Zondag 18/08/2019

Topreeks

'Big Little Lies': eenzaamheid en agressie in Monterey

Hoofdrolspeelsters Nicole Kidman, Reese Witherspoon (beiden produceerden ook de reeks) en Shailene Woodley. Beeld rv HBO

Een moord, een slaperig kuststadje en een kliek rijke, ruziënde vrouwen. Big Little Lies lijkt zich aan te kondigen als een nieuwe Desperate Housewives vol A-listers. Maar de reeks ontvouwt zich tot een indringend relaas over eenzaamheid, trauma en geweld.

Big Little Lies begint met een moord. We weten niet wie de dader is, we weten zelfs niet wie sterft of waarom. Maar het is wel snel duidelijk dat het pittoreske rijkeluisstadje Monterey in California een broedplaats is voor duistere geheimen, frustraties en rivaliteit.

Ogenschijnlijk heeft iedereen het nochtans prima voor elkaar. De riante villa's hebben een verbluffend uitzicht op de zee die inbeukt op de rotsen en uit de huwelijken van de protagonisten zijn prachtige kinderen ontsproten. En dan breekt de eerste schooldag aan voor die troep zesjarigen, en begint de miserie. De kleine Amabella beschuldigt nieuwkomer Ziggy ervan haar pijn te hebben gedaan en de moeders moeten een kant kiezen.

Madeline (Reese Witherspoon) is de 'queen bee' van Monterey, Ziggy's moeder Jane (Shailene Woodley) is de sympathieke nieuwkomer in het dorp. Celeste (Nicole Kidman) is dan weer de vrouw op wie iedereen jaloers is: bloedmooi en aanbeden door haar al even knappe echtgenoot Perry (Alexander Skarsgard), die bovendien een fantastische vader is.

Maar Madeline blijkt ook ontevreden in haar gezapig leventje, Jane is op de loop voor haar verleden en het huwelijk van Celeste wordt overschaduwd door agressie.

Het is begrijpelijk als u Big Little Lies, nu volledig te zien via Telenet, bij aanvang abusievelijk beschouwt als een soap over het wel en wee van een kliek getroebleerde vrouwen met te veel vrije tijd. Maar de zevendelige reeks, gebaseerd op de gelijknamige roman van Liane Moriarty, ontspint zich gaandeweg tot een meeslepend relaas over eenzaamheid, agressie en trauma.

De montage is fris, met flashforwards en droomsequenties die slim worden ingezet om een voortdurende onrust te creëren. De solitaire autoritten van de moeders, op kronkelende kustwegen met het kroost op de achterbank, capteren mooi de eenzaamheid die de vrouwen verteert. Het verhaal is ingenieus opgebouwd tot de allerlaatste minuten van de met dreiging doordrenkte slotaflevering.

Makkelijk vergalopperen

Veel lof vooral voor de manier waarop het huiselijk geweld – toch een thema waarbij het makkelijk vergalopperen is – in beeld wordt gebracht. Geen rechttoe, rechtaan verhaal over een bullebak van een vent en zijn kwetsbare vrouw, maar een genuanceerd relaas over de grijze zone waarin geweld kan gedijen.

Kidman schittert als een vertwijfelde vrouw die het slachtofferschap weigert door zich te verliezen in de seksuele spanning die voortvloeit uit agressie. En Skarsgard is vreselijk eng als haar licht ontvlambare man met wroeging. De Amerikaanse nieuwssite Vox rekende het even uit: zijn personage Perry komt een kwartier in beeld, "maar zijn présence is overweldigend (…) Zelfs als hij niet in de buurt is, vrees je voor de veiligheid van Celeste.”

Het applaus komt in deze reeks sowieso de acteurs toe. Kidman, Witherspoon, Skarsgard, Zoë Kravitz, Laura Dern en Adam Scott: Big Little Lies harkte een topcast bij elkaar. Het gevaar is dan dat die bekende koppen hun personages in de weg gaan staan, maar niet zo in deze reeks.

Mogen we hopen op een tweede seizoen? “Nee, nee. Het einde is perfect zoals het is”, vindt regisseur Jean-Marc Vallée. Maar het slotbeeld biedt tegelijk voldoende ruimte voor een nieuw perspectief. En Kidman, die samen met Witherspoon de reeks produceerde, laat verstaan dat ze er wel schik in heeft. “Als de schrijvers iets meeslepends en uitzonderlijks kunnen bedenken, willen we dan weer gestalte geven aan deze vrouwen? Dat lijkt me een mooi vooruitzicht.” 

Big Little Lies, alle afleveringen nu te zien via Telenet Play More Series en Play More à la carte

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden