Zaterdag 26/09/2020

Televisie

‘Big Brother’ komt terug: het beruchte programma krijgt na 13 jaar een nieuw seizoen

Betty Owczark veroorzaakte tijdens het eerste seizoen van 'Big Brother' heel wat ophef toen ze tijdens het programma masturbeerde met een vibrator. Beeld VTM

Na 13 jaar afwezigheid binnenkort terug op het Vlaamse scherm: Big Brother. VIER haalt het schandaalprogramma van weleer van onder het stof. ‘Mensen opnieuw voor schut zetten op televisie vind ik geen goed idee.’

Een tiental deelnemers, opgesloten in een huis vol camera’s en microfoons die elke beweging en elk woord vastleggen. Af en toe krijgen ze opdrachten en vooral moeten ze elkaar ook nomineren voor vertrek. Met elke dag een verslag op televisie en oneindig veel meer online voor wie er meer niet genoeg van kan krijgen. Zo simpel het format van Big Brother was, zo gigantisch het succes was. Na de succesvolle première in Nederland in 1999 ging ook Vlaanderen al snel overstag toen Kanaal 2 (het huidige Q2) het programma uitzond. In de herfst van 2000 zitten op het hoogtepunt 1.895.000 Vlamingen aan het scherm gekluisterd. De site haalt elke week 4,2 miljoen views. 

Na de laatste reeks in 2007 verdween het format in de diepvriezer, waar SBS Belgium ( zenders Vier, Vijf, Zes) het nu weer uitdiept. Samen met het Nederlandse RTL brengt het Big Brother volgend jaar terug op het scherm. Omdat het relevanter is dan ooit, meent SBS-programmadirecteur Annick Bongers. “We staan in voortdurend contact met elkaar en de buitenwereld en presenteren een zo mooi mogelijke versie van onszelf. Maar wat gebeurt er als mensen plots naar binnen moeten kijken in plaats van naar buiten?”

Relevantie is echter niet meteen het eerste woord dat valt als het over Big Brother gaat. Vanaf de eerste uitzending woedt een fel debat over het programma, een debat dat alleen maar luider wordt door de vele schandaaltjes. Betty Owczarek die zich bevredigt met een masturbator, een koppeltje dat de liefde bedrijft, ruzies en pesterijen...  “Een rotte appel die vreet aan de cohesie in de samenleving. Want Big Brother is gebaseerd op het facistoïde principe van de zuivering, mekaar wégstemmen”, hekelt Stefaan De Clerck, voorzitter van de toenmalige CD&V, het programma in Dag Allemaal. Maar ook bij VTM was niet iedereen op voorhand overtuigd. “De aandeelhouders vonden Big Brother maar niets”, zei Peter Quaghebeur, toen commercieel directeur bij de zender, twee jaar geleden in deze krant. “Ordinair mensjes kijken, meer was het volgens hen niet.” De voorstanders winnen uiteindelijk het pleit, al kwam het programma bij wijze van compromis op het kleinere Kanaal 2 en niet op VTM. Quaghebeur is vandaag CEO van SBS Belgium.

Nu is het huis dus terug. Of het succes opnieuw van de orde van seizoen één zal zijn, valt af te wachten. “Voor de generatie waar Big Brother op mikt, jongvolwassenen, is dit nieuw”, legt Katia Segers, professor communicatiewetenschappen van de VUB, uit. “Zij hebben die oudere seizoenen niet gezien, tenzij (stiekem) als kind. Van Temptation Island en Dating Naked smullen ze ook, dat zal nu wellicht niet anders zijn.”

Dat ook de inschrijvingen opnieuw vlotjes zullen binnenlopen, zou professor Segers trouwens niet verwonderen. “Mensen zijn bereid om héél veel autonomie en privacy op te geven voor hun ‘five minutes of fame’, dat is al meermaals gebleken. Tegenwoordig zetten we niet enkel onze relatie op het spel op een eiland, we trouwen ook met compleet onbekenden en geven zelfs al ons spaargeld af om blind een huis te kopen. Enig punt waar het misschien anders zou kunnen lopen in deze nieuwe editie, is dat we de laatste jaren toch gevoeliger zijn geworden voor onze privacy.”

Grote schandalen verwacht Segers niet, maar de impact anno 2021 kan wel veel groter zijn. “Dertien jaar geleden sprak iedereen op de trein of op de werkvloer schande van wat er die week weer allemaal was gebeurd. Maar het blééf ook daar. Vandaag zijn Twitter, Facebook of Instagram een nieuwe component die er toen niet was. Ik hoop dat de kandidaten daar extra in begeleid worden.”

Segers staat alvast niet te springen voor een nieuwe Big Brother. “Het is bloedarmoede. Ik begrijp dat deze onzekere tijden bijzonder moeilijk zijn om te brainstormen over nieuwe programma’s en formats, maar mensen opnieuw voor schut zetten op televisie vind ik geen goed idee.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234