Vrijdag 15/11/2019

Review

Bluesvirtuoos Joe Bonamassa akoestisch én elektrisch in Lotto Arena ***1/2

Beeld Alex Vanhee

Joe Bonamassa toonde zich onuitputbaar in de Lotto Arena gisteravond. De Amerikaanse bluesrocker speelde eerst een akoestische set, waarna nog eens twee uur lang een elektrisch concert volgde. Bonamassa betoverde met zijn gitaarspel en zette ook covers van Jeff Beck, Tom Waits en Howlin' Wolf naar zijn gouden handen.

Joe Bonamassa is een fenomeen. In zijn kreukloos maatpak en eeuwige zonnebril ziet de 37-jarige Amerikaan er uit als een gladde boekhouder, maar de bluesheld uit New Hartford speelt met vuur in de vingers. Dat bewees hij gisteravond urenlang in een volle Lotto Arena. De intensiteit, souplesse en subtiliteit waarmee Bonamassa zijn snaren beroerde is bitter weinig rockgitaristen gegeven.

Beeld Alex Vanhee

Memphis en Merksem

Antwerpen was de laatste stop van een tour, die startte in Nieuw-Zeeland en Australië en Bonamassa op een maand tijd ruim 35.000 mijl deed reizen. Slopend denk je dan, zeker als je beseft dat de bluesvirtuoos ook nog eens zijn eigen voorprogramma verzorgt. Maar Bonamassa oogde desondanks fris. Met (ex-)leden van Toto, The Dubliners en Alice Cooper in de rangen warmde hij zijn vingers, stem en de pikdonkere zaal eerst drie kwartier lang akoestisch op.

'Seagull' van Bad Company kreeg een honky tonkjasje aangemeten, terwijl Charly Mingus' 'Jelly Roll' eerder uit een blueskroeg in Memphis kwam dan een sporthal in Merksem. De zanger (gezeten op een stoeltje, omringd door zeven van zijn gitaren) werd kundig begeleid op elektrische mandoline, viool, barpiano en nyckelharpa (een Zweedse sleutelharp). En tijdens 'Jocky Full of Bourbon' van Tom Waits kwamen daar ook nog potten en flessenhalzen bij.

De inkleding was dus telkens mooi verzorgd, maar het kader was dat minder. De Lotto Arena is helaas niet gemaakt voor subtiliteiten in frasering. Dit waren parels voor de zwijnen. Bonamassa liet er zich niet door ontredderen. Hij begon steeds rauwer te zingen en te stampvoeten én ontbond al zijn demonen in zijn eigen 'Dislocated Boy', om nadien te besluiten met 'Ball Peen Hammer' (een mooi eerbetoon aan Chris Whitley) en 'Athens to Athens'.

Beeld Alex Vanhee

Volume open

Een kwartier lang gingen de zaallichten aan. Waarna de zanger alweer opkwam, dit keer voor een elektrische set. Het volume werd opengedraaid en stoeltjes waren nergens meer te bemerken.

'Dust Bowl' en het nieuwe 'Oh Beautiful!' zetten meteen de toon. Bonamassa liet zijn gitaar fluisteren, smeken, vloeken én tieren. De zanger met Gary Moore vergelijken zou beiden oneer aandoen. Maar net als die overleden Noord-Ierse gitaargod zag en voelde je Bonamassa's vingers een prachtig verhaal vertellen. Zijn hele lichaam leek samen te komen in zijn gitaarhals.

Beeld Alex Vanhee

Ander gitaarjasje

Bij elke song nam hij een ander exemplaar vast, zoals popdiva's Beyoncé en Lady Gaga ook telkens weer van kostuum wisselen. 'Bluesdiva Bonamassa' moet tijdens het intermezzo zijn ziel verkocht hebben aan de bluesduivel, want 'Who's Been Talking (Howlin' Wolf) en vooral 'Blues Deluxe' (Jeff Beck) waren mokerslagen voor de ziel. En ook vocaal haalde de zanger uit. Jammer dat de spankracht nadien even verdween.

Een conga- én drumsolo tijdens 'Love Ain't a Love Song' (het beste nummer uit gloednieuwe plaat 'Different Shades of Blue') hoefde echt niet, en ook Tim Curry's 'Sloe Gin' werd wel erg lang uitgesponnen. In de bisronde spande Bonamassa de riem gelukkig terug strakker aan en onderstreepte hij zijn kunnen met een solo gebracht 'Django'. Waarna zijn akoestische en elektrische band hem nog één keer samen kwamen vervoegen voor 'Mountain Time'. In de Lotto Arena stond geen gelikte beer, maar eentje die de bluesrock door zijn aders en vingertoppen had lopen.

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234