Zondag 05/04/2020

ConcertrecensieBig Thief

Big Thief in de AB: oogkamers als een overstromingsgebied ★★★★★

Beeld Illias Teirlinck

Kan iemand een petitie starten om Big Thief elke avond in de Ancienne Belgique te laten spelen? Want hoe vaak verandert de herinnering aan een concert de oogkamers in een overstromingsgebied?

Voor een korte therapiesessie tel je al snel vijftig knotsen neer, een ticket voor Big Thief, het orkest van Adrianne Lenker, kost tegenwoordig de helft, en die laatste bulldozert ook de controlekamer binnen. Ze worden duurder, Big Thief, maar ze worden ook gewoon beter.

Ze hebben het laatste jaar songs uitgebracht aan het tempo waarop konijnen kweken, al zitten er ondanks het overaanbod geen schlemielen in de catalogus van Big Thief. Lenker schrijft enkel nummers die bedoeld zijn als transportmiddel van hart tot hart. Het was dan ook buitengewoon druk voor de Deliveroo-koeriers die in de buurt van de Anspachlaan ontroering aan de man moesten brengen.

Big Thief is een groep die alles aankan: snel en traag, luid en stil, hard en zacht. Tijdens de opener van de avond, ‘Magic Dealer’, werden alle troefkaarten in één keer ingezet. ‘Masterpiece’ had zijn naam niet gestolen, ‘Capacity’ was een uitstekende derde. Een kwartier ver, een kinderzwembad tranen lichter: ik heb perfectie altijd een overschat begrip gevonden, tot Big Thief een brute overval pleegde op mijn tere ziel.

Beeld Illias Teirlinck

Want hoe dicht kan je de perfectie benaderen? Er zijn weinigen die, net als Adrianne Lenker, je gemoed kunnen doen kapseizen met een stem en een gitaarriff. Hoewel het succes van het Amerikaanse kwartet aan Lenker wordt toegewezen, is dat een vergissing. Big Thief, dat in de Ancienne Belgique een vijfsterrenconcert speelde, was een groep. Buck Meek op gitaar, Max Oleartchik op bas, James Krivchenia op drums en Adrianne Lenker als boodschapper: de band gaat nooit stuk, al hebben ze een ongeluk.

‘Shark Smile’, ‘Forgotten Hands’ en ‘The Toy’ waren drie musketiers die een winterschoonmaak zouden houden in de donkerste kamers, en daar niet voor werden bedankt met dienstencheques, maar met een uitzinnig applaus. “Thank you”, fluisterde Lenker. Tot dan verspilde ze geen kruit aan bindteksten, want waarom woorden vuilmaken aan een verplichte boodschap als je de energie kan gebruiken om een song met 15 procent meer overtuiging te brengen?

Halfweg de set schakelden ze een versnelling lager. ‘Contact’ en ‘Orange’ werden gesandwicht door twee nieuwe songs die vreemd genoeg vertrouwd aanvoelden. Big Thief is namelijk geen groep die op veilig speelt. Er was geen plek voor ‘UFOF’ of ‘Paul’ – nochtans nummers met respectievelijk zeven en acht cijfers op de Spotify-teller – al is het onnozel om daarover te zeuren als diezelfde groep later ‘Not’, ‘Shoulders’ en ‘Mary’ zou brengen.

Beeld Illias Teirlinck

Big Thief werd even wild toegejuicht als Circus Corona, en het applaus werkte aanstekelijk op de groep. Lenker werd spraakzamer, Oleartchik – aan de rok te zien een Tinder-match van Theo Francken – was gul met peace-tekens. Ook Meek en Krivchenia knikten regelmatig vriendelijk richting het publiek. Ze zeiden het dan wel niet met woorden, maar wie de groep eerder bezig heeft gezien, weet: Big Thief heeft genóten in Brussel.

En vice versa, trouwens. Dankzij Big Thief heb ik een avond alles en niets gevoeld: pijn, verdriet, geluk, schoonheid en leegte. Ik heb, samen met 1.999 anderen, het concert van het jaar gezien. Jammer voor de 11.474.279 andere Belgen.