Dinsdag 29/11/2022

RecensieFilm

‘Boy from Heaven’: strakke thriller die de pijnpunten van Egypte blootlegt ★★★★☆

Still uit 'Boy From Heaven'. Beeld rv
Still uit 'Boy From Heaven'.Beeld rv

Wat krijg je als je een spannende gevangenisfilm à la Un Prophète situeert tegen de achtergrond van een prestigieuze islamitische universiteit? Tarik Saleh serveert het antwoord met Boy from Heaven: een strakke en complexe thriller op een uiterst intrigerende locatie.

Lieven Trio

Adam (de Palestijnse acteur Tawfeek Barhom) is een eenvoudige visserszoon die naar de Egyptische hoofdstad Caïro trekt om er zich te verdiepen in het islamitische geloof. Dat mag hij doen aan de gerenommeerde Al-Azhar-universiteit: het eeuwenoude epicentrum van de soennitische islam, maar ook, zo zal blijken, het toneel voor een onverbiddelijke machtsstrijd tussen religieuze en politieke leiders.

Wanneer de grootimam van Al-Azhar plots overlijdt, treden achter de schermen duistere mechanismen in werking. De Egyptische geheime dienst (vertegenwoordigd door de Zweeds-Libanese acteur Fares Fares) ziet in de naïeve Adam de ideale pion om zijn greep op de universiteit te versterken.

Als Boy from Heaven een Suske & Wiske-album was, had het ongetwijfeld Het Caïrocomplot geheten. Maar in werkelijkheid is de nieuwe film van de Zweeds-Egyptische Tarik Saleh (The Nile Hilton Incident) allesbehalve een luchtig stripverhaaltje. De sfeer is eerder die van een ernstige John le Carré-spionagethriller, of die van een bikkelharde gevangenisfilm - Un Prophète aan een islamitische universiteit, zeg maar. Ook The Name of the Rose diende duidelijk als inspiratie.

Entertainend en meeslepend

Saleh bedient zich van een fictief verhaal, maar verwerkt daar wel heel reële elementen in: de brute methodes van de geheime dienst, het gebrek aan democratie en transparantie in Egypte, en hoe radicale moslims profiteren van bestaande frustraties om zieltjes winnen. Een film waarvan je heel wat kan bijleren, maar tegelijk ook een uiterst entertainende en meeslepende genreoefening.

Saleh drijft de spanning niet alleen scenarieel, maar ook visueel op: hij draaide de film volledig op één 40 mm-lens, waardoor de muren voortdurend op je af lijken te komen, en de grote Bambi-ogen van de protagonist des te intenser van het scherm spatten.

Boy from Heaven speelt vanaf 23/11 in de bioscoop.