Donderdag 16/09/2021

MuziekUitgezongen

‘Bloodbuzz Ohio’ van The National: lief boeketje wordt grote stoere boom

The National-frontman Matt Berninger duikt het publiek in tijdens een concert op Bonnaroo in Manchester, Tennessee, juni 2010. Beeld FilmMagic
The National-frontman Matt Berninger duikt het publiek in tijdens een concert op Bonnaroo in Manchester, Tennessee, juni 2010.Beeld FilmMagic

Het wrange ‘Bloodbuzz Ohio’ zette The National in 2010 op de kaart van de alternatieve mainstream.

Het begon met een schets op de mandoline. Een schattig folkdingetje dat smeekte om verdere uitwerking. “Het deed me een beetje denken aan ‘Losing My Religion’ van R.E.M.”, aldus Matt Berninger, frontman van de New Yorkse band The National. “Een mooi toeval, want we waren net met hen op tournee geweest.” Drummer Bryan Devendorf drapeerde er een stuwende, fors bonkende beat over: groots maar met de broodnodige weerhaken. “Plots ontvouwde de song zich van een lieflijk klein boeketje tot een grote, gespierde boom. Toen dachten we allemaal: holy fuck, this thing is big!”

‘Bloodbuzz Ohio’ zou in 2010 de trekker worden van High Violet, het doorbraakalbum van The National. Tot dan genoot het kwintet een fraaie ­cultreputatie, gebaseerd op vier albums die zijn weerbarstigheid in de verf zetten. Tijdens die tournee was R.E.M.-frontman Michael Stipe ­kwistig met goede raad: “Als jullie willen blijven bestaan, moeten jullie óf nu en dan een radiohit schrijven, óf volharden in de boosheid en nooit ofte nimmer een hit componeren. Er is geen tussenweg.”

Of was die tussenweg er toch? Cynici beweren dat The National ‘Bloodbuzz Ohio’ zou hebben gemodelleerd naar ‘Don’t Change’ van INXS, dat er inderdaad gelijkenissen mee vertoont maar al bij al de met motregenslierten omzwachtelde grandeur van ‘Bloodbuzz Ohio’ ontbeert. Toch lijkt het ­ontstaan ervan eerder een accident de parcours.

Alles zat aanvankelijk tegen. Niet alleen leed Berninger onder de plotse dood van zijn grootmoeder, tijdens de vlucht naar haar begrafenis zorgde een hardnekkige sinusinfectie ervoor dat zijn trommelvlies scheurde. Daardoor moest de zanger de opnamesessies verderzetten terwijl hij doof was aan één kant. Ook het doorgedreven perfectionisme van de groepsleden remde de geboorte van ‘Bloodbuzz Ohio’ af. Zo schrapten ze de extraverte fanfarepartij waarrond het liedje werd gebouwd nagenoeg integraal omdat ze te fel leek op de blazerssectie uit het oude ‘Fake Empire’. Uiteindelijk waren het Berningers ultrapersoonlijke tekst en zangpartij die met de pluimen gingen lopen. Hij zet er een in een alcoholroes voortstommelende nostalgicus neer die met een existentiële crisis worstelt.

“Het liedje gaat over vastzitten tussen een oude en een nieuwe versie van jezelf ”, zo stelde Berninger het in Uncut. “Ik voelde me al lang niet meer als iemand uit Ohio, ook al groeide ik er op. Ik was getrouwd, vader van een baby en woonde in Brooklyn waar ik me vooralsnog niet thuis voelde. Bovendien stond ik op het punt een soort rockster te worden. Ik herinner me dat het winter was toen ik die tekst schreef en dat ik nerveus over de woorden liep te piekeren door de ijsplassen in de tuin van onze producer Peter Katis.”

In ‘Bloodbuzz Ohio’ zien we Berninger al in de eerste regels vervellen, alwaar een T-shirt symbool staat voor zijn oude huid: ‘Stand up straight at the foot of your love / I lift my shirt up’. Verderop spiegelt hij zich aan de miljoenen mensen die het slachtoffer werden van de economische crisis onder Bush Jr. en Obama: ‘I still owe money to the money, to the money I owe’. Hij spreekt er uit ervaring, wat de song nog wranger maakt.

“Ik wilde schrijven over jong zijn en over diep in de schulden zitten. Want ik ken de loden last die je voelt als je jouw studie en de doktersrekeningen niet kunt betalen. Is dat een politieke boodschap? Geenszins. Soms gaan onze meest politieke liedjes helemaal niet over politiek maar over de liefde, zoals in dit geval.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234