Dinsdag 15/10/2019

Theaterrecensie

Bullshitten op het internet voor gevorderde halfapen

Beeld Mirjam Devriendt.

De buitensporige proporties dat het gezanik van de internauten aanneemt, is best grappig. Het onderliggende maatschappijbeeld dat boven water komt, beangstigend.

Leave a message zet dik in de verf dat niet elke muisklik de massa hoog opstoot in de vaart der volkeren. De enscenering waarin die boodschap meegegeven wordt, is eenvoudig. Toch duurt het een tijdje voor je doorziet waar het heen gaat en mee bent met het onderliggend discours. Zes acteurs staan doorheen de hele voorstelling gedisciplineerd als schoolkinderen op een rijtje. Koorknapen zijn het allesbehalve. Hun vertolking is bewust declamatorisch. Onaangedaan debiteren ze een fractie van de tekstbrij die dagelijks op You Tube gepost wordt.

Vertrekpunt is een kort fragment uit de film La Haine (1995, Mathieu Kassovitz). Acteur Vincent Cassel speelt daarin de iconische scène uit Taxi driver na (“Talkin’ to me?”), waarin badass Robert De Niro voor een spiegel een confrontatie met een denkbeeldige tegenstander improviseert en inoefent hoe hij een wapen trekt.

Die beelden maken bij de internetbeoefenaars een tsunami aan commentaren en een diarree van pietluttige meningen los. De dialogen verzanden algauw in een uitdijende doolhof van gekanker, nepargumenten en clichés. Het Babylonische gezwets in het Frans, Engels en Nederlands mondt steevast uit in persoonlijke aanvallen en scheldtirades. Dat spervuur van turbotaal en de schuttingwoorden is grappig door de overkill. De acteurs hebben er een hele klus aan om de triviale frasen leven in te blazen, maar ze doen het met verve.

Leave a comment krabt aan de korst van de multimediale maatschappij met haar verstikkend media-aanbod en mantra van opvoeden tot mondigheid. De voorstelling maakt pijnlijk duidelijk hoe respectloos we met elkaar omgaan en laat onze onmacht zien om een echte debatcultuur te ontwikkelen. Tegelijk toont de graad van participatie aan de sociale mediacultuur dat de mens zo gefrustreerd en vervreemd van zichzelf en de anderen is dat hij op het internet om aandacht bedelt.