Dinsdag 24/11/2020

ReportageMuziek

Brutus brengt liveplaat uit: ‘Als je tien keer het Sportpaleis uitverkoopt, dan kun je congé pakken’

Brutus, met Stefanie Mannaerts, Peter Mulders en Stijn Vanhoegaerden.Beeld Thomas Sweertvaegher

Met Live in Ghent herinnert Brutus zijn fans eraan hoe intens hun optredens wel niet zijn. Zelfs nadat het coronavirus een Amerikaanse tournee en een show met Foo Fighters deed annuleren, weigert de band stil te zitten. ‘Tegen december moeten we tien nieuwe nummers hebben. Anders is 2020 een jaar voor niks geweest.’

What the fuck was dat?” Op 29 mei 2019 stond het Belgische trio Brutus in de Handelsbeurs in Gent, de stad waar twee van hen wonen en waar ze repeteren. Een thuismatch, zou je denken, maar zangeres-drummer Stefanie Mannaerts, bassist Peter Mulders en gitarist Stijn Vanhoegaerden wisten niet wat ervan te denken. “Die show was speciaal, net omdat er zo veel van onze vrienden en familie waren”, legt Mulders uit. “We wilden extra ons best doen, alles geven, bewijzen waarom we dit doen, maar we wisten niet of dat wel gelukt was. Maar toen we een jaar later opnieuw naar die opnames luisterden, dachten we: dit was eigenlijk een fucking goeie show. En dus wordt vrijdag het album Live in Ghent op vinyl uitgebracht.

Op 28 februari stond Brutus overigens terug in Gent, in de Vooruit dit keer. Het was hun laatste show voor het coronavirus hun volgeplande voorjaar in het water deed belanden. “Een maand tournee door Amerika is weggevallen, waaronder vier grote festivals”, lijst Mulders op. “De Rock Werchters van daar, zeg maar, met headliners als Metallica en Slipknot. We waren geboekt voor Sonic Temple en Boston Calling, met Foo Fighters, Rage Against The Machine en Red Hot Chili Peppers. Dat is een festival waar 90.000 man naartoe komt.”

Een jaar geleden had Brutus al eens de oversteek gemaakt, en dat smaakte naar meer. “Dat was een beetje surrealistisch”, legt Mannaerts uit. “Zeker ons optreden in Mexico City.” Mulders: “Toen we daar aankwamen, riep er direct iemand: ‘Stefanie, can I have your signature?’ We moesten daar ook een signeersessie doen.”

Mannaerts: “Ze hadden ons gezegd: verwacht daar niet te veel van. Maar daar stond een rij van 100 man.”

Mulders: “In Mexico! We krijgen nu nog altijd berichten op Instagram. ‘Come back to Mexico!’”

Maar op het vervolg van de Brutus-doorbraak in Amerika is het vooralsnog wachten. “In het begin koester je nog een beetje hoop,” zucht de bassist, “maar het was redelijk snel duidelijk dat alles zou worden geschrapt.” Ook een arenashow in Nîmes, in het voorprogramma van Foo Fighters, viel weg. “Maar we gingen nog op dertig andere festivals spelen, die ook allemaal zijn weggevallen”, vult Mulders aan. “Dat vinden wij minstens even erg.”

Facetimen

Sinds in 2017 hun debuutalbum Burst uitkwam, gaat het hard voor het drietal uit Leuven. Tussen elfendertig tournees door kwam met Nest een uitstekend onthaalde tweede plaat uit, waarna de band weer de baan op ging, in Europa en ver daarbuiten. En dan ging de wereld plots op slot. “Als je zeven jaar tegen tweehonderd per uur hebt geleefd, komt zo’n lockdown hard binnen”, vertelt Mannaerts. Mulders: “We hebben tijdens de lockdown elke maandag en vrijdag, de dagen dat we normaal repeteren, gefacetimed. Om te doen alsof er niks was gebeurd, ook al was alles weggevallen. We wilden blijven gaan. Maar toen de lockdown voorbij was, besef je dat je toch een klop hebt gehad.”

De band even op pauze zetten, was geen optie. Er werd zelfs aan nieuwe nummers gewerkt, al was dat niet evident. Mulders: “We hebben hard geprobeerd om muziek te maken. Normaal ontstaan nummers echt gewoon door de dynamiek tijdens de repetitie. Nu dachten we: we gaan het gewoon thuis proberen. Maar dat ging niet echt.” Mannaerts: “Wij hebben echt elkaars energie nodig om beter te worden. Wij halen inspiratie uit elkaar.”

Vanuit de demo’s die toen thuis werden opgenomen – “Vooral die van Stijn”, geven de twee andere leden ootmoedig toe – kan vandaag, nu de deuren van hun repetitiekot weer open mogen, wel worden verder gewerkt. Mulders: “Toen we uit de lockdown kwamen, heb ik gezegd: tegen december moeten we toch tien nieuwe nummers hebben. Anders is 2020 echt een jaar voor niks geweest. Deze band heeft de voorbije vijf jaar ons leven overgenomen. Dan zou het niet kloppen om een jaar niks te doen. Dan zou ik de afgelopen vijf jaar helemaal in vraag stellen.”

Even verlof nemen van de band zit er dus niet in. “Als je tien keer het Sportpaleis hebt uitverkocht, dan kun je eens drie maanden congé pakken”, stelt Mannaerts. Ook nu er niet meteen liveshows zitten aan te komen, blijft Brutus dus naarstig verder werken. “Zelfs als er vijf jaar lang geen enkele liveshow zal kunnen doorgaan, zullen we nog altijd albums uitbrengen”, belooft Mulders.

Kiekenvel

In juli heeft Brutus als een van de weinige bands overigens toch nog kunnen optreden, voor 400 zittende fans in het Openluchttheater Rivierenhof, in Antwerpen. “We wisten niet wat te verwachten: het was het eerste optreden sinds de lockdown”, herinnert Mannaerts zich. “We dachten dat dat raar zou zijn, een zittend publiek met een mondmasker. Maar iedereen was zo enthousiast. De energie daar was echt zot.”

“Dat applaus, ik krijg daar nog kiekenvel van”, besluit Mulders. “Iedereen was heel dankbaar. Wij ook. In 2019 speelden we bijna elke week, of elke dag. Maar na ons optreden in de Vooruit hebben we elkaar vier maanden niet gezien. Als je dan weer kunt optreden, denk je: dit is waarvoor we het doen.”

Live in Ghent verschijnt op 23 oktober bij Sargent House.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234