Dinsdag 23/07/2019

Muziek

Black Midi overrompelt met debuut: ‘Echt geen behoefte om brexit in song te smokkelen’

De Londense band Black Midi. Beeld rv

En bam! De spannendste gitaarplaat van 2019 is geland. Op zijn stuiptrekkende debuut Schlagenheim legt Black Midi de lat torenhoog. Het Londense kwartet maalt daarbij geenszins om radiovriendelijkheid.

Zo hip Black Midi mag zijn, zo ontnuchterend en down-to-earth zijn de groepsleden. Drummer Morgan Simpson en zanger-bassist Cameron Picton sloven zich tijdens ons gesprek uit om de reputatie van hun band te demystifiëren. Ook al draait de hype op volle toeren en wordt hun debuut Schlagenheim overal op hysterische lofbetuigingen onthaald. 

“Waarschijnlijk verwachtten sommige mensen dat we voortdurend van alles op Instagram en Facebook posten in plaats van alleen een concertagenda”, mompelt Picton. “Wat willen al die mensen eigenlijk van ons? Je wilt een band toch gewoon zien spélen? Niemand van ons is hier met enige verwachtingen aan begonnen. ’t Is geschift.”

De groepsleden onderschatten de impact van hun erg originele sound. Als weinig stereotypische alumni van de Londense BRIT-school – de muzikantenopleiding waar Adele, Amy Winehouse en The Kooks afstudeerden – staat hun muziektechnische talent buiten kijf, maar maken ze het de marketeers van hun label niet gemakkelijk. Hun shows zijn vaak lange, geïmproviseerde jams die de fanfavorieten overslaan. Erg charismatisch zijn de leden evenmin. Maar het torenhoge niveau van Schlagenheim maakt het gebrek aan star quality meer dan goed. Wie opgroeide in de jaren 70 zal er krautrock in ontdekken, wie groot werd in de eighties hoort er postpunk en hardcore in en wie houdt van de alternatieve muziek uit de jaren 90 zal Black Midi vast met postrock associëren.

“Mensen toetsen ons af aan wat ze binnen hun eigen muzikale wereld kennen”, zegt Picton. “Hoe zij ons beschouwen, weerspiegelt eigenlijk hoe zij zelf naar muziek kijken. Wat daar leuk aan is, is dat we veel nieuwe muziek leren kennen. Soms vergelijkt men ons met bands waar we zelf nog nooit van hebben gehoord.”

Kleuter onder de cafeïne

Het debuutalbum gooit hoe dan ook de hoogste ogen. Woeste gitaarbombast die in chaos overkop gaat (‘953’). Neurotische riffs als het onheilspellende gerinkel van een wekker gemixt met apathisch parlando (‘Speedway’). Lawaaierige crossoverrock die vaker van tempo wisselt dan Pink Floyd (‘Western’). Krasserige punkfunk met de aandachtsspanne van een kleuter onder de cafeïne (‘Ducter’). Ja, het is een intens zootje. Daarbij horen de cryptische teksten van Greep die losjes thema’s zoals sociale angsten, de armoede in Engeland en de teloorgang van de consumptiemaatschappij aanraken. “Het helpt dat dit land uit elkaar aan het vallen is”, zei hun producer Dan Carey daar al over. “Zo is er véél om over te schrijven.”

“Maar we zingen niet over de brexit”, zegt Pincton. “Want brexit is een onderwerp waar ik al zoveel over heb gepraat tijdens familiediners dat ik echt de behoefte niet voel om het in een song te smokkelen. In Engeland zijn zoveel mensen die brexit kotsbeu. We zijn er uitgeput van. En in de war.”

Wat te denken van ‘bmbmbm’, een soort logge industriële funk waarin het gekrijs van ene Nikki Grahame, een mentaal onstabiele deelneemster aan het Britse tv-programma Big Brother, weerklinkt? De groepsleden mogen dan in de regel met ambiguïteit koketteren, die song onthult op zijn minst een vleugje maatschappijkritiek en de bijbehorende verontwaardiging. “Het lijdt geen twijfel dat Grahame vreselijk werd behandeld”, zegt Pincton. “De makers van Big Brother hebben haar als een marionet gebruikt. En haar voortdurend gepest en uitgedaagd, als een laboratoriumrat. Er is een reden waarom die programma’s zo succesvol zijn: ze spreken je primitiefste driften aan en die zijn meestal echt niet fraai. Zo hebben sommige kandidaten van de Britse versie van Love Island zichzelf van het leven beroofd omdat het programma hen ronduit schandalig had achtergelaten. It fucks with your mind.

Schlagenheim verschijnt op 21/6 op Rough Trade ★★★★★

Concert op 10/10 in de Beursschouwburg, Brussel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden