Cultuur
Bijna 100 miljoen abonnees voor Disney+
Disney+, het streamingplatform van entertainmentbedrijf Walt Disney, heeft een goed jaar achter de rug. Het zag het aantal abonnees stijgen tot 94,9 miljoen, ruim een verdrievoudiging ten opzichte van een jaar eerder.
En daar zal het, als het van Disney afhangt, niet bij blijven. Het bedrijf wil tegen eind 2024 doorstomen naar 300 tot 350 miljoen abonnees wereldwijd. Om die ambities waar te maken besliste het bedrijf om de film Mulan meteen op Disney+ te gooien en zo de bioscopen over te slaan. Maar voor Black Widow, de volgende blockbuster die er zit aan te komen, kiest Disney voor een andere aanpak.
CEO Bob Chapek liet aan filmwebsite Deadline weten dat die Marvel-film wel degelijk eerst in de zalen komt. De film zou in de Verenigde Staten op 7 mei gelanceerd worden, bij ons staat voorlopig 5 mei 2021 op de planning. Al is enige voorzichtigheid geboden: “We blijven de heropening van de bioscopen in het oog houden, net zoals de gevoelens van de consument over het opnieuw naar de filmzalen gaan”, zegt Chapek
Niet alle cijfers in de boekhouding van Walt Disney kleuren groen. De omzet van de twaalf pretparken van Disney viel met meer dan de helft terug. Een groot deel van deze parken is nog altijd gesloten. Disney-parken die wel gasten mochten ontvangen, leverden bovendien minder op door beperkingen voor het maximumaantal bezoekers. Daarnaast bleef Disney ook last houden van bioscoopsluitingen, waardoor veel grote filmreleases werden uitgesteld. Daarbij speelde ook mee dat maatregelen tegen Covid-19 voor verstoringen op de filmset zorgen.
Disney behaalde een nettowinst van slechts 18 miljoen dollar (14,8 miljoen euro), vergeleken met 2,1 miljard dollar (1,7 miljard euro) in de laatste drie maanden van 2019.