Maandag 21/10/2019

Recap De mol

Bij de gedachte aan Axel als mol kan ik een lichte scheut van teleurstelling niet ontkennen

Is Axel De Mol? Beeld VIER

Elke week kijkt Kris Kuppens naar De mol op VIER en pent ze voor u de essentie bijeen. Wat moeten we nu écht onthouden, maar vooral: wie is nu die mol?

Ik denk dat ik lijd aan tunnelvisie. Fier ben ik er niet op maar voorlopig maak ik me geen al te grote zorgen en wel om twee redenen. Éen: voor zover ik nu kan zien, installeert het oogkleppen- kijken zich alleen tijdens het bekijken van De Mol- een televisieprogramma dus. Naar het schijnt hebben sommigen er ook last van in het dagelijkse leven, dat lijkt me pas ernstig. En twee, filosofischer van aard: als een tunnelvisie tot een juist inzicht leidt, vormt de tunnelvisie an sich dan een probleem? Pom, pom. 

En zo molt de mol verder. Nieuws van de dag: de sympathieke hoofdverdachte Kaat valt af- gejuich in mijn zetel want nee, haar hebben wij echt nooit verdacht. De finale wenkt voor de overblijvers: met vier zijn ze nog.

De eerste opdracht kan mijn verlangen naar een glas op een terras niet helemaal wegspoelen. Dat heeft zowel te maken met de grootte van mijn goesting, als met de eerder zachte, ja beetje duffe binnenkomer. Joeri en Kaat laten Vietnamese kinderen kennis maken met Dikke Bertha- alweer sorry tante Bertha- en stellen voor hun medekandidaten niet al te moeilijke quizvragen op rond categorieën zoals daar zijn ‘frituursnacks’ en ‘Jommeke’. Het moet dan toch niet altijd hogere wiskunde zijn.

De drie andere musketiers- Bas, Elisabet en Axel- bakken niets van hun lessen Vietnamees en zijn niet in staat om zich verstaanbaar te maken voor een zekere en vermoedelijk erg aardige juffrouw Hien. Een beetje grappig is hun gebrabbel wel en zo laat ik me er toch weer langzaam in trekken. Zeker wanneer ze twee schilderijen te zien krijgen- waarvan één van de hand van de mol- beginnen mijn zintuigen warm te lopen. En buiten gaat die lekkere zon toch onder, dat vergemakkelijkt de zaken der focus ook enigszins. De mol blijkt aardig met penseel overweg te kunnen. Wat kan deze mol eigenlijk niet?

Het moet zijn dat de reclamemakers voorkennis hebben want laat de in de commerciële breal alomtegenwoordige deodorant nu wel het minste zijn wat de kandidaten kunnen gebruiken tijdens hun volgende proef. Zo niet, blijft het gewoon een gek tijdstip om aandacht te vragen voor okselparfum maar dat is het vermoedelijk altijd.

De mythische tunnels ten tijden van de Vietnamoorlog moeten ze in. Smal en donker en niet geschikt voor lijders aan claustrofobie maar des te perfecter voor dit format. De angsten van Elisabet en Kaat lijken niet gespeeld en toch waagt Elisabet zich haast hyperventilerend nog eens door de benauwde gangen en dat enkel en alleen voor een pasvraag. Werkelijk, als deze vrouw de finale niet speelt, dan bekeer ik me onmiddellijk en voor eeuwig tot ahornsiroopadept.

Pech voor haar trouwens want de pasvraag is voor listige Axel die iedereen voorliegt om zelf met de bonus te gaan lopen of beter: geplet tussen de vleermuizen te kruipen. Boter op het hoofd hebben ze allemaal in deze fase van het spel. De kwestie is om dat zo goed mogelijk te verbergen of wie weet, andere tactiek en schijnbaar die van Axel, het er zo dik mogelijk op te leggen. Bij de gedachte aan hem als mol kan ik een lichte scheut van teleurstelling niet ontkennen. Ik gok erop dat hij volgende keer afvalt, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust.

Wanneer alweer okselholtes in beeld verschijnen, schiet de haan en zijn drie keer kraaien door mijn hoofd. Eerst zet ik het nog weg als ‘ach die Paasdagen met hun specifieke gevoeligheden toch’, om vervolgens het beeld van die drie keer niesende kandidaat niet meer van mijn netvlies te krijgen. Met mijn tunnelvisie stevig onder de arm, doe ik dan ook deze zorgvuldig afgewogen gooi naar eeuwige roem, want naar een met zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, is dé mol van 2019: niet alleen de sympathiekste maar ook de sluwste: Joeri.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234