Maandag 19/08/2019

Muziek

Big Red Machine: "Deze plaat is als de perfecte steak tartaar"

best kept secret, aaron dessner, the national, the boxer, festival, portret, interview, elmo le van, damon de backer Beeld Damon De Backer

Tien jaar geleden leerden Aaron Dessner van The National en Justin Vernon alias Bon Iver elkaar kennen. Op Dark Was the Night vonden ze elkaar, maar voor allebei lijkt de ochtendstond pas aangebroken: “Dit was méér dan het werk op een blauwe maandag. We willen de rest van de week inkleuren.”

Dessner oogt doodop. We spreken elkaar vlak voor Werchter Classic, waar hij later op de dag met The National zal optreden. Nu moet de gitarist en songschrijver even zijn gedachten groeperen voor een ander project. “Ik ben waarschijnlijk in teveel potjes tegelijk aan het roeren,” grinnikt hij verontschuldigend. “Maar ik ben ook niet het type dat monomaan met één ding kan bezig zijn. Als The National mijn enige bestaansreden zou zijn, was ik al lang gek geworden. Of naar Eritrea verhuisd om als kluizenaar te leven.”

Behalve songs schrijven, gitaar spelen en producen is Dessner vandaag ook festivalcurator, soundtrack-componist, labelbaas en actief in de performance-kunst. En daarnaast zorgt hij er ook voor dat jonge outcasts in de maatschappij leren koken om van het ruwe straatleven te blijven. “Als je het zo opsomt, lijkt het inderdaad alsof ik een vast plan, idee of concept heb in dit leven,” zegt hij met een grijns. “Maar om eerlijk te zijn: ik doe zomaar wat. Big Red Machine was het zoveelste excuus om gewoon wat met andere artiesten rond te hangen. Tot we ineens merkten dat die songs méér dan het resultaat van beschonken ongein waren.”

Zo’n twintig mensen werkten mee aan de plaat, waarop echo’s klinken van Bruce Springsteen, Peter Gabriel en Thom Yorke, naast de voor de hand liggende referenties aan de laatste platen van The National en Bon Iver. “Die invloeden hoor ik ook,” bekent Dessner. “Maar ik zie deze plaat bijna als een schilderij van Jackson Pollock. Of als de perfecte steak tartaar. Het is echt een zaalbereiding. In plaats van alle ingrediënten zomaar bij elkaar te kappen, moet ze samenkomen als een symfonie. Mijn vriend Claus Meyer (mede-oprichter van Noma en een pionier op vlak van de Nordic cuisine; gva) noemde dat gerecht “chaos en schoonheid”. In muziek noem je zoiets gestructureerde improvisatie. (lacht) Dat is niet anders op deze plaat. We begonnen met een vaag idee, en werkten die schets op tot een kunstwerkje. De meeste songs vind ik oprecht het beste wat ik ooit heb gemaakt. Maar niets was gepland of voorzien. Als ik geen gemeenschap had gevonden om dit te doen, had ik waarschijnlijk met mijn vingers blijven draaien. Je kan heel lullig doen over het internet, maar zonder dat wereldwijde netwerk zou deze plaat nooit bestaan. De gemeenschap die we vormen, moesten we uiteindelijk zelfs een naam geven.”

Justin Vernon (Bon Iver) is een van de andere figuren achter Big Red Machine. Beeld BELGAIMAGE

Die naam werd PEOPLE. Big Red Machine is het eerste grote project van PEOPLE, een interactief platform waarbij samenwerkingen tussen artiesten centraal staat. “Het is heel nauw verbonden met hoe mijn broer Bryce (ook lid van The National; gva) en ik muziek begonnen te maken. Als kind zetten we al voortdurend collaboraties op, à la Grateful Dead. Ook binnen The National strekken we graag een hand uit naar andere muzikanten. Leven in een bubbel doe je onderweg sowieso al. In de studio kun je dus best met andere mensen werken om het grotere organisme in leven te houden.”

Een supergroep wil hij Big Red Machine niet noemen, hoewel leden van The National, Arcade Fire en Sufjan Stevens deel uitmaken van de groep. “Noem dit gerust het ijdelheidsproject van een ouwe hippie. (lacht) I don’t care. Wat voor mij het belangrijkst blijft, is dat we een groep vormen die aan hetzelfde zeel trekt. Artiesten zitten vandaag te veel in hun eigen luchtbel. Die doorprikken we met deze samenwerking. PEOPLE gaat om het slopen van het unieke denken van een artiest. De enige reden waarom ik muzikant werd, was om voortdurend geprikkeld te kunnen worden. Big Red Machine is het beste voorbeeld van die stimulans. Maar we kunnen nog zoveel béter. Zoals je ziet: ik ga me nog wat méér moeten vermoeien voor je me voldaan ziet.” 

Big Red Machine verschijnt vrijdag bij PEOPLE/Jagjaguwar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden