Zaterdag 24/08/2019

Black Box Revelation speelt exclusief voor De Morgen: meesterschap zonder beperking

De Morgen-sessie in muziekodroom, Hasselt Beeld Tine Schoemaker

In maart vullen ze drie keer de AB, maar voor De Morgen gaf Black Box Revelation dit weekend al een voorsmaakje met een ochtendsessie. In de Muziekodroom troepten lezers van 6 tot 66 samen, die zagen hoe een tot driemanschap verveld duo voor een minstens even duivelse showcase tekende.

“Ik weet niet of ik te veel of net te weinig heb geslapen,” grinnikt Jan Paternoster, vlak voor ‘High on a Wire’ uit de startblokken zal schieten. “Ik gok tussen twee en drie uur. Maar ik heb wél mijn tanden gepoetst.” Daarna wil hij weten wie Black Box Revelation nooit eerder op het podium heeft gezien. Twee vingers gaan schutterig de lucht in. “Zàlig,” vindt hij. “Twéé ontmaagdingen, nog voor de middag!”

Een tedere minnaar? Nee, zo toont Black Box Revelation zich niet. Wél een ruwe vrijer, die schuurt tegen de heupen en even vunzig klinkt als de browsergeschiedenis van uw scabreuze nonkel oogt. Op de eerste rij voor het podium gaat een student in kerstpull volledig uit zijn dak wanneer ‘I Think I Like You’ de blitzset naar zijn allerlaatste hoogtepunt stuwt. De 19-jarige Sam vraagt de groep ook achteraf om een zeldzame vinyl van hun tweede plaat te signeren. We spreken hem even aan: hij blijkt fan van de groep, maar zag hen eigenlijk nog niet vaak live. “Ik wil een groep liever in een intieme club zien, of op een piepklein festival. Die optredens zijn altijd het spannendst. Zoals nu dus.”

Black Box Revelation. De Morgen sessie in muziekodroom, Hasselt Beeld Tine Schoemaker

De ware meester toont zich in de beperking, wordt dan ook al eens beweerd. Maar Black Box Revelation toont in de Muziekodroom meesterschap zonder beperking in Hasselt. Béétje makkelijk van ons, om een sessie voor De Morgen hemelhoog toe te juichen? We begrijpen uw scepsis. Maar zo’n driehonderd lezers van De Morgen waren méé getuige hoe dit duo een van zijn allerbeste shows gaf in de Muziekodroom. Kort en krachtig. Loeihard en licht ontvlambaar.

Een sleep van slijk trekt Black Box Revelation over het asfalt, terwijl ze met scheurende banden jakkeren door een set waarin de flitspaal vooral de beste songs van hun laatste plaat Tatttooed Smiles registreert. Geen bezwaar: in een topnummer als ‘Kick the Habit’ jaagt de stem van Paternoster als een moordende kettingzaag, en wordt de tandem van klauwende gitaren en exploderende drums nog ingekleurd door een fraai orgeltje, bediend door het derde wiel aan die fiets: Jasper Morel. In ’Damned Body’ neemt hij ook de backings voor zich, waarbij Queens of the Stone Age je dan weer spontaan voor de geest komen, terwijl ‘Built to Last’ net zo stevig overeind blijft staan als op de plaat, ook zònder Seasick Steve.

Een ukkepuk zien we even verder helemaal loos gaan op de schouders van zijn vader, al duwt het hummeltje voor alle zekerheid ook voortdurend zijn oordopjes dieper in de oren. “Luid, maar leuk,” piept de kleine Arthur achteraf in onze richting.

Opstaan, laat staan spélen voor de middag is een no-go voor heel wat muzikanten. Toch is de sfeer voor het concert gemoedelijk in de backstage. “Het is wel iets zwaarder dan normaal,” mompelt Paternoster. “Al was het maar omdat ik gisteren een kerstfeestje had waar de champagne nogal rijkelijk vloeide.” De rest van het gezelschap is al lang blij dat hij er überhaupt staat. Zo herinneren ze zich het optreden tijdens De Zevende Dag nog levendig. “Daar hebben ze me nu wéér voor gewaarschuwd,” grinnikt de gitarist-zanger. “Ik moest toen om zeven uur ’s ochtends in de studio staan, maar ik ben pas een paar uur later uit mijn bed gerold. Mijn gsm was plat, de wekker liet het afweten en ik had nog steeds een pizza in de oven staan van de nacht voordien (lacht).” Iedereen in de entourage was in alle staten, maar uiteindelijk haalde hij zijn tv-optreden nog nipt.

Meer uitgeslapen oogt de groep vandaag. Al kijkt drummer Dries Van Dijck verbijsterd als we voor de show vertellen dat hij al over een kwartier op het podium wordt verwacht. Sound engineer Bram Van Der Weeën rolt met zijn ogen. Kennelijk is dit vaste prik met de jongens. “Ze zouden het geweten hebben als ze eindelijk eens de moeite deden om hun dagprogramma te bekijken.” Zo nonchalant als ze in het leven staan, zo scherp staan ze gelukkig op het podium.

Om versneld in concertmodus te raken, houdt de groep er wel een bizarre opwarming op na. Oerwoudgeluiden stijgen op uit de loge. Wanneer we even om de hoek komen gluren, merken we dat ze een gevecht met waterflesjes houden. Het lijkt een zootje ongeregeld, maar live staan ze strakker dan een dolfijnenvel. Paternoster draagt een jersey met “love + sex, give me powr” (sic). Toepasselijk, denken we achteraf: in de set gaat net zoveel seks als liefde en brute kracht schuil.

Heupen, kont en billen waren dan ook duidelijk in hun element bij deze Black Box Revelation. Wàt een aantrekkelijk lezerspubliek bent u toch!