Donderdag 02/04/2020

Opinie

"Boyhood niet beste film? Dit is de grootste vergissing van de Academy in twintig jaar"

Boyhood.Beeld AP

Boyhood en Birdman waren vooraf de grote favorieten bij de Oscars om de prijs voor beste film. Birdman won, Boyhood moest het doen met één Oscar voor beste vrouwelijke bijrol. Onterecht, vinden critici. De scherpste opinies op een rij.

Slate Magazine: Grootste fout in twintig jaar

In de Oscarcategorie beste film heb je twee soorten aanfluitingen: de gewone en de kolossale. Er is sprake van een gewone aanfluiting als een gemiddelde of ronduit slechte film er met de Oscar voor beste film vandoor gaat (zoals Argo in 2012 en The Artist in 2011). "Voor het eerst in twintig jaar hebben we te maken met een kolossale aanfluiting", schrijft Dan Kois voor Slate.

"Door Boyhood te nomineren had de Academy de kans om een film te erkennen die niet alleen goed is, maar revolutionair; een film die op een verrassende en bevredigende wijze vragen stelt over de relatie van het medium film met de tijd, met het vertellen van een verhaal en met haar publiek. Het is zowel een uniek werk - niemand anders dan regisseur Richard Linklater had deze film gemaakt kunnen hebben - als een universeel werk dat de vormende levenservaringen van vrijwel elke kijker weerspiegelt. Dat geldt zelfs voor mensen die op het eerste gezicht niet veel gemeen hebben met personages Mason, Samantha, Olivia of Mason senior."

Dan Kois vergelijkt het misgrijpen van Boyhood met de films Citizen Kane in 1941 en The Graduate in 1967 die ook niet in de prijzen vielen.

"Boyhood is de kroon op het werk van een onmisbare Amerikaanse filmmaker die een baanbrekend statement maakt over het leven dat we leven. Maar de Academy gaf de prijs aan een film over een in een crisis verkerende acteur, een film over, zoals Mark Harris het zo goed heeft gezegd, "iemand die hoopt om ooit zo'n goede film als Boyhood te maken".

"Birdman is een geweldige film. Boyhood is een meesterwerk, en het verlies voelt anders dan andere keren. Het voelt als een gemiste kans voor de Oscars om hun relevantie te benadrukken, ook voor de komende generaties. Het voelt als een verlies waar we nog lang om zullen treuren. Over 10, 20, 50 jaar tijd zullen we terugkijken en ons voor het hoofd slaan: hoe hebben ze dit kunnen laten gebeuren?"

Actrice Patricia Arquette neemt haar Oscar in ontvangst.Beeld AFP

The Guardian: Boyhood wordt genegeerd, verbijsterend

"Het is onterecht dat de Oscar voor beste film niet naar Boyhood is gegaan", schrijft Peter Bradshaw op de site van The Guardian. "De Academy had zichzelf al bijna te schande gemaakt door actrice Ava Duvernay en acteur David Oyelowo van de film Selma (over het leven van Martin Luther King, red.) te negeren bij de nominaties. Nu heeft de Academy ook nog eens nagelaten zich te onderscheiden door Richard Linklaters prachtige Boyhood de Oscar voor beste film te geven."

Bradshaw: "Dit was de kans om een echte klassieker eruit te pikken, om zo datgene waar de Oscars voor staan te versterken. Maar nee. De Oscar voor beste vrouwelijke bijrol ging naar Patricia Arquette, voor haar moederrol in Boyhood, een terechte beloning voor een gepassioneerd optreden en een enorm krachtige eindscène. Maar dat was het. De Academy gaf het beeldje voor beste film op het laatste moment aan Birdman, geregisseerd door Alejandro González Iñárritu, die ook al de award won voor beste regisseur, beste cinematografie en beste scenario."

"Met het gevaar lomp te klinken, dit lijkt me de verkeerde keuze", schrijft Bradshaw. Hij noemt Birdman "een spannende en briljante film". "Maar Boyhood gaat dieper en heeft meer substantie. Gaat het te ver om dit Boyhoodgate te noemen? Wat is er gebeurd? Deze geweldige film wordt genegeerd. Het is verbijsterend."

BoyhoodBeeld ANP

The New York Times: Academy-leden worden niet graag herinnerd aan hun eigen sterfelijkheid

Op de site van The New York Times gaven Jon Caramanica and Melena Ryzik commentaar op de Oscars. "Ik had gehoopt dat Boyhood het beter zou doen", schrijft Melena Ryzik. "Als film had het zoveel gevoeligheid en lef in zich."

Caramanica: "Denk je dat Boyhood uiteindelijk is gestraft omdat het te subtiel was? Ik denk dat het misschien komt omdat het verhaal veel losse eindjes had."
Ryzik: "Ik denkt dat de Academy-leden niet graag worden herinnerd aan hun eigen sterfelijkheid, en Boyhood was natuurlijk een bespiegeling over de tijd."
Caramanica: "Boyhood was een gemakkelijke en sentimentele keuze, maar de grootste deugd van de film is geduld. Birdman voelde als een mix tussen het verhaal van een superheld en de ellende van de gewone man."
Ryzik: "Het probleem bij Boyhood, althans wat de Academy betreft, was dat de regie zo naadloos, bijna onzichtbaar was. Birdman daarentegen werd gemaakt door een man die niet bang is om 'tighty-whiteys' (onderbroek, red.) te vermelden in zijn dankwoord op het podium. Dit is geen subtiele cinema."

Bor Beekman: Boyhood komt er bekaaid vanaf

"De film Boyhood komt er bekaaid vanaf. De film verdient meer dan alleen een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol. Ik begrijp dus wel iets van de frustratie die je nu ziet", zegt Bor Beekman, filmcriticus van de Volkskrant. "Dat gezegd hebbende; Birdman is een waardige winnaar. Ik kijk niet op van deze overwinning. De film gaat over Hollywood en dat past in een traditie. Ook eerdere Oscarwinnaars Argo en The Artist gaan over Hollywood. Of dat navelstaren is? Misschien wel. Maar de film houdt de kijker ook een spiegel voor en drijft de spot met datzelfde Hollywood en de idiote superheldenfilms. Birdman maakt acteurs belachelijk maar geeft hen tegelijkertijd ook het mooiste podium door het goede acteerwerk in de film. In Birdman zie je meer de hand van de regisseur en de film valt op doordat het zo veel van de acteurs vraagt. Boyhood gaat over het gewone leven. Er gebeurt niet veel. Dat is juist de magie."

"Toch denk ik dat er over 25 jaar nog meer gepraat wordt over Boyhood dan over Birdman. Soms is het zelfs goed voor de status van een film om niet te winnen. Nu is er meer rumoer rondom Boyhood. Raging Bull (1980) en Taxi Driver (1976) wonnen ook nooit een Oscar."

Heeft de Academy nagelaten zich te onderscheiden door Birdman als winnaar te kiezen en niet Boyhood? "Als Birdman door mensen als veilige keuze wordt gezien dan mogen we de handen dichtknijpen en is dit een erg goed filmjaar. Kom op zeg. We komen van films als Dances with Wolves en Gladiator."

Inarritu, de regisseur van Birdman.Beeld AFP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234