Donderdag 08/12/2022

Kunstrel

Berlijn doekt controversiële Grindr-installatie Dries Verhoeven op na protest

Dries Verhoeven geeft zichzelf samen met een aantal nietsvermoedende mannelijke deelnemers - bloot in zijn controversiële installatiekunstwerk 'Wanna Play'. Beeld dazeddigital.com
Dries Verhoeven geeft zichzelf samen met een aantal nietsvermoedende mannelijke deelnemers - bloot in zijn controversiële installatiekunstwerk 'Wanna Play'.Beeld dazeddigital.com

Het controversiële Berlijnse installatiekunstproject van Nederlander Dries Verhoeven werd na amper vijf dagen expositie geschrapt. Het probleem zat hem in het basismateriaal dat Verhoeven voor 'Wanna Play' gebruikte: zogenaamd 'anonieme' conversaties met bezoekers van de online dating-app Grindr werden in het werk zomaar 'on public display' geplaatst.

hv

Verhoeven verwerkte in zijn installatie zowel tekstberichten, als bijbehorend fotomateriaal en profielnamen om de werking van Grindr op een licht ironische wijze aan de kaak te stellen. De bezoekers van het populaire dating-platform, dat erop gericht is homo's met elkaar in contact te brengen, waren met die artistieke verwerking van hun persoonlijk materiaal allerminst opgezet.

Kunst of voyeurisme?
De 38-jarige artiest werd er onder andere van beschuldigd de vloer aan te vegen met de anonimiteit en privacy die Grindr "verdoken homoseksuele" mannen nomaliter biedt. Een van de slachtoffers getuigt dat hij pas in gaten kreeg dat hijzelf één van Verhoevens nietsvermoedende proefkonijnen was, toen hij op de Berlijnse Heinrichplatz arriveerde en daar zijn private chatblogs op de grote glazen muren van Verhoevens installatie geprojecteerd zag.

Voor het kunstwerk - dat het midden hield tussen installatie en performance art - had de artiest zich geëngageerd om 15 dagen binnen de vier muren van een glazen container te wonen. Op die manier zou hij zichzelf - en zijn privéleven - in dezelfde absurde mate blootgeven als deelnemers op Grindr blijken te doen.

Na amper vijf dagen werd de kritiek op 'Wanna Play' zo groot, dat het Duitse avant-gardistische kunstencentrum Hebbel am Ufer waar de tentoostelling liep, besloot die dan maar definitief af te voeren.

undefined

"Een gevaar voor onze veiligheid"
"Dit project had eigenlijk nooit gefinancierd mogen worden", zo meent één van mannen wiens geaardheid door het kunstwerk danig in de kijker werd gezet. "Ik ben gechoqueerd door de naïviteit waarmee dit project tot stand kwam, en het complete onbesef van alle problematische gevolgen dat dit teweeg kan brengen." Grindr - en ook de mannen zelf - vreest vooral voor de veiligheid van zijn bezoekers.

Het definitieve besluit voor het afvoeren van het kunstwerk kwam er dan ook toen Grindr heel openlijk de kant van zijn gefrappeerde cliënteel koos: "Grindr moedigt de moderne kunsten zonder twijfel aan, maar wat Dries Verhoeven doet door Grindr-gebruikers onder valse voorwendsels in de val te lokken, dat is geen kunst meer, maar misleiding. Het is niet alleen een inbreuk tegen de privacy van onze gebruikers, maar ook ronduit een gevaar voor hun veiligheid."

undefined


Een woordvoerder van het datingplatform bevestigde ook met aandrang dat het profiel van Dries Verhoeven ondertussen permanent uit hun app gebannen werd.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234