Woensdag 22/01/2020

Filmrecensie

Benzinho: op zoek naar het drama

Benzinho Beeld rv

De mater familias van een Braziliaans gezin rent van hot naar her om haar vier kinderen, echtgenoot en enkele inwonende familieleden het leven zo aangenaam mogelijk te maken. Soms vergeet ze daarbij aan zichzelf te denken.

Is het voor Irene de druppel die de emmer zal doen overlopen? De vraag is als een rode draad door Bezinho (Loveling) gespannen. De heikele kwestie is het vertrek van haar handballende adolescentenzoon Fernando naar Duitse club die zijn oog op hem heeft laten vallen. Een hele stap voor een jongen die nog op de middelbare school zit in Petrópolis, een stad zo’n 50 kilometer benoorden Rio de Janeiro. Terwijl haar man Klaus een boekenwinkeltje annex kopieerzaak runt, bestiert Irene het gezin met naast Fernando ook de tweeling Fabiano en Matheus en de jonge, tubaspelende tiener Rodrigo.

Ondertussen probeert Irene ook nog om met veel vertraging haar middelbareschooldiploma te behalen omdat ze droomt van leven dan meer te bieden heeft dan wassen en plassen. Daarenboven komt ook zus Sônia met haar zoontje logeren, op de vlucht voor een echtgenoot met losse handjes.

Vrede proberen te stichten in het gezin van haar zus is de zoveelste taak die Irene op zich neemt. 

Eindjes aan elkaar knopen

Het leven van het koppel is kenschetsend voor de precaire toestand waarin de Braziliaanse middenklasse de jongste jaren is beland: niet dat de diepste armoede op de loer ligt, maar de eindjes aan elkaar knopen is elke maand een helse opgave. Irene en Klaus bezitten weliswaar een strandhuis, maar zij is er desondanks tegen om dat te verkopen. Niet dat ze het geld niet kunnen gebruiken om hun eerste verblijf op te knappen. Zo zou een loodgieter hoognodig de wispelturige waterleidingen moeten nakijken. Wanneer het slot van de voordeur blokkeert zit er niets anders op dan een ladder onder een raam te plaatsen en dat tot de tijdelijke in- en uitgang van het huis te bombarderen.

Beeld rv

Het geeft aanleiding tot grappige situatiehumor en die is kenschetsend voor het scenario dat regisseur Gustavo Pizzi en hoofdactrice Karine Teles samen geschreven hebben. Grote gebaren zijn uit den boze, de twee speuren naar de kleine drama’s in het leven van alledag. Niets op tegen, alleen jammer dat ze dat drama niet altijd vinden. De twijfel die het nakende vertrek van Fernando bij Irene veroorzaakt is er bijvoorbeeld wel een geslaagd voorbeeld van. Pizzi filmt het met een visuele vrijheid die te vaak aan vrijblijvendheid grenst.

Opvallend is dat Benzinho een familieaangelegenheid is: Pizzi en Teles waren ooit gehuwd en de jonge acteurs die de tweeling vertolken zijn hun kinderen. Rodrigo wordt dan weer gespeeld door een neef van Teles. Pizzi is afkomstig uit Petrópolis, was in zijn jeugd een handbalspeler en verliet net als Fernando op jonge leeftijd het ouderlijk nest. Toch beklemtoont hij dat de film niet autobiografisch is, zij het wel erg persoonlijk. Kan best, maar als Benzinho nu ook nog beklijvend was: dat zou pas fijn zijn.

Nu in de bioscoop. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234