Vrijdag 02/12/2022

Film

'Boy Eating the Bird's Food': Een film die als één lange wanhoopskreet blijft nazinderen

Patrick Duynslaegher. Beeld Bas Bogaerts
Patrick Duynslaegher.Beeld Bas Bogaerts

Filmfestival Gent brengt met 'One Shot Cinema' onuitgegeven films naar het Belgische witte doek. Deze maand staat de Griekse film 'Boy Eating the Bird's Food' in de kijker. Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent, omschrijft de film als een "sterke creatie waar je stil van wordt". Onderaan het artikel kunt u een van de 5 duotickets winnen.

Patrick Duynslaegher

Drie dagen in het bestaan van een jongen uit Athene zonder baan, zonder lief en zonder iets om te eten. Het enige wat hij bezit is een kanarie met wie hij alles zal delen.

Honger, armoede en eenzaamheid werden zelden zo sterk verbeeld als in de compromisloze Griekse film 'Boy Eating the Bird's Food'. Anders dan in recente Griekse films ('Dogtooth', 'Attenberg', 'Alps') die een absurde humor hanteren om de harde realiteit in hun land te lijf te gaan, confronteert toneelacteur Ektoras Lygizos ons in zijn ijzersterk filmdebuut uit 2012 frontaal met de rampzalige gevolgen van de economische crisis op de zwaar beproefde Griekse bevolking.

Zijn protagonist Yorgos (Yannis Papadopoulos in een intense, quasi woordloze vertolking) is een tengere jonge man die extreem onder de crisis lijdt. De trillende handcamera is de hele tijd op hem gericht, volgt hem vanop de rug gezien of zit hem dicht op de huid zodat we alles door zijn ogen ervaren. Het feit dat we nauwelijks de hem omringende wereld zien, versterkt het gevoel van isolement.

De regisseur stelt ons de confronterende vraag: hoe je menselijkheid te bewaren als je op de meest vernederende wijze naar voedsel moet zoeken. Uit honger ritst Yorgos vogelzaadjes uit de voedselbak van zijn geliefde kanarie, scharrelt hij in vuilniszakken, steelt hij van zijn buren en gaat hij langzamerhand kapot. Zijn bestaan is eenzaam, claustrofobisch en uitzichtloos.

Noodgedwongen gaat hij tot het uiterste om te overleven; in de meest extreme en spraakmakende scène laaft hij zich aan zijn eigen sperma. Het is de uiterste consequentie in de allegorische neergang van een jongen die door armoede van elke sociale rol beroofd werd en gereduceerd wordt tot zijn primaire biologische functies.

Lygizos portretteert Yorgos ook als een gewone jongen die even gehecht is aan zijn kanarie als aan zijn mobieltje, die bij een oude man de oppas doet en in zijn vrije tijd schuchter een meisje gadeslaat dat in een hotel werkt.

In betere omstandigheden had hij wellicht een artistieke carrière nagestreefd. We zien hem geregeld dansoefeningen maken en hij heeft een mooie zangstem. In de kerk waar hij met zijn laatste euro een kaars aansteekt weet hij een biddende vrouw zichtbaar te ontroeren als hij plotseling zachtjes Bachs Mattheuspassie zingt. Een van de vele scènes waar je stil van wordt in een film die als één lange wanhoopskreet blijft nazinderen.

Hoe miserabilistisch de schrijnende situaties ook zijn, 'Boy Eating the Bird's Food', is een film die op alle manieren het clichématig sociaal drama overstijgt en ook cinematografisch een sterke creatie is, zij het van een meer radicale teneur dan het werk van "de Griekse Weird Wave".

De voorstellingen vinden plaats op woensdag 13, 20 en 27 mei in KASKcinema om 20.30 uur. Meer informatie vindt u hier.

De Morgen mag 5 duotickets weggeven voor een van de drie voorstellingen. Stuur uw volledige naam + e-mailadres naar persdienst@filmfestival.be en geef de datum van uw voorkeur door.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234