Dinsdag 28/01/2020

Black Eyed Peas op TW Classic: Let's get retarded ()

Foto's Alex Vanhee. Beeld UNKNOWN

Na zes drukke concertdagen ging het festivalpark van Werchter zondagnacht opnieuw dicht tot het eind van 2010. Black Eyed Peas waren verantwoordelijk voor de finale noot, én voor een show die het moest hebben van visueel spektakel, hits, langdradige niemendalletjes en synthetische bassen die doorzinderden tot diep in je ingewanden.

Hoe het ook zij: voor een luidruchtig feestje zorgde de groep alleszins. Tot achter de geluidstoren dwongen de Black Eyed Peas een driftig op en neer bewegende massa af, tijdens 'Shut Up', 'Imma Be' of 'Pump It'.

Fergie kreeg dan weer heel wat bijval tijdens een solo gebracht en suikerzoet 'Big Girls Don't Cry', terwijl de wei veranderde in een zee van aanstekers bij een schijnbaar eindeloze versie van 'Where is the Love?'.

Die songs leken de lijm te vormen in een hilarisch onsamenhangend concert, waarin een gratuite dj-set - straks méér daarover - onnozele freestyles en lange stiltes de vaart uit de set haalden.

Nochtans was de show strak en verbluffend begonnen. Van een levensgrote videowall spatte een vuurbol ogenschijnlijk in je gezicht, terwijl 'Let's Get It Started' door de boxen knalde. Wie niét in een soepele beweging ging vluchten voor die geluidsexplosie -de bassen klonken zo onverantwoordelijk luid dat we ze nog stééds horen gonzen in ons hoofd - gehoorzaamde ogenblikkelijk aan de oorspronkelijke titel van die song: let's get retarded. Had het makke publiek zich een hele dag stilletjes opgemaakt voor de komst van de Peas dan, om dan pas volledig loos te gaan?

Doodzonde dat Will.i.am een heel concert lang toondoof bleek- zelden zagen we een hoofdact zo wankelen over de toonladder - en zijn freestyle rap bepaald ongeïnspireerd overkwam: een ad nauseam herhaald "what's up Belgium?" en loos gewauwel over meisjes en chocolade moesten volstaan, dacht hij duidelijk.

Ook tijdens het dj-intermezzo was bepaald hallucinant: je hoorde een dwaze mash-up van 'Smells Like Teen Spirit' met de oe-hoe's uit 'Elevation' van U2 - nu ja: Will.i.am toeterde die zélf door de micro - waarna hij "Hello Belgium" en "I love the ladies" als in een mantra herhaalde over 'Sex on Fire' van Kings of Leon. Dat 'Sweet Child 'O Mine' vervolgens onhandig in de clinch ging met 'Sweet Dreams' vooraleer een pijnlijk lange stilte intrad op het podium, wilden we dan nog toedekken met de mantel der liefde.

Waarom zo'n knullig spektakel dan toch een tweede ster krijgt? Omdat deze van de pot gerukte onzin nadrukkelijk wérkte op Werchter. En wie zijn wij om een massa dansende "lovely lady lumps" tegen te spreken? (Gunter Van Assche)

Beeld UNKNOWN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234