Maandag 30/11/2020

MuziekUitgezongen

‘Bills Bills Bills’ van Destiny’s Child: over vrouwen die niet met zich laten sollen

Beeld rv

Dik twintig jaar geleden tackelde Destiny’s Child de doorsnee mannelijke parasiet met het r&b-nummer ‘Bills Bills Bills’

‘In het begin was onze relatie cool, tot je me alsmaar vaker liet betalen voor zaken die jij wilde kopen’, zo zong een verontwaardigde Beyoncé Knowles in 1999. ‘Je leent mijn wagen om er de hele dag mee te rijden tot de benzinetank leeg is. Op de koop toe bedel je nog om extra cash omdat je loon pas volgende week wordt gestort.’

Daar hield het niet bij op. De toen 19-jarige Amerikaanse r&b-zangeres zag de klaploper die in het liedje haar vriendje is ‘mijn visakaart helemaal leegroven tot ik in het rood sta / Je koopt cadeautjes voor me met mijn geld / Betaalt me nooit terug / Je pikt mijn gsm en je doet alsof je neus bloedt als de rekening in de bus valt’.

‘Bills Bills Bills’ voerde een bruisende golf van feministische zwarte popmuziek aan die komaf maakte met de bravemeisjespop die tot dan de ­hitparades domineerde. In 1999 zwaaiden immers Britney Spears en Christina Aguilera tot dat punt de plak: vooralsnog kuise, blonde deernes die zich onderworpen aan hun machovriendjes. ‘You drive me crazy!’, zongen ze en ‘My body’s sayin’ let’s go’ en dat soort gedweeë onzin. Al snel zouden sterren à la Missy Elliott en Kelis uit een ander vaatje tappen.

Toen Knowles samen met hartsvriendin Kelly Rowland, LaTavia Roberson en LeToya Luckett aan het tweede Destiny’s Child-album begon, wilde ze de Afro-Amerikaanse pop resoluut een fris smoeltje bezorgen. Dat lukte pas toen liedjesschrijfster Kandi Burruss en haar vriend, producer Kevin ‘She’kspere’ Briggs, op de proppen kwamen. Dat duo had ‘No Scrubs’ van TLC op zijn conto, een lekker stuiterende pophit over vrouwelijke empowerment. Burruss en Briggs schotelde het kwartet ‘Bug a Boo’ voor: een hoekig uptempoliedje dat Beyoncé zo goed vond dat ze er de rest van The Writing’s on the Wall, zoals het nieuwe album zou heten, naar wilde ­modelleren.

Voor ‘Bills Bills Bills’ kwam Burruss opnieuw met een tekst à la ‘No Scrubs’, lyrics die een hart onder de riem staken van vrouwen die niet met zich willen laten sollen. “Ik heb er de reputatie aan overgehouden als zou ik vooral liedjes schrijven over mannen bashen”, vertelde Burruss daar later schertsend over. “Voor Pink had ik immers ook ‘There You Go’ geschreven, dat een gelijkaardig thema aanhangt. Veel van mijn liedjes putten ­inspiratie uit mijn eigen ervaringen met mannen. Ik zag songschrijven als de ideale uitlaatklep voor mijn frustraties.”

In het chauvinistische, door klassieke rollen­patronen geregeerde hitparadewereldje sloeg ‘Bills Bills Bills’ in als een bom. “We zijn helemaal geen mannen­haatsters hoor”, zo moest Beyoncé het uitleggen aan CNN in die tijd. “In de relatie ­waarover we zingen, loopt alles aanvankelijk op rolletjes. Maar gaandeweg begint de kerel te profiteren van het meisje en vraagt ze hem simpelweg om haar terug te betalen.”

Destiny’s Child werd geroemd voor die feministische boodschap, hoewel vileine tongen de groep van hypocrisie beschuldigden. Ging ‘Bills Bills Bills’ immers niet ook over goudzoekers die rijke venten aan de haak willen slaan om hen leeg te zuigen? Moedigden Beyoncé en co. wanhopige vrouwen niet aan tot hetzelfde verwerpelijke gedrag dat het liedje beweert aan te klagen? Het antwoord kwam twee jaar later in de vorm van een gelijkaardige monsterhit die geen twijfels liet over de boodschap van de band: ‘Independent Woman pt.1’, een song als een opgestoken vuist. De puntjes op de i zetten, heet dat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234