Donderdag 13/05/2021

MuziekindustrieAchtergrond

Blockbuster Bob: Dylan verkoopt al zijn songs voor een monsterbedrag

Bob Dylan tijdens een optreden in L.A. in 2012. Beeld AP
Bob Dylan tijdens een optreden in L.A. in 2012.Beeld AP

Bob Dylan (79) heeft een waanzinnige pensioendeal op zak. Het Amerikaanse muziekicoon verdient mogelijk honderden miljoenen door de rechten op zijn volledige songcatalogus te verpatsen aan muziekgigant Universal. Het gaat over een mogelijk record.

Bob Dylan heeft de uitgeefrechten over zijn hele catalogus verkocht aan Universal Music Publishing Group. Dylans oeuvre houdt zo’n zeshonderd liedjes in, die verschenen over bijna zes decennia: van zijn eerste uitgebrachte werk uit 1962 tot zijn meest recente album Rough and Rowdy Ways uit juni van dit jaar. Met die deal is volgens het blad Variety een bedrag gemoeid dat “gemakkelijk negen cijfers” bestrijkt. The New York Times heeft het over ruim 300 miljoen dollar (248 miljoen euro). Zo'n bedrag is nooit eerder neergeteld voor de muziekrechten van één artiest.

Lange tijd waren uitgeefrechten allesbehalve opwindende materie. Zeker in een business die bestaat onder de dictatuur van “cool” en “rock-’n-roll”. Anonieme bedrijven verdienen evenwel al decennia aan albumverkoop en concerten. Door de opkomst van streaming services en de coronacrisis – die een hele muzieksector wereldwijd aan banden heeft gelegd – zien investeerders plots meer dan ooit brood in publicatierechten. Ze zien er een alternatief voor klassieke beleggingen in, zeker tijdens een periode van lage rente.

Bob Dylan als jonge artiest.  Beeld Photo News
Bob Dylan als jonge artiest.Beeld Photo News

Vorige week verkocht Stevie Nicks van Fleetwood Mac bijvoorbeeld een meerderheidsbelang in haar catalogus. Dat deed ze naar schatting voor 80 miljoen dollar aan Primary Wave Music, een onafhankelijke uitgever en marketingbedrijf. Hipgnosis Songs Fund, een Brits bedrijf dat in amper drie jaar een snelle opmars heeft gemaakt, maakte onlangs bekend dat het van maart tot september ongeveer 670 miljoen dollar had uitgegeven om rechten te verwerven op meer dan 44.000 nummers van Blondie, Rick James, Barry Manilow, Chrissie Hynde (Pretenders; GVA) en anderen.

Het mag daarom niet verbazen dat een van de opvallendste spelers op de markt Bob Dylan is. De 79-jarige songsmid, die vier jaar geleden de Nobelprijs voor literatuur ontving, schreef de voorbije zestig jaar veel classics bij elkaar. De rechten op klassiekers zoals ‘Blowin’ in the Wind’, ‘Like a Rolling Stone’, ‘The Times They Are A-Changin’ of ‘Tangled up in Blue’ komen nu in handen van Universal Publishing Group, dat goeddeels in handen is van het Franse conglomeraat Vivendi.

Royalty’s

Lou Levy van Leeds Music Publishing sloeg als eerste de handen in mekaar met Dylan in 1962, voor een schamele honderd dollar als toekomstige royalty’s. Achtenvijftig jaar, meer dan zeshonderd liedjes en een Nobelprijs later is de culturele en economische waarde van Dylans schrijven exponentieel gegroeid. Daarom is het zo’n groot nieuws dat Dylan, die zich persoonlijk met de onderhandelingen bemoeide, afstand doet van al zijn inkomsten als songschrijver.

Die inkomsten gaan voortaan naar Universal, dat onderdeel is van het Franse entertainmentconglomeraat Vivendi. “Het is geen geheim dat de kunst van het schrijven de sleutel is tot geweldige muziek, en het is ook geen geheim dat Bob een van de allerbeste slotenmakers van die kunst is”, zei Lucian Grainge, de CEO van de Universal Music Group daarover in een verklaring waarin de deal wordt aangekondigd. Een van zijn rechterhanden voegde eraan toe: “Zijn culturele belang kan niet genoeg worden benadrukt. Deze publishing deal is zowel een voorrecht als een verantwoordelijkheid.” Het gaat mogelijk over de grootste aankoop ooit qua publicatierechten van één act.

Nobelprijs

De catalogus van Dylan is een van de kroonjuwelen van de muziekwereld. Een schat aan songs die folk, rock en pop beslaat, en die een nieuw elan of verse inspiratie gaf aan talloze artiesten. Dylan ontving in 2016 de Nobelprijs voor Literatuur “omdat hij nieuwe poëtische uitdrukkingen had gecreëerd binnen de grote Amerikaanse songtraditie.”

Dat muziekuitgevers kwijlen en hengelen om zijn werk eeuwigheidswaarde te verlenen, mag niet verbazen. Zijn werk doorstaat al decennia de tand des tijds, en zijn songs worden al jaren gecoverd door andere artiesten. Zo blijft zijn back catalogue relevant voor de komende jaren. Volgens Universal zijn de songs van Dylan al meer dan zesduizend keer opnieuw opgenomen.

Streaming

Dat Dylans werk goud waard is, is evenwel net zo goed een rechtstreeks gevolg van streaming. Die relatief nieuwe trend heeft de hele muziekmarkt een boost gegeven. Alleen al in de Verenigde Staten haalden uitgevers vorig jaar zo’n vier miljard dollar op via streaming, volgens de National Music Publishers’ Association. Uitgevers en schrijvers innen namelijk royalty’s en licentiekosten, telkens wanneer hun werk wordt verkocht, gestreamd, uitgezonden op de radio of wordt gebruikt in een film of tv-commercial.

Dat laatste gebied zou weleens de achilleshiel voor zijn oeuvre kunnen worden, vrezen Dylan-fans. Eerder toonde de Grote Bard Bawb zich al een hoogst commerciële crooner. Hij leende zijn gezicht, stem of muziek al tot reclames voor Victoria’s Secret, Apple, Cadillac, Chrysler of zelfs godverdomme Pepsi. “Is there anything more American than America?” vroeg Bawb nogal fluttig af tijdens zo’n commercial, ten opzichte van meer dan honderd miljoen Amerikanen bij de Super Bowl. Uitverkoop is de Amerikaanse droom? Het blijkt al jaren een feit voor Dylan. De songschrijver zelf had geen commentaar, zei een woordvoerder bij het ter perse gaan van dit stuk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234