Vrijdag 18/10/2019

Interview

Bruno Mars: "Een druk op de knop en daar is de zon"

Bruno Mars heeft geen last van de kou. "Sinds mijn plaat 24K Magic af is, is het altijd zomer voor me." Beeld Getty Images

Zijn eerste show was in een paar minuten uitverkocht, dus werd meteen een tweede ingelast. Bruno Mars is hot, en dat zal niet snel veranderen met een nieuwe plaat die swingt als een feestje. Een gesprek met een geboren entertainer, in Parijs.

"Eerst een sigaret." Bruno Mars komt de kamer binnen en ploft neer op een stoel bij het raam dat haastig door iemand van de platenmaatschappij wordt opengezet. "Ik heb net een paar tv-interviews gedaan en dan ga ik niet zitten roken, maar nu moet ik echt even. Do you mind?"

Het is meteen duidelijk dat de popster geen tegenspraak duldt. Maar Bruno Mars is dan ook een bijzonder geval. Hij heeft de wereld veroverd met popliedjes die bekend klinken, maar toch nieuw zijn. Radiovriendelijk, opgewekt, lekker knisperend geproduceerd. Je hebt het allemaal al eerder gehoord en toch pakt Mars je meteen in.

In 2010, toen hij 25 was, brak hij wereldwijd door met de single 'Just the Way You Are'. Het galopperende ritme, de hoge zang en de handige, honingzoete productie hadden iets universeels - Mars kent zijn klassiekers. Je hoort een Michael Jackson terug of, in die andere grote hit 'When I Was Your Man' (2012), de hamerende jarenzeventigpiano van Elton John. Het is alsof hij vijftig jaar hitparademuziek heeft opgezogen en alles verwerkt tot nieuwe, innemende popliedjes.

Soul en funk

Drie sigaretten zal hij roken in de drie kwartier die hij met ons doorbrengt in het Parijse Mandarin Oriental Hotel. "Hoe duurder de hotels, hoe meer ze zeuren over roken, is mijn ervaring. Dus ik gooi alle ramen maar even open." Het wordt daardoor wel een beetje fris in de kamer. Zeker voor Mars zelf, die gekleed is in een luchtig shirt en korte broek. Om zijn nek hangen gouden kettingen en hij draagt een pet. Een korte broek op deze gure novemberdag? Mars begint te lachen. "Natuurlijk. Dit is gewoon helemaal 24K Magic. Zo sta ik op de hoes, zo zie ik eruit in de clip en zo voel ik me. Heerlijk ontspannen. Het is sinds mijn plaat af is altijd zomer voor me."

Bruno Mars. Beeld Redferns via Getty Images

24K Magic heet het derde album van Bruno Mars (31), net als de single die eraan voorafging. De plaat bevat negen liedjes en duurt met 33 minuten betrekkelijk kort. "Negen nummers, net als Thriller", zegt Mars. "Ik wil ook net als Michael Jackson zeven hitsingles van 24K Magic halen. Denk je dat het lukt?"

Lastig te zeggen, maar 24K Magic is beslist een plezierige popplaat. Jarenzeventigsoul van Stevie Wonder, Prince-funk uit de jaren tachtig en weelderige r&b uit de jaren negentig worden door Mars vermengd tot iets eigens.

"Michael Jackson, Prince en Stevie Wonder zijn voor mij de absolute grootmeesters. Kon je op mijn vorige platen al iets van mijn liefde voor hen horen, dit keer liet ik me helemaal gaan. Prince en Stevie deden op hun beste platen ook alles zelf. Schrijven, arrangeren, spelen en zingen. Ze konden niet uitleggen wat ze in hun hoofd hadden, dus speelden ze alle instrumenten maar zelf. Dat heb ik ook gedaan. Maar mijn god, was me dat een karwei."

Al zijn het maar negen liedjes, Mars heeft er meer dan een jaar non-stop aan gewerkt. "Eigen schuld. Ik had met iedere producer of muzikant kunnen werken die ik maar wenste, maar ik moest en zou alles zelf doen. Ik wist voor elk liedje precies waar ik een bepaalde gitaarlick, pianodrieklank of synthriedel wilde hebben. Maar om die precies te laten klinken zoals in mijn hoofd, daar ging per nummer soms maanden overheen."

Hij had dan ook geen haast. "Ik genoot enorm van het succes van 'Uptown Funk' en wilde met iets komen wat daar goed bij aansloot. Muziek waarvan je meteen blij wordt. Je drukt op een knop en hup, daar komt de zon in je leven."

"Op mijn bek gegaan"

Bruno Mars groeide op in Waikiki, op Hawaï. "Mijn hele familie maakte muziek. Iedereen deed mee in de band van mijn vader, die in hotels speelde. Daar heb ik alles geleerd." De jonge Mars (geboren als Peter Gene Hernandez) werd thuis omringd door instrumenten en hoorde de hele dag zingende familieleden om zich heen.

Beeld Getty Images

Zijn paradijselijke leven werd ruw verstoord toen zijn ouders gingen scheiden. "Toen braken jaren van armoede aan. Ik ging bij mijn vader wonen, maar die had geen werk meer. We leefden een tijdlang in zijn auto. Maar mijn vader hield de moed erin en gaf zich, als hij weer eens een muziekklusje had, helemaal. Ik ging altijd mee."

Na de middelbare school wist Mars dat hij ook iets wilde doen in de muziek. "Muziekbusiness? Dat is een woord dat zichzelf tegenspreekt. Muziek komt uit het hart, business uit het hoofd. Dat kan niet samengaan. Ik koos voor de muziek en doe dat nog altijd. De business moeten anderen maar doen. Nu heb ik daar genoeg mensen voor, maar toen ik als 18-jarige naar LA trok om het te gaan maken, ging ik behoorlijk op mijn bek."

Hij was naar LA gereisd omdat hij een vaag contact had bij Motown. "Ik kreeg een contract, maar wist totaal niet wat te doen. Mijn romantische beeld van een Quincy Jones (topproducer die verantwoordelijk was voor Michael Jacksons Thriller, red.) die met twee hitsingles in zijn handen de studio inkomt, klopte in elk geval niet."

Ziel verkopen

Het werd niks met Motown. Mars ging liedjes voor derden schrijven omdat niemand iets in hem zag. "Begrijp je dat? Ze wilden dus wel mijn liedjes, maar ik mocht ze niet zelf zingen. Belachelijk toch? Hoe dan ook, ik had een liedje, 'Lost', waar ik zo op gesteld was dat ik het eigenlijk niet wilde afstaan. Maar wat moest ik? Ik had geen cent meer, leefde op straat en logeerde bij vrienden. "Kom Bruno, zei ik tegen mezelf. Doe niet zo mal. Sta dat liedje af, het is niet het mooiste liedje ooit en je zult er best nog meer schrijven."

Bruno Mars. Beeld Warner Music

Het was alsof hij zijn ziel aan de duivel verkocht, vindt hij nog altijd, maar daardoor overleefde hij wel. 'Lost' werd in 2008 een hit voor de Porto Ricaanse jongensband Menudo, waarna de aanbiedingen binnenstroomden. "Ineens lukte alles. Wat ook mijn uitstraling zal hebben veranderd. Men kijkt nu eenmaal liever naar iemand die blaakt van zelfvertrouwen dan naar een onzeker sujet."

Mars kreeg een contract, scoorde meteen gigantisch met 'Just the Way You Are' en het album Doo-Wops & Hooligans. "Alles zat mee. Het was alsof ik alles wat ik had opgespaard ineens mocht loslaten. Zingen, dansen, optreden: het ging me gemakkelijk af. En dat kwam natuurlijk omdat ik vanaf mijn vierde al bij mijn vader op het podium had gestaan."

Hij werd een popster. Geen groot vernieuwer, want dat is ook nooit zijn ambitie geweest. Maar noem zijn muziek geen retro, want hij probeert wel degelijk nieuwe combinaties te maken.

Hulp kreeg hij van producer Mark Ronson, die Bruno Mars al bijstond op Unorthodox Jukebox (2012). Dat album consolideerde de status van Mars als popster voor het hele gezin. "Ja, mijn liedjes waren veilig, misschien zelfs braaf. Ik zag tijdens optredens alle generaties vertegenwoordigd. Maar fuck it. Dit is wat ik doe."

Hoezeer hij bevriende danceproducers als Skrillex en Diplo ook bewondert, Mars is er de man niet naar om nieuwe geluiden en beats te fabriceren. "Ik vind het geweldig wat Skrillex allemaal uit zijn laptop laat knallen. Maar het is een ander metier. Natuurlijk wil ik ook mensen laten dansen, maar ik hoef niet zo nodig te vernieuwen. Entertainen gaat bij mij boven alles. En ik denk dat 'Uptown Funk' in dat opzicht best geslaagd mag heten."

Beeld Getty Images for MTV

Weinig liedjes waren de afgelopen jaren zo succesvol als 'Uptown Funk'. Een daverend funknummer dat meer neigde naar de jaren zestig (James Brown) en tachtig (Prince) dan naar hedendaagse electronic dance music en hiphop, maar toch fris en actueel aandeed. "Dat is wat ik ambieer. Op mijn eerste twee albums ben ik daar misschien niet ver genoeg in gegaan, maar op 24K Magic wel."

Het moest vooral een feestplaat worden, vindt Mars. "Een feestje waarvoor geen uitnodiging vereist is. 24K Magic is een album waarop je mij, bij wijze van spreken, kunt horen lachen van geluk."

Vooral het liedje 'Perm' wil Mars even onder de aandacht brengen. "Ik had die wervelende optredens van James Brown en Prince in mijn hoofd. Dat ze maar doorgaan en steeds hetzelfde dansje herhalen, zonder dat het verveelt. De drieënhalve minuut op de plaat bouw ik live uit tot een half uur, denk ik. Het is echt zo'n nummer waarin ik mezelf helemaal kan verliezen. Ik wil met mijn nieuwe plaat zo snel mogelijk het podium op."

De laatste cd?

Als hij zijn derde sigaret opsteekt, vraagt hij: "Wat denk je, zullen albums nog lang blijven bestaan? Ik vrees eigenlijk van niet. Maar ik hou er nog zo van een cd in mijn handen te hebben en door het boekje te bladeren." Toen hij voor zijn eigen cd-boekje de soorten papier, lettertypes en foto's doornam, bekroop hem ineens het angstige gevoel dat het weleens voor het laatst kon zijn. "Zelf koop ik nog volop muziek, maar ik merk dat iedereen vooral streamt en playlists maakt. Daar word ik best weemoedig van."

Beeld Getty Images

Hij vertelt hoe platenzaken in moeilijke tijden voor hem de redding waren. "Urenlang kon ik in Tower Records rondhangen. Geen cent om uit te geven, maar ik wist me wel omringd door schoonheid. Dan vlooide ik de cd-bakken uit op oude helden en droomde ik weg. Hier lag mijn toekomst, maar hoe kwam ik daar?"

Hij tikt zijn sigaret tegen een tot asbak gepromoveerd theekopje. "En nu zit ik hier in Parijs, zijn alle dromen uitgekomen en mopper ik een beetje over de cd die uitsterft. Ik wil niet overkomen als die gast die bang is voor verandering. Maar ik zou later zo graag tegen mijn kinderen willen zeggen: 'Toen ik zo oud was als jullie, was het ultieme geluk een cd van Michael Jackson uit het plastic halen en door het boekje bladeren. En dan hoop ik maar dat ze meteen weten waar ik het over heb.'"

Bruno Mars, 24K Magic, Warner Music. Mars treedt op 28 en 29 maart op in het Sportpaleis in Antwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234