Dinsdag 23/04/2019

Filmrecensie

‘Binti’: vloggen zonder verblijfsvergunning ★★★☆☆

Bebel Tshiani speelt in ‘Binti’ een twaalfjarige vlogster die bij gebrek aan papieren het land uitgestuurd dreigt te worden. Beeld Maité Thijssen

Hoe breng je kinderen iets bij over de harde realiteit, zonder ze met een instant depressie naar huis te sturen? Frederike Migom vindt de juiste balans in Binti, een zonnige jeugdfilm over een twaalfjarige vlogster die bij gebrek aan papieren het land uitgestuurd dreigt te worden.

Kijktip voor als u eens een kwartiertje over hebt: Nkosi coiffure, een puike kortfilm van regisseuse Frederike Migom, waarin een handvol dames in een Afrikaans kapsalon discussieert over liefde, dromen, mannen en vrouwen. Met haar langspeeldebuut Binti mikt Migom nu duidelijk op een jonger publiek. Dat merk je meteen aan de zonnige, positieve vibe, die je terug katapulteert naar de zorgeloze zomers uit je kindertijd.

Alhoewel, zo zorgeloos is de zomer niet in Binti. Helemaal niet, zelfs. De twaalfjarige Binti (heerlijk levendige vertolking van debutante Bebel Tshiani) moet samen met haar vader Jovial (muzikant Baloji, ook in het echte leven papa van Bebel) vluchten voor de politie, omdat ze toevallig in Congo geboren werd en niet over de juiste papieren beschikt om in België te mogen blijven. De elfjarige Elias (Mo Bakker, onlangs nog te zien in Niet Schieten!), die zich inzet voor het behoud van de okapi, worstelt dan weer met de scheiding van zijn ouders – vooral de buurman, die een oogje op zijn moeder (Joke Devynck) heeft, moet het ontgelden. Wanneer Binti en Elias elkaar ontmoeten, slaan ze de handen in elkaar.

Bestaansrecht claimen

De sterkte van Binti zit hem in de combinatie van vorm en inhoud: de luchtige verpakking maakt een zwaar thema als migratie begrijpelijk – en vooral voelbaar – voor kinderen, zonder hen met een instant depressie naar huis te sturen. De vrolijke vlogs die Binti met haar smartphone maakt, zijn grappige intermezzo’s, maar vertalen tegelijk een diepe malaise: met volgers en views probeert Binti het bestaansrecht te claimen dat de overheid haar ontzegt.

De volwassenen in Binti zijn een stuk minder driedimensionaal dan de kinderpersonages, en Migom lijkt soms bewust naïviteit boven realisme te verkiezen in het scenario. Maar mocht dat laatste u echt storen, dan klikt u na afloop gewoon even Twitter of Facebook open, en hop: uw vertrouwde azijnbad staat meteen weer klaar.

‘Binti’ speelt vanaf 3/04 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.