Zaterdag 25/01/2020

Festivaltip

Black Star op Jazz Middelheim: opstanding van een hiphopmirakel

Mos Def en Talib Kweli Beeld RV

De muziekredactie van De Morgen duikt naar parels in het zomerse aanbod, te zien op een wei of plein in uw buurt. Vandaag: Sasha Van Der Speeten over Mos Def en Talib Kweli op Jazz Middelheim.

"This album will nourish your minds and spirits with empowering reflections of our natural selves", stelt Makeda Garvey, dochter van de Jamaicaanse burgerrechtenactivist Marcus Garvey, in het boekje bij het album Black Star. "Mos Def en Talib Kweli tonen dat zelfbeschikking tot zelf­ont­plooi­ing leidt en uiteindelijk uitmondt in vrijheid en dat er geen grotere vrijheid bestaat dan de vrijheid van geest." 

Het mag niet verwonderen dat Mos Def en Talib Kweli iemand als Marcus Garvey in het spotlicht plaatsen op hun invloedrijke samenwerkingsalbum. Garvey’s gedachtegoed tekende zowel de rastafaribeweging als de filosofieën van Martin Luther King en Malcolm X, tot de Black Panther-beweging. Def en Kweli noemden hun project naar Garvey’s Black Star Movement, een scheepvaartlijn die Afro-Ame­ri­kanen terug in contact wilde brengen met 'het moederland'.

Het intelligente gedweep met sociaal-maatschappelijke en politieke kwesties, diep geworteld in het Afro-Amerikaanse ongenoegen, verleent Black Star een gewicht dat een hoop rapplaten uit de tweede helft van de jaren 90 ontberen. Een frappante krachttoer voor Mos Def en Talib Kweli, twee rappers die in 1998 relatief onbekend waren. Ze hadden nog geen soloalbum uit of stonden niet meteen aangeschreven als grote belofte. Bovendien kozen de heren een hiphopvariant die na de hoogdagen begin jaren 90 van A Tribe Called Quest en Jungle Brothers uit de mode was geraakt: wereldwijze, geëngageerde muziek vol invloeden uit klassieke soul, funk, jazz en reggae.

Ver weg van jiggy

Ook Black Star onderlijnt de mobiliserende kracht van het genre. 'Astronomy (8th Light)' belicht eigenheid en identiteit ("Black like the planet that they fear, why they scared? Black like the slave ship belly that brought us here''). 'Brown Skin Lady' zoomt in op het Afro-Amerikaanse schoonheidsideaal. 'Definition' kaart bendegeweld aan, met de moorden op Biggie en Tupac op de achtergrond. 'Thieves In The Night' refereert aan The Bluest Eye, een shockerende roman van Toni Morrison waarin ras en incest centraal staan. Yep, de wereld van Will Smiths 'Getting Jiggy Wit It', een megahit in die tijd, lag mijlenver.

Na Black Star werden Mos Def (die zich vandaag Yasiin Bey laat noemen) en Talib Kweli alternatieve supersterren. Ze brachten elk afzonderlijk hiphopclassics uit (Black On Both Sides van Mos Def en Reflection Eternal van Kweli samen met Hi-Tek, de producer die het leeuwendeel van Black Star onder handen nam). Dat u op Jazz Middelheim naar Black Star kan gaan kijken, wordt in de hiphopwereld als een half mirakel gezien. De verrijzenis van de “best alliance in hiphop” werd lang als ondenkbaar beschouwd. Het duo belooft zelfs een nieuw album, geproduceerd door sampletovenaar Madlib. Op Middelheim worden de raptitanen bijgestaan door het Hypnotic Brass Ensemble uit Chicago. De afwezigen hebben nu al ongelijk.

Black Star speelt op 9/8 op Jazz Middelheim. jazzmiddelheim.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234