Maandag 23/11/2020

DM ZaptSasha Van Der Speeten

‘Belpop’ verwarmt het hart met wat u was vergeten

The Radios, met Robert Mosuse, Bart Peeters, Dany Lademacher, Ronny Mosuse, Marc Bonne en Alain Van Zeveren.Beeld VRT

Sasha Van der Speeten zet de blik op oneindig. Vandaag: het nieuwe seizoen van Belpop.

“‘Dancing in the Dark’, dat is het Buchenwald van Bruce Springsteen”, dixit ene Hugo Matthysen in de Sfinx in Boechout vlak voor een concert van Beri Beri, de band die hij samen met Bart Peeters, Jan Leyers en Marc Kruithof bij de teugels hield in de vroege jaren 80. “En ‘I’m On Fire’, dat is het Dachau of het Treblinka”, zo zou Matthysen het hebben gesteld. Waarna Kruithof zou hebben gezegd: “Nu onderschat je de ernst van Breendonk.”

Jazeker, Het Leugenpaleis broeide al onder de poriën van de prilste projecten van Bart Peeters, zo leerden we uit de puike Belpop-aflevering over The Radios, het groepje waarvan Vlaanderens grilligste spring-in-’t-veld de kapitein was. Goed gelachen. 

Gisteravond zat bovengetekende opnieuw met bovenmatige interesse voor Canvas, ook al biedt het format van Belpop zelden echt grote verrassingen. De vertellingen over deze of gene Belgische popartiest lopen netjes chronologisch, er is een overvloed aan talking heads en de interviewees duiken in meer dan één aflevering op want België is nu eenmaal een klein landje met een navenante muziekindustrie waar iedereen elkaar kent. Voor flitsende muziekdocu’s vol muziekhistorische duiding en clevere parallelmontages moet u bij BBC of Netflix zijn. Niet erg. De behoudsgezinde aanpak waarvoor Belpop opteert, dient bovenal een beklijvend Verhaal.

Want ook al ben je misschien geen fan van Selah Sue of K’s Choice, toch zit je met opgetrokken wenkbrauwen te kijken naar het archiefmateriaal dat hun buitenlandse successen onderstreept. Meer dan eens schoot ons de wat als?-vraag te binnen. Wat als Selah Sue minder wereldvreemd was geweest en wél op de uitnodiging van Prince was ingegaan om met hem in Minneapolis samen te werken? Zou haar succes op de Angelsaksische markt groter zijn geweest als ze zich wat meer had laten sturen door de ervaren buitenlandse producers van haar tweede album? Wat als Gert Bettens’ gezondheid het midden in de Amerikaanse tournee van K’s Choice niet had laten afweten, op het toppunt van hun roem? Wat als Robert Mosuse nog leefde? Wat als Gabriel Rios geen muzikale identiteitscrisis had gekregen?

De drama’s in die popfamilies zijn wrang maar essentieel voor hun evoluties of hun teloorgang. Alleen gaat Belpop er soms nogal snel aan voorbij, zodat je wat weinig inzicht krijgt in het mechanisme van dat leed. ’t Is een minuscule achilleshiel van een programma dat vooral het hart verwarmt met wat u en ik waren vergeten. Hoe onvoorstelbaar goed die zangharmonieën van de Bettensen waren in de jaren 90, ook live. Hoe knap ‘Teardrops’ van The Radios wel niet was. Hoe dwars dat eerste Belgische bandje van Gabriel Rios klonk, The Nothing Bastards. En dan te bedenken dat hij ooit het licht zag toen hij op school een cover van het übercheesy ‘More Than Words’ van Extreme zong. Yep, da’s goud waard.

Belpop, elke maandag om 21.20 uur op Canvas of en VRT NU.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234