Woensdag 24/02/2021

Cultuur

Brussels stadstheater en Don Bosco Instituut zetten artiesten voor de klas

Onder andere Michael De Cock, artistiek leider van de KVS, zal tot minstens eind januari enkele uren per week voor de klas staan van het Don Bosco Technisch Instituut in Sint-Pieters-Woluwe. Beeld Marc Baert
Onder andere Michael De Cock, artistiek leider van de KVS, zal tot minstens eind januari enkele uren per week voor de klas staan van het Don Bosco Technisch Instituut in Sint-Pieters-Woluwe.Beeld Marc Baert

Artiesten die verbonden zijn aan het Brussels stadstheater zullen de komende weken lesgeven aan het Don Bosco Technisch Instituut in Sint-Pieters-Woluwe. Zo kunnen artiesten aan het werk blijven, en wordt het tekort aan leerkrachten Nederlands tijdelijk opgevangen, is de redenering. ‘De podiumkunsten bieden zeker een meerwaarde in ons onderwijs.’

“Het hele theatergebeuren ligt stil, en ik dacht: misschien zitten in de theaterwereld wel kandidaten om jongeren uit te dagen op het vlak van taal en verbeelding.” Met die redenering stuurde Dirk Kerckhoven, directeur van het Don Bosco Technisch Instituut in Sint-Pieters-Woluwe, twee weken geleden een mail naar Michael De Cock, artistiek leider van het Brusselse stadstheater KVS. “Ik kende Michael toen nog niet,” vertelt Kerckhoven, “maar ik had die mail nauwelijks verstuurd of ik kreeg al een positief antwoord.”

En zo stond De Cock afgelopen vrijdag drie uur voor een klas uit de eerste graad van Don Bosco. Hij las voor uit het epos de Odyssee, dat hij drie jaar geleden nog bewerkte tot een marathonvoorstelling, en sprak met de leerlingen over hoe orale poëzie evolueerde naar een geschreven verhaal, over reizen in het Middellandse Zeegebied, en over het verlangen om thuis te zijn. Kerkchoven: “De tijd nemen om voor te lezen uit een verhaal, hoe vaak gebeurt dat nog in ons onderwijs?”

Sinds september zit het Don Bosco, een TSO- en BSO-school met 400 Brusselse leerlingen van 58 nationaliteiten, met een tekort aan leerkrachten Nederlands – een probleem dat welig tiert in het hele Brusselse gewest, merkt Kerkchoven op. “We hebben alle mogelijke kanalen aangeboord om Nederlandse leerkrachten aan te trekken, maar zonder succes.” De Cock en zijn collega’s, onder wie Kristien De Coster (algemeen directeur van het dansgezelschap Ultima Vez), Wim Vandekeybus (choreograaf en artistiek leider van Ultima Vez), Gerardo Salinas (stadsdramaturg van KVS) en Lisette Ma Neza (slam poet), zullen tot minstens eind januari enkele uren per week lesgeven aan de leerlingen van de eerste graad.

Al mag je ‘lesgeven’ best ruim interpreteren: de artiesten hoeven zich niet aan het leerplan te houden. “Je moet aan een kunstenaar niet vragen om in het gareel te lopen”, vindt Kerckhoven. “Een kunstenaar moet de verbeelding prikkelen. Er is meer mogelijk als je af en toe buiten de lijntjes kleurt. Het is ook een statement over de plaats van de kunsten in ons onderwijs.” De ruimte voor culturele vorming in het middelbaar staat ernstig onder druk in de nieuw voorgestelde leerplannen van het katholiek onderwijs, die volgend schooljaar moeten ingaan.

Het coronavirus heeft ook cultuur zelf onder druk gezet. In het najaar opende de KVS haar seizoen onder de noemer ‘KVS Breekt Uit’ in openlucht, om een zo breed mogelijk publiek op een zo veilig mogelijke manier te mogen ontvangen. Door verstrengde maatregelen moest de schouwburg eind oktober echter opnieuw sluiten. Vanaf 17 december wil de KVS echter opnieuw uitbreken, onder andere met artistieke interventies in het UZ Brussel. “Zo kunnen we het zorgpersoneel een hart onder de riem steken,” zegt De Cock, “en kunnen onze kunstenaars ook blijven werken.”

De samenwerking met Don Bosco volgt dezelfde filosofie. “Het is nog een beetje zoeken,” zegt De Cock, “maar we kunnen zo onze passie delen en de leerlingen een initiatie geven in cultuur.” Met de voorstelling Schaduwangsten, waaraan schrijver Fikry El Azzouzi en regisseur-muzikant Junior Mthombeni meewerken, wil de KVS ook op verschillende scholen spelen. Bovendien mogen de leerlingen van Don Bosco eind januari ook aan de slag in de KVS zelf, en in de dansstudio van Ultima Vez.

“Als je nu de vraag stelt of de kunsten een meerwaarde bieden in ons onderwijs, is het antwoord duidelijk ‘ja’”, maakt Kerckhoven zich sterk. “De leerlingen zijn enthousiast, en leren hun taal en hun verbeelding te gebruiken. En ze mogen werken met beroemde choreografen en dramaturgen. Dit gaan ze over tien jaar nog onthouden. Ik ben eigenlijk stikjaloers.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234