Woensdag 21/08/2019

Film Fest Gent

Broers Dewaele jureren tijdens Film Fest Gent: "Wij samen regisseren? We babbelen daar soms over"

Stephen en David Dewaele – samen Soulwax/2ManyDJs – jureren tijdens Film Fest Gent. Beeld Alex Salinas

In normale omstandigheden reizen ze als Soulwax of 2ManyDJs continue de wereld rond. Maar de komende tien dagen is het broerderpaar Dewaele gewoon thuis, om te jureren in internationale competitie van Film Fest Gent.

Op een scherm aan het hoofd van de vergadertafel draait Godard Mon Amour, de recente biopic over regisseur Jean-Luc Godard. Is dat bewust, omdat we het met David (43) en Stephen (48) Dewaele willen hebben over cinema? Of is het toeval?

“Er speelt hier altijd wel iets in de achtergrond”, verzekert Stephen. “Vaak is dat gewoon beeld, zonder geluid. Dat brengt ons in de sfeer van hetgeen waar we mee bezig zijn.” Het materiaal komt recht uit hun digitale filmverzameling, en die is net als hun fysieke platencollectie niet min. Momenteel staan er zo’n 7.000 titels opgeslagen op hun Plex-server. Een privé Netflix.

Stephen en David Dewaele - samen Soulwax/2ManyDJs - jureren tijdens Film Fest Gent. Beeld Alex Salinas

Stephen: “Ik was acht toen papa (Zaki) een eerste VHS-recorder kocht. Toen al nam ik dingen op die ik zag op tv. Want ja, de kans was klein dat je het nog eens zou zien. David en ik zijn altijd video’s, dvd’s en laserdisks blijven verzamelen. En die hebben we allemaal gedigitaliseerd.”

David: “Iedereen die met ons werkt, heeft er toegang toe. Handig, want vaak refereren wij naar iets dat we ooit hebben gezien. Via dit systeem kunnen we zo’n fragment snel terugvinden.”

Wanneer is die liefde voor film begonnen?

David: “Onze ouders hadden een café en een van hun vaste klanten werkte voor de toenmalige Decascoop. Die gaf ons regelmatig gratis tickets; zo gingen we elke woensdagnamiddag alleen naar de cinema.”

Stephen: “Vaak wilde ik films zien waar ik te jong voor was. In de gang van de bioscoop hingen toen tv-schermen met bewakingsbeelden vanuit elke zaal. Dus bleef ik in de gang, om ze zo toch te zien. The Evil Dead heb ik zo bekeken op dat zwart-witscherm, zonder klank. Maar dat heeft indruk gemaakt!”

Stephen, jij hebt film gestudeerd, maar bent uiteindelijk gebuisd door Marc Didden.

Stephen: “Correctie, ik ben gebuisd door Nick De Jaeger, een neef van mijn papa die het vak fotografische chemie gaf. Marc was mijn titularis en zat ermee verveeld. Meteen daarna ben ik voor de VPRO documentaires gaan maken, was ik regisseur van Rockrapport (muziekprogramma op Kanaal2) en Bob & George (met Kamagurka en Herr Seele). Ik heb een paar videoclips gedraaid, voor K’s Choice en Françoise Hardy. Maar dan zijn we met Soulwax begonnen, en heb ik nooit nog iets naast muziek gedaan.”

David, jij hebt geen achtergrond in film. Is het raar om te jureren op een filmfestival?

David: “Even raar als voor Stephen.”

Stephen: “We hebben twee soundtracks gemaakt voor Felix (Van Groeningen). En we waren producer van Part Of The Weekend Never Dies (de documentaire van Saam Farahmand over Soulwax/2ManyDJs), die we mee gemonteerd hebben. We kennen het proces. Felix heeft ons al vaak gezegd dat het niet lang zal duren voor wij samen gaan regisseren.”

Heeft hij gelijk?

Stephen: (zucht) “We babbelen daar soms over.”

David: “Als er een goed idee is, zal dat er ooit wel van komen.”

Toen Tim Burton zijn vriend Danny Elfman vroeg voor de muziek bij zijn eerste film, voelde die laatste wat schroom. Elfman speelde in een new wave band, wat wist hij over scoring?

David: “Nochtans is hun eerste samenwerking – Pee-wee's Big Adventure – een van de beste scores ooit gemaakt. (begint de muziek te neuriën) Volgens mij is de drempel verlaagd. Vandaag is het niet meer raar om als buitenstaander filmmuziek te schrijven, zeker in financieel onzekere tijden. Muzikanten moeten diversifiëren, met reclame of – waarom niet – dj’en. (lacht)

Voelden jullie die onzekerheid bij jullie eerste soundtrack, Steve + Sky?

David: “Filmmuziek ontstaat in een heel andere context, maar voor het schrijven gebruik je hetzelfde stuk van je hersenen.”

Stephen: “Als ik één ding geleerd heb in de filmschool, is dat er geen regels zijn. We waren voor Steve + Sky eerst alleen als music supervisor gevraagd. Maar plots was er ook scoring nodig. Er was geen keuze, maar zo werken wij het best. Het parcours van Felix is altijd verstrengeld geweest met dat van ons.”

Heeft hij jullie gevraagd voor zijn Amerikaanse debuut Beautiful Boy?

David: “Nee, maar dat is logisch. Het is een andere situatie, met een bestaand verhaal en referenties naar bestaande muziek. Bij Steve + Sky en Belgica werden we betrokken bij het vertellen van een nieuw verhaal.”

Stephen: “Er worden vaak bestaande Soulwax-nummers gebruikt in films en dat heb ik soms liever. We hebben die muziek in alle vrijheid gemaakt. ‘Italove’, dat we geschreven hebben met Emanuelle Moutinho zit in Dogman, de Italiaanse Oscar-inzending. Daar ben ik superfier op. En we hebben er met niemand over moeten samenzitten. Daarom zeggen we heel vaak nee tegen projecten, omdat we weten hoe zwaar de studio’s op het proces wegen. Andere muzikanten werken graag binnen die restricties, voor ons werkt dat niet. Ik doe liever iets als Belgica. Waarbij we all the way mogen gaan.”

Stephen en David Dewaele – samen Soulwax/2ManyDJs – jureren tijdens Film Fest Gent. Beeld Alex Salinas

Hoeveel pijn doet het, wanneer zo’n film niet aanslaat?

David: (denkt na) “Ik voelde me slecht voor Felix. De verwachtingen waren zo hoog, iets waar we ons tijdens het maken nooit mee beziggehouden hebben.”

Stephen: “Ik ben er zeker van dat er over tien jaar iemand zal rechtstaan die het wél een straffe film noemt. Wij zien het los van de tijdsgeest en van zijn ander werk. Het was een interessant project.”

“Nu hebben we niet gebabbeld over decoupage-technieken”, besluit David. “Hier, den andere”, repliceert Stephen. “Gelijk dat gij daar iets over weet.” Broederliefde is iets mooi.

Tot 19/10. filmfestival.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden