Maandag 18/10/2021

MuziekPlaat van 1991

‘Blood Sugar Sex Magik’ van Red Hot Chili Peppers: funkrockmasterclass met aardedonkere schaduwzijde

Anthony Kiedis in 1992. Beeld Getty Images
Anthony Kiedis in 1992.Beeld Getty Images

Blood Sugar Sex Magik schonk de Red Hot Chili Peppers wereldroem in 1991 maar beroofde hen voorgoed van hun puberzieltje. Achter de meesterlijke funkrock scholen hartzeer, een heroïneverslaving en verregaande paranoia.

“Vijf jaar geleden had ik geen vrienden of familieleden bij wie ik terechtkon”, zegt Anthony Kiedis, frontman van Red Hot Chili Peppers, in de documentaire Funky Monks alwaar hij terugdenkt aan het dieptepunt van zijn heroïneverslaving. “Ik had één kameraad met wie ik altijd op de dool was, Mario, een ex-gedetineerde met maffiaconnecties. Op een verschroeiend hete namiddag kuierden we door downtown Los Angeles en vonden we eindelijk het soort toevluchtsoord waar junkies naar snakken: een brug over de freeway, in het midden van een getto in L.A. Alleen welbepaalde leden van Mario’s Mexicaanse bende kregen er toegang. Aan zijn criminele spitsbroeders hing die het leugentje op dat ik uitging met zijn zus. Zo mocht ik onder de brug gaan liggen om speedballs te injecteren.”

Kiedis schreef de schaamte van zich af aan de vooravond van de opnames voor Blood Sugar Sex Magik, het vijfde album van Red Hot Chili Peppers. In 1991 was Kiedis weer heel even afgekickt van zijn heroïneverslaving, een monster dat hem tot diep in de nineties bij de strot zou houden. De Peppers-bassist Flea en de gitarist John Frusciante waren in die dagen in die mate aan marihuana verslingerd dat Kiedis zich elke dag meer van hen vervreemd voelde. “Ze negeerden me”, zo vertelt hij in zijn autobiografie Scar Tissue, “Het stemde me vreselijk melancholisch, want John was me aan het ontglippen.”

Eenzaamste jaren

Het katapulteerde Kiedis terug naar zijn eenzaamste jaren, naar de breuk met de actrice Ione Skye (de liefde van zijn leven) en naar het gevoel dat de enige connectie die hij kon vertrouwen die met zijn thuisstad L.A. was. Onderweg naar huis neuriede hij een deuntje en vond hij de poëzie die erbij hoorde. Die nacht schreef hij ze neer in een notitieboekje: “Sometimes I feel like I don’t have a partner / Sometimes I feel like my only friend / is the city I live in / The city of angels / Lonely as I am, together we cry.”

Rick Rubin produceerde 'Blood Sugar Sex Magik'. Beeld rr
Rick Rubin produceerde 'Blood Sugar Sex Magik'.Beeld rr

Toen de producer Rick Rubin een maand later bij Kiedis op bezoek was en in diens dagboeken mocht snuisteren, stootte hij op de tekst. “Toon dit aan de jongens en vraag hen of ze er iets mee willen doen”, zo klonk zijn goede raad. Flea, Frusciante en de drummer Chad Smith weefden een gracieuze melodie en een behoedzame groove om Kiedis’ zielenroerselen. Het eindresultaat noemden ze ‘Under the Bridge’.

Fans van de Red Hot Chili Peppers keken raar op toen uitgerekend die song uit Blood Sugar Sex Magik als single verscheen, een aantal maanden na de release van het album. Overal ter wereld schoot de doorwrochte ballad naar de top van de hitparades, waardoor een mainstreampubliek voor het eerst in aanraking kwam met de Californische band: in wezen een zootje ongeregeld dat in de jaren tachtig cultsucces bij elkaar had gesprokkeld met zotte, studentikoze punkfunk en met concerten waarbij ze in hun blootje over het podium hosten, hun edele delen bedekt met een sok. ‘Under the Bridge’ katapulteerde de Peppers het sterrendom in, leverde hen awards op en de aandacht van de A-listers in Hollywood, zoals Madonna en River Phoenix.

Spoken en groupies

Nu was ‘Under the Bridge’ niet de enige vreemde eend op Blood Sugar Sex Magik, een plaat die bol staat van wilde, naakte, rauw opgenomen funkrock die enigszins de rug keerde naar de dolle feestmuziek van de eerste vier platen. Het geheime wapen voor die renaissance heette Rick Rubin, een goeroeachtige excentriekeling die eerder de Beastie Boys had ontdekt en die heavymetalgrootheden zoals Danzig en Slayer aan een publiek had geholpen. “Als Baron von Münchhausen de Peppers over een schaakbord zou ejaculeren, zou Rick Rubin de gedroomde schaakspeler zijn”, zo stelt Kiedis het enigszins cryptisch in Funky Monks.

Vooral Rubins empathische, relaxte manier van werken viel lekker bij de Peppers. De man die in zijn latere carrière zowel Johnny Cash als Kanye West uit hun artistieke doolhof leidde, suggereerde een ruimdenkendheid aan de Peppers die de heren dankbaar overnamen. Het gevaar van de karikatuur loerde immers om het hoekje. Hoelang konden ze nog hyperkinetische moshpit-funk spelen terwijl ze schuimbekkend hun jongeheer achternaholden?

Romance met Sinéad O’Connor

Niet dat seks een ondergeschikte rol krijgt op Blood Sugar Sex Magik – integendeel! – maar de Peppers verbreedden er hun palet met tal van andere kleuren, geuren en smaken. Zo schreven Frusciante en Kiedis het verkillende ‘I Could Have Lied’ over de vroegtijdig in de kiem gesmoorde romance van laatstgenoemde met de Ierse zangeres Sinéad O’ Connor. De psychedelische folkpop van ‘Breaking The Girl’ schijnt dan weer een zeldzaam licht op Kiedis’ onvermogen om monogaam te blijven.

Onbeschroomd schoven de groepsleden hun handelsmerken aan de kant. Zo beperkte Flea zijn legendarische slap-stijl (het plukken aan en hameren op de bassnaren) tot het absolute minimum. “Nochtans heb ik met die stijl een naam opgebouwd”, zo geeft hij toe in Funky Monks. “Ik wilde altijd de hardste en de snelste zijn, maar langzaamaan besefte ik dat ik een val voor mezelf had gecreëerd. Deze keer zoek ik simpelweg naar wat het liedje nodig heeft.” Wie inzoomt op zijn elastische baslijntjes, hoort hoogst inventieve grooves vol jazzy krullen en onverwachte tierelantijntjes. Het is een masterclass voor bassisten die zich afvragen hoe ze aan het cliché kunnen ontsnappen.

Lsd

Rubin was ook verantwoordelijk voor de locatie waar Blood Sugar Sex Magik werd opgenomen: een oude villa in Laurel Canyon die ooit aan de schrijver Erroll Flynn had toebehoord en waar naar verluidt de ontsnappingskunstenaar Harry Houdini nog had gewoond, tevens “de eerste plek waar The Beatles ooit lsd zouden hebben geprobeerd”, aldus Kiedis. De zanger, Frusciante en Flea eigenden zich er elk een slaapkamer toe tijdens de drie maanden durende opnames. Alleen drummer Chad Smith pendelde met zijn brommer tussen zijn huis en de villa omdat het er zou hebben gespookt. De heren hadden vernomen dat er in de jaren dertig een vrouw zou zijn vermoord door haar minnaar.

Frusciante, de hypersensitiefste van het gezelschap, ervoer allerlei bovennatuurlijks en getuigde dat zijn slaapkamer er eentje was van een krachtige seksuele energie die hem helemaal uit het lood sloeg. Al kan dat ook liggen aan de groupie die elk van de leden meermaals per week in de villa bezocht wanneer zij even een verpozing nodig hadden. “Het was fijn om na een dag hard werken een meisje op bezoek te krijgen dat ons zo veel affectie gaf,” dixit Kiedis, “en die er geen graten in zag om met drie verschillende mannen op één nacht te slapen.”

Geef het weg

Seks torent niet verwonderlijk hoog boven andere thema’s uit op Blood Sugar Sex Magik. “Journalisten, fans en andere idioten hebben mij vaak beschuldigd van een seksobsessie”, aldus Kiedis in Details Magazine in ’92, “Maar voor mij is seks een essentieel, natuurlijk onderwerp om mezelf ten volle mee uit te drukken in mijn muziek. Indien ik dat zou ontkennen, zou ik mezelf onderdrukken.” Dus zingt Antwan The Swan in ‘Suck My Kiss’ over zijn penis (“Little Bo peep coming from my stun gun”), fantaseert hij in het titelnummer over een geile ex (“Every woman has a piece of Aphrodite / Copulate to create a state of sexual light”) en huppelt hij in ‘Apache Rose Peacock’ door New Orleans bronstig het meisje van zijn dromen achterna (“My eyes popped out, my dick got hard and I dropped my jaw”).

De Duitse zangeres Nina Hagen leerde Anthony Kiedis ontspullen, nog voor het hip was. Beeld EPA
De Duitse zangeres Nina Hagen leerde Anthony Kiedis ontspullen, nog voor het hip was.Beeld EPA

Toegegeven, de Peppers gooien het op hun magnum opus sporadisch over een sociaalvoelende, maatschappijkritische boeg, zoals in ‘Power of Equality’, de furieuze opener waarin ze racisme aanklagen, of ‘The Righteous & The Wicked’, een pleidooi van Kiedis tegen milieuvervuiling. Geiniger is evenwel de tekst van de monsterhit ‘Give It Away’ die zou zijn geïnspireerd door de Duitse punkzangeres Nina Hagen die – ja, zij óók – even de sponde deelde met Kiedis en die hedendaagse yuppietrends zoals ontspullen en consuminderen te snel af was. “Ze gaf me zomaar een van haar coolste, exotische jassen”, zegt Kiedis. “Je moet de dingen weggeven, zei ze. Daar krijg je positieve energie voor terug. Geef het gewoon allemaal weg!” Onthoud het als u nog eens “Give it away, give it away now!” meebrult.

De alsmaar grotesker wordende heroïneverslaving van de gitarist John Frusciante baarde de schaduwzijde van Blood Sugar Sex Magik. Frusciante kon de uitdijende wereldroem van de band niet verkroppen, hoewel hij op de plaat de meest inventieve gitaarriffs uit zijn carrière speelde. Hij zonderde zich af van de andere leden, verloor zichzelf in paranoia en saboteerde optredens met grillig gedrag en slechte improvisaties. “We zijn te populair”, vond hij. “We hebben dit succes niet nodig.” Er knapte iets op tournee in Japan, in ’92. Verteerd door drugs en alcohol vloog Frusciante naar huis en beëindigde hij op die manier een eerste keer zijn carrière bij de Peppers. Hij zou nog tweemaal bij hen terugkeren en speelt op het nieuwe album dat dit najaar zou verschijnen.

Blood Sugar Sex Magik

Uitgebracht op 24 september 1991

5 singles verschenen: ‘Give It Away’, ‘Under the Bridge’, ‘Suck My Kiss’, ‘Breaking The Girl’ en ‘If You Have To Ask’

Het album haalde overal ter wereld goud of platina, in de VS zevendubbel met 7 miljoen exemplaren

Geluidstechnicus Brendan O’Brien zou de drijvende kracht worden achter de sound van Pearl Jam en de latere Bruce Springsteen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234