar de grootste coalitie in de Palestijnse civiele samenleving." Maar dat is intussen verleden tijd.

Lieven De Cauter is alvast tevreden met de beslissing van Campo. De zaak brengt meteen het BACBI in een stroomversnelling. De beginselverklaring werd intussen door 180 academici ondertekend, binnenkort wordt ook de culturele sector aangesproken. Woensdag zit de stuurgroep samen, om dan snel naar buiten te komen met een gezamenlijke academische en culturele boycot van Israël.

"Misschien was mijn spreekwoordelijke voortvarendheid niet geheel onterecht," reageert hij. "Maar nu start BACBI met een knal."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234