Vrijdag 03/02/2023

Belgische reclameblokken tonen vrouwen vaker als seksobject en afhankelijk

null Beeld rv
Beeld rv

Bij tv-reclame in België worden vrouwen in reclamespots vaker als jonger of in een afhankelijke rol als seksobject of huismoeder voorgesteld. Mannen komen dan weer vaker op tv-reclame als professioneel expert. Dat blijkt uit onderzoek aan de UAntwerpen.

De universiteit analyseerde 493 reclamespots uit de periode 2002-2003 en 2009-2010 onderzocht op hoe mannen en vrouwen worden geportretteerd of worden afgezet tegenover stereotypes en genderrollen.

De voornaamste categorieën waren daarbij het geslacht van de personages, seksuele objectivering en genderrol, met name die van ouder, huisman of huisvrouw, of als professioneel expert. Er werd ook gekeken of er verschillen in de mogelijke stereotypering doorheen de tijd waren.

Seksueel object
"Vrouwen in tv-commercials zijn over het algemeen jonger, en worden vaker in een afhankelijke rol voorgesteld, als zorgende ouder, huisvrouw of seksueel object", zegt onderzoeker Yann Verhellen. "Mannen krijgen daarentegen steeds meer de rol van professioneel expert."

Hoewel er amper een verschil merkbaar is tussen beide onderzochte periodes, zijn de verhoudingen in overeenstemming met soortgelijke studies uit het verleden. "Genderstereotypering in reclamespots op televisie blijkt dus doorheen de tijd te blijven bestaan, alle sociale en maatschappelijke veranderingen ten spijt", concludeert Verhellen.

Duidelijkere regels
Stereotypering tegengaan, kan volgens de onderzoeker door duidelijkere regels voor reclamespotmakers, zoals meer aandacht aan de personages besteden of de spots meer aanpassen aan de verwachtingen van de kijker. Dat kan leiden tot minder ontevredenheid over de commerciële boodschap en dus mogelijk minder discriminatieklachten van vrouwen in de media.

Verhellen beseft dat ook zijn onderzoek beperkingen heeft. Het onderverdelen van beelden volgens rollenpatronen is een subjectief gegeven en er bestaat geen universeel codeerschema voor rollenonderzoek in de media. Studies met eenzelfde soortgelijk schema kunnen beter met elkaar vergeleken worden, klinkt het nog.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234