Zaterdag 27/11/2021

Bobby McFerrin op Gent Jazz: Alle kleuren uit de klankkast ***1/2

Bobby McFerrin tijdens een optreden op het San Javier International Jazz Festival in Murcia, eerder deze week. Beeld EPA
Bobby McFerrin tijdens een optreden op het San Javier International Jazz Festival in Murcia, eerder deze week.Beeld EPA

Gent Jazz had de weergoden niet mee. De openingsavond van het zomerfestival aan De Bijloke moest afrekenen met een grijze hemel en regen, maar gelukkig stond Bobby McFerrin op het programma. De zanger bracht warmte en een vleugje humor in de tent, en had bovendien een uitstekende band bij.

De klamme, zompige sfeer die over De Bijloke hing, was je meteen vergeten toen Bobby McFerrin (64) het vredesteken maakte, zijn hagelwitte tanden ontblootte en de micro als trompet ging bespelen. McFerrin zette zijn vingers als was hij Dizzy Gillespie en begon met een studieronde, waarbij zijn vijfkoppige band de losjes scattende zanger moest trachten bij te houden. Een fraai staaltje free jazz als binnenkomer.

Wat volgde, was een bijzonder palet aan songs, een kleurige reis door de muziekgeschiedenis. De oude negro-spiritual 'Joshua Fit the Battle of Jericho' kreeg een eerste groot applaus. McFerrin zette het slavenlied naar zijn hand en klom ermee van nederlaag naar overwinning. Ook de Blind Faith-cover 'Can't Find My Way Home' overtuigde, met een slide-solo van Armand Hirsch en drummer Cato die knap de gitaar bespeelde. 'Swing Low, Sweet Chariot' werd ingezet als wiegelied, waarbij McFerrins dochter Madison een hemelse tweede stem verzorgde. Drummer Louis Cato dreef het tempo langzaam op tot een marsritme. McFerrin gebruikte zijn lichaam als klankkast, gaf zich helemaal over aan het lied en hield zijn micro op armlengte.

Nooit onbewogen
Het Gentse concert van Bobby McFerrin ging vaak alle kanten uit, maar liet je nooit onbewogen. De zanger liet zich duidelijk inspireren door het moment: dan weer zocht hij de vleugelpiano op en maakte van 'Jesus Makes it Good' een ingetogen, sacraal lied. Om even later dochter Madison uit te nodigen voor een dansje ("Hey paps, kan jij de 'mashed potato'?") en de massa op zijn hand te krijgen met 'He's Got the Whole World in His Hands', begeleid door elektrische mandoline.

Het concert verloor even aan spankracht toen elk groepslid afzonderlijk ging soleren. Maar McFerrin trok je snel weer mee in bad door een smerige vonk blues te zingen als was hij Bo Diddley.

Zonnig strand
'Mystery' toonde alweer een ander facet. De zanger floot de intro, en terwijl pianist Gil Goldstein en mandoline-speler David Mansfield zachtjes hun weg zochten, bracht hij het lied terug tot een rustpunt. Het publiek vroeg en kreeg een bisnummer, en dat bleek alweer een aparte cover. 'I Shall Be Released' van The Band klonk alsof zanger en groep samen op een zonnig strand zaten, met de voetjes in de golvende baren. Het was hard thuiskomen toen je nadien de druilerige Gentse regen in moest. Bobby McFerrin zorgde voor een mooie start. Nu moet enkel de zon nog wakker schieten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234