Zaterdag 04/02/2023

FilmrecensieBroker

‘Broker’: makelaar in kinderen ★★★☆☆

De hele cast weet het subtiele scenario ­empathisch tot leven te wekken.  Beeld September Film
De hele cast weet het subtiele scenario ­empathisch tot leven te wekken.Beeld September Film

Familierelaties zijn dé thematische rode draad door het oeuvre van de Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda. De laatste tien jaar zijn dat opvallend vaak nieuw samengestelde gezinnen. Dat is niet anders in zijn jongste film Broker.

Christophe Verbiest

Een jonge vrouw legt een baby aan een vondelingenschuif van een kerk in Busan. Twee politievrouwen leggen het kind ín de schuif. De twee mannen die het kind ontdekken zwijgen erover tegen de verantwoordelijken van de kerk omdat ze het willen verkopen; een kinderhandel die de twee rechercheurs willen blootleggen. Vervolgens bedenkt de moeder zich en wil ze weten wat er met haar kind zal gebeuren.

Na een kwartier lijkt het duidelijk waar het in Broker om draait, maar dat is buiten Kore-eda gerekend. Want al die individuen vormen uiteindelijk een soort van grote familie. Niet in één klap, maar heel geleidelijk en op een manier dat je het perfect kunt geloven omdat het uitermate natuurlijk verloopt. Die nieuwe structuur helpt hen om te gaan met familiale problemen uit het verleden. Al zijn deze trubbels soms zwaar, Kore-eda presenteert ze op zijn gekende bitterzoete toon. Daardoor begin je uiteindelijk met hen te sympathiseren, ook al overtreden ze stuk voor stuk de wet.

Broker speelt in Zuid-Korea. Het is Kore-eda’s tweede film buiten Japan, na het zwaar ontgoochelende La vérité. Acteur Song Kang-ho (van Parasite) en actrice Bae Donna (hoofdrolspeelster van Kore-eda’s meest onderschatte film, Air Doll) hebben hem lang geleden gevraagd om een film voor hen te schrijven. Song is afgelopen lente in Cannes gelauwerd als beste acteur, maar de indrukwekkendste vertolkingen komen van Bae en Lee Ji-eun, die als IU een van de grootste solosterren van de K-pop is. Per saldo is het dankzij de hele cast die het subtiele scenario empathisch tot leven wekt, dat Broker Kore-eda’s beste film sinds lang is, ondanks de voor diens doen opvallend generieke mise-en-scène.

Vanaf morgen in de bioscoop.