Donderdag 17/10/2019

Column Uitgezongen

‘Breakfast in America’ van Supertramp: ontbijt met een scheiding

Supertramp in 1979, met Roger Hodgson (staand midden) en Rick Davies (linksonder). Beeld rv

Vandaag ligt de groep op apegapen, maar 40 jaar geleden ontwaakte een hele generatie met ‘Breakfast in America’ van Supertramp.

Met de opkomst van de punk belandde Supertramp meteen op het kapblok. De Britse symfonische rockgroep stond voor alles waar anarchistische punkers vierkant lak aan hadden. Maar terwijl die rebelse beweging al snel overwaaide als een ijzig briesje, bleef Supertramp zonder veel moeite overeind in de storm. Meer nog: de groep rond Rick Davies en Roger Hodgson bracht in 1979 zijn meest succesvolle album ooit uit. Breakfast in America ging wereldwijd twintig ­miljoen keer over de toonbank. Nog geen drie jaar nadat punk de wereld wilde breken, brak Supertramp wereldwijd door.

De tandem achter Tramp was de sleutel tot dat succes. Davies was een norse bluesbrother uit de working class van industriestad Swindon. Hodgson op zijn beurt was een verlichte, goedlachse en ­spirituele popfan, met een achtergrond in Engelse kostscholen. Deze Lennon & McCartney après la lettre haalden het beste in elkaar naar boven. Hodgson was verantwoordelijk voor de lichtvoetigheid en puntige refreintjes, Davies zocht het in gedragen bombast. Maar al gauw haalden ze ook het allerslechtste in elkaar boven. In de wiebelige periode dat Supertramp vervelde van progrock tot pop, maakten beiden evenveel ruzie als hits.

Volgens Hodgson had zijn spitsbroeder zelfs zo’n schurfthekel aan de song ‘Breakfast in America’ dat Davies niet eens bij de opnames ervan betrokken wilde zijn. Toch werd zijn naam in de credits vermeld, omdat hij de regel ‘What she got - not a lot’ bedacht. Hodgson noemt het “waarschijnlijk de grootste vergissing van mijn leven” dat hij de auteursrechten van alle Supertramp-songs met Davies is blijven delen. “Zo ontstond het idee dat we samen de magie van Supertramp creëerden, terwijl onze grote songs allemaal van mij waren.”

Nogal sullig

Hodgson schreef deze classic effectief in z’n uppie, tijdens zijn late tienerjaren. Toen woonde hij nog in Engeland. In de song beschrijft hij een Britse dreumes die ervan droomt in Amerika beroemd te worden: een fantasie die hijzelf met precisie zou uitvoeren. In 1973 verruilde hij het druilige Brittannië voor Californië. “De songregel ‘playing my jokes upon you’ vat het liedje bondig samen,” zei Hodgson later. “Het was gewoon mind chatter, geestig geklets. Ik schreef mijn ideeën neer zoals ze kwamen: gedachten die ik allemaal aan elkaar probeerde te rijgen. The Beatles waren naar Amerika getrokken, en daar was ik behoorlijk van onder de indruk. Dat heeft zeker mijn droom gestimuleerd om hetzelfde te doen. En natuurlijk zag ik ook al die prachtige Californische meisjes op tv: wow! Dat was de plek waar ik naartoe móést.”

Hodgson en Davies kregen een meningsverschil over de eerste regels in het nummer: ‘Take a look at my girlfriend / She’s the only one I got / Not much of a girlfriend / Never seems to get a lot.” Hodgson legde in 1979 uit aan Melody Maker: “Davies hield nooit van de tekst van ‘Breakfast’. Hij vond het banaal dat ik over mijn vriendinnetje zeurde. Hij zou veel gelukkiger geweest zijn als ik de tekst had veranderd in iets grappigs of relevants. Ik heb het geprobeerd, maar dat werkte niet, dus zat ik vast aan het origineel.”

Later gaf Hodgson grif toe dat de zin inderdaad nogal snullig klonk: “Ik geloof niet dat ik op dat moment een vriendin had, en als dat al het geval zou zijn geweest, zal die relatie daarna vast niet veel langer stand hebben gehouden.”

De kans op een Supertramp-reünie is vandaag “precies gelijk aan nul”, verklaarde Hodgson begin dit jaar. “Je kunt het vergelijken met een echtscheiding: al willen de kinderen dat vader en moeder weer bij elkaar komen, iedereen weet dat het niet gaat werken. Zo is dat bij ons ook.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234