Donderdag 22/08/2019

review

Ben Harper in Vorst Club: Eenheid in verscheidenheid

Archieffoto van Ben Harper. Beeld Alex Vanhee

Fraai wat voor een aureool aan stijlen en klanken Ben Harper & The Innocent Criminals gisteravond in een goed gevuld Vorst Club neerzetten. De Amerikaanse blueszanger met de eeuwige hoed toonde tonnen liefde en speelde een marathonset van twee-en-een-half uur voor zijn Belgische fans. Alleen jammer dat in het tweede deel jamsessies de bovenhand haalden op songs.

En of Ben Harper er een speciale avond van wou maken in Vorst… De Californische zanger en zijn vijfkoppige band verschenen ruim tien minuten voor het normale aanvangsuur al op het podium, en dankzij de aandringende fans ging ook de curfew er genadeloos aan. Harper kwam tot twee keer toe bissen, en eindigde solo en akoestisch met een innig mooi Waiting On An Angel. "Jullie zijn engelen voor de muziek die ik maak", vertelde Harper aan het Belgische publiek en hij herinnerde aan de aanslagen van maart. "Ik ben zo blij hier weer te mogen staan. Brussel blijft zo'n mooie stad, ze heeft veel doorgemaakt dit jaar. België betekent erg veel voor me. Hier kreeg ik buiten de States mijn eerste grote podium, 23 jaar geleden op Blues Peer. Toen mocht ik openen voor Ray Charles en B.B. King. Stel je voor!"

Harper sprak recht uit het hart en wist met zijn enthousiasme geen blijf. Eerder had hij niet alleen zijn groep, maar ook de hele crew al met toenaam bedankt. En gaf hij een shout out aan Rock Werchter ("het mooiste festival op aarde"), Belgische skater Youness Amrani ("check zijn filmpjes op youtube") en het atomium ("that place is dope!").

Maar bovenal liet Harper de muziek spreken, haast 150 minuten lang. The Innocent Criminals stonden dicht bij elkaar op het podium en vormden een hechte band. Een groep is meer dan zijn zanger, om Wannes Van de Velde te misquoten. Oppression was een binnenkomer met tribale drums, waarna Diamonds on the Inside fraai open bloeide. Harper trok op uitstap naar het Hammond-orgel van Jason Yates. Er zat veel roots-muziek in het geluid, maar het muzikale palet in Vorst toonde vele kleuren. Don't Take That Attitude To Your Grave bouwde knap op, laag op laag. Finding Our Way leunde tegen de reggae aan, terwijl Harper in het intieme Morning Yearning de soulman in zichzelf mocht bovenhalen.

In alle muziekgenres kwam bovenal een goed geoliede machine naar voor, zoals ook de E Street-band en Dave Matthews Band elkaar blindelings aanvoelen. Met Call It What It Is hebben de muzikanten voor het eerst in negen jaar weer een plaat gemaakt met hun frontman, bij het beroemde Stax-label. De nieuwe songs misstonden zeker niet in deze set. Het was een concert waar eenheid in verscheidenheid als voornaamste spreuk weerklonk.

Het is jammer dat Ben Harper het momentum niet aanhield en in het tweede uur de teugels te vaak loste. The Innocent Criminals sloegen aan het freewheelen, en zowat ieder bandlid kreeg een open doekje of ging een duel aan met een ander. Het haalde de spankracht wat uit de set. Ook Harper zelf ontbond in Faded zijn duivels op de slide-gitaar. Het moet gezegd: hij geselde zijn Weissenborn-gitaar met een orkaankracht. Harper sloeg met beide handpalmen op zijn instrument, liet de snaren janken en begon zelfs plots een streepje The Ocean van Led Zeppelin te spelen.

Vorst was gisteren betoverd door de sympathieke frontman. Het nam in de bisronde spontaan de eerste strofe van Burn One Down over, en begon collectief te heupwiegen toen voorprogramma The Jack Moves er werd bijgehaald voor de gesmaakte Queen & David Bowie-cover Under Pressure. Met alle zaallichten aan danste Vorst verder de nacht in met een extatisch With My Own Two Hands. Zoveel wapperende handjes had zelfs Regi nog nooit gezien. Tien minuten bleef dit feestelijke slotakkoord duren, waarbij Harper alle hoeken van de zaal ging opzoeken, kushandjes wierp en met gebalde vuist op zijn hart klopte. De liefde tussen artiest en publiek was erg groot, gisteravond. "Nog eens bedankt voor die lekkere Belgische chocolaatjes", grijnsde Harper zijn tanden bloot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden