Donderdag 17/10/2019

Boeken

Boeken: onze 5 recensies van de week

Beeld RV

Dit zijn onze vijf boekrecensies van de week.

Max Porter blies menig lezer omver met zijn delicate debuut Verdriet is het ding met veren, waarin de verteller een uitweg zocht voor de rouw over zijn overleden vrouw, ook moeder van zijn jonge zonen. In opvolger Lanny gaan de remmen los voor een absurde vertelling over een dorp, even buiten Londen. Met figuren als de excentrieke kunstenaar Maffe Pete, de oude roddelende Peggy en Dode Papa Scheurwortel die ontwaakt in het bos. Die blijkt op zoek naar een bijzondere jongen: Lanny. Een springerig boek in korte fragmenten, met zinnen die voortdurend typografische pirouettes maken.

Max Porter, Lanny, De Bezige Bij, 216 p., 20,99 euro. Vertaald door Saskia van der Lingen.

Reisverhalenauteur en romancier Bart Plouvier (°1951) zoekt regelmatig ook zijn toevlucht in de poëzie. In zijn tiende dichtbundel Over de dingen zet hij zijn zoektocht voort naar de ideale relatie tussen inhoud en vorm. Hij grijpt terug naar klassiekere structuren als het sonnet, maar schrijft toegankelijke, speelse en dan weer melancholische gedichten: over vogels in het stadspark, hartritmestoornissen bij nacht, vier dagen in Cadzand of over Wannes Van de Velde. Vaak gaat aan de gedichten een schrijverscitaat vooraf. Plouvier houdt niet van gewichtigdoenerij en mikt op herkenbaarheid in taal en wereld.

Bart Plouvier, Over de dingen, Vrijdag, 54 p., 17,50 euro.

Beeld RV

Achtentwintig seconden, zolang duurt het voordat mensen bij het wachten aan een gesloten lift hun geduld beginnen te verliezen. Dat meldt Maarten Asscher in zijn prikkelende essaybundel Kort geluk. Ex-uitgever, boekhandelaar en romancier Asscher strooit weetjes in het rond én denkt er vervolgens het zijne van, steeds elegant geformuleerd. Hij ervaart geluk en de sensatie van het schrijven als 'een kortstondige ervaring van innige compleetheid' en houdt ervan om 'een steegje in te rennen, en reuze interessante dingen op het spoor te komen.' Dat lukt aardig in deze bijzonder veelzijdige columnbundel.

Maarten Asscher, Kort geluk, Atlas/Contact, 192 p., 17,50 euro.

Beeld RV

'De hele geschiedenis begon toen mijn zuster en zwager een pan soep kwamen brengen.' Geef toe, er bestaan minder intrigerende openingszinnen. Met Moord op de moestuin waagt Nicolien Mizee zich met vrucht aan een tegendraadse detective, met een hoofdrol voor een saffraanperenboom op het landgoed Groenlust. Ook op deze paradijselijke plek woeden vetes en een strijd op leven en dood. De in 2000 gedebuteerde Mizee deemsterde een poos weg maar beleefde een recente herontdekking met haar tragikomische Faxen aan Ger. Het lichtvoetige Moord op de moestuin schopte het nu tot Boek van de Maand bij De wereld draait door.

Nicolien Mizee, Moord op de moestuin, Nijgh & Van Ditmar, 240 p., 20,99 euro.

Beeld RV

Wist je dat het zweet van een nijlpaard roze is en werkzaam is als zonnebrandcrème? Dat het doodshoofdaapje pis aan zijn handen veegt, zodat hij een stinkend spoor achterlaat en zijn soortgenoten hem makkelijk kunnen volgen? Of dat de bidsprinkhaankreeft ultraviolet licht kan zien? Het luxueuze, encyclopedische jeugdboek Het dikke boek van alle bijzondere dieren wakkert de weetlust aan en zit tjokvol merkwaardige dierenfeiten. Auteur Ben Hoare rangschikt de beestenbende van groot naar klein, van baleinwalvis tot spin. Door de krachtige illustraties en foto's lijk je bijna omsingeld door viervoeters, insecten, buideldieren, slangen en inktvissen.

Ben Hoare, Het dikke boek van alle bijzondere dieren, Lannoo, 224 p., 19,99 euro. Illustraties Daniel Long e.a.

Beeld RV