Donderdag 21/01/2021

InterviewTelevisie

Bert Hamelinck loodst productiehuis Caviar door de corona: ‘Deze storm kunnen we niet gewoon uitzitten’

Beeld Tim Dirven

De reality-reeks Cheer, nu op Netflix te zien, leverde zijn productiehuis Caviar zes Emmy-nominaties op. Maar veel tijd om te vieren heeft Bert Hamelinck niet. Hij probeert als managing director zijn bedrijf doorheen de coronacrisis te loodsen. ‘Elke dag zijn we iets positiever over de toekomst.’

Bij ons staat Cheer nog niet echt op de radar, maar in de VS is de reeks over het Navarro College cheerleadingteam een kijkcijferhit. “Greg Whiteley, een van onze regisseurs, kwam met het idee aandraven”, vertelt Hamelinck. “Hij kende die cheerleadingwereld en wou heel specifiek dat ene team volgen. Om het college in kwestie te laten zien, hebben we een proefaflevering van twintig minuten gedraaid. Toen ik de personages zag die daarin opdoken, wist ik dat we goud in handen hadden.”

Bij Netflix dachten ze er net zo over. De streamingdienst kocht de rechten op de reeks en liet meteen zes afleveringen draaien. Sindsdien wordt Hamelinck overspoeld met telefoontjes en mails. “Mensen die willen laten weten hoe erg ze genoten hebben van de reeks.” Ook Jennifer Aniston is fan, zo blijkt. “Haar agent mailde me om te laten weten dat ze heel graag de rol van de coach wil spelen, mochten we ooit een filmversie van Cheer  maken.” 

Dat succes leverde Cheer zes Emmy-nominaties op. Maar dat de reeks kans maakt op de meest prestigieuze televisieprijs ter wereld was geen reden om in het Brusselse hoofdkwartier van Caviar de champagnekurken te doen knallen. Integendeel. “Ik wist aanvankelijk helemaal niet dat we zes keer genomineerd waren”, vertelt Hamelinck. “Te veel andere dingen aan mijn hoofd.” De coronacrisis bijvoorbeeld. Voor een internationaal productiehuis als Caviar, met kantoren in Los Angeles, Londen, Parijs, Brussel en Madrid, moet een wereldwijde pandemie zowat de ergste nachtmerrie zijn. Of niet? 

Hamelinck: “Ik draai al heel lang in deze sector mee. Ik ben in 1991, net na de eerste Golfoorlog, als freelancer begonnen. Achteraf gezien was dat zowat het slechtste moment mogelijk. Door de crisis was er amper werk. Ik moest uit pure miserie netwerkkabels gaan trekken in het KBC-hoofdkwartier in Mechelen. Anders kwam ik gewoon niet rond. Daarna heb ik een tweede Golfoorlog meegemaakt, de aanslagen van 9/11, de kredietcrisis van 2008... Dit is echt niet onze eerste rodeo. Alleen ging het al die voorbije keren telkens om een eenmalige gebeurtenis. Events die voor de nodige problemen zorgden, maar waarvan je wel wist dat je nadien kon rechtkrabbelen om de brokken te lijmen. De coronacrisis is anders. Niemand weet hoe lang dit nog zal duren.”

Hoe ga je daarmee om?

“Door niet bij de pakken te blijven zitten en er het beste van te maken. Door te zoeken naar oplossingen en alle hulplijnen te grijpen die je worden toegeworpen. In België was het systeem van tijdelijke werkloosheid een zegen, in Frankrijk kregen we dan weer makkelijk overheidsleningen en in de States konden we flexibel omspringen met de statuten van onze werknemers. 

“Maar het belangrijkste is dat we – en dan bedoel ik de hele sector – snel hebben beseft dat we dit niet gewoon een storm was die we konden uitzitten. We hebben gezocht naar een manier om zo snel mogelijk weer aan de slag te gaan. Een protocol met heel strikte coronavoorschriften voor film- en televisieproducties zorgt ervoor dat we nu weer kunnen draaien in alle landen waar we actief zijn.” 

Lopen die maatregelen dan in al die landen gelijk?

“In grote lijnen wel. De regels zijn heel universeel. Afstand houden, mondmaskers dragen, geregeld testen en ervoor zorgen dat de acteurs bij fictieprojecten tot elkaars ‘bubbel’ behoren. In tegenstelling tot wat je, afgaande op de berichtgeving, misschien zou denken, wordt dat protocol ook in de VS heel strikt toegepast. Toen tijdens de opnames van een reclamefilmpje een van onze crewleden besmet bleek, is die hele opname meteen stilgelegd. Die onzekerheid is op dit moment het grootste probleem. Het is heel vreemd om een productie te starten, zonder te weten of je ze ook zal kunnen afronden. Zeker omdat er voorlopig geen manier bestaat om je daartegen te verzekeren. Daar moet dringend werk van gemaakt worden. Wanneer zo’n productie wordt stopgezet, lopen de verliezen meteen hoog op.” 

Wat doet de coronacrisis met de cijfers van Caviar?

“We lijden sowieso omzetverlies. Hoe groot dat uiteindelijk zal zijn, valt nu moeilijk te zeggen. De situatie verandert constant. Elke dag zijn we iets positiever over de toekomst.” 

Ook als je ziet dat België op de coronakaart steeds roder kleurt?

“Uiteraard is dat geen goede zaak. Dit najaar starten we in het Verenigd Koninkrijk normaal gezien met de opnames voor de Engelse remake van Professor T. Maar wanneer we Belgische crew­leden naar die set willen sturen, moeten die eerst veertien dagen in quarantaine voor ze aan de slag kunnen. We hopen nu een uitzonderings­regeling te krijgen. Lukt dat niet, dan moeten we op zoek naar alternatieven. We kunnen een deel van de opnames naar België verhuizen, of de productie uitstellen. Het komt er in deze tijden vooral op aan je flexibel op te stellen. En laat die flexibiliteit nu net de grote sterkte van onze sector zijn. Als ik zie hoeveel gedreven jonge mensen er bij ons rondlopen, dan vind ik het onze plicht om optimistisch te zijn. Het zou zonde zijn om al dat talent verloren te laten gaan.”

Cheer, nu te zien op Netflix

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234