Dinsdag 02/06/2020

Look Hoes Talking

Belgische ontwerpster Lisbeth Antoine levert platenhoes aan VRWRK

Beeld Lisbeth Antoine

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze week: On The Outside, het veelgesmaakte debuutalbum van VRWRK, met een artwork van ontwerpster Lisbeth Antoine.

Het Brussels-Londense trio VRWRK (voorheen Vuurwerk) schiet met On The Outside tweemaal in de roos. Het eerste welgemikte schot is de mélange van house en soul; het tweede is te danken aan het uitstekende artwork van de Belgische ontwerpster Lisbeth Antoine.

Dat een moderne artiest zich een visuele identiteit moet aanmeten, weten de beatbakkers van VRWRK als geen ander. “We denken en werken altijd zeer visueel”, vertelde bandlid Thieu Seynaeve eerder aan De Morgen. Voor On The Outside werkten ze samen met Lisbeth Antoine, een landgenote die – net als de band – naar Londen is verkast.

Psychoanalyse 

“Het was een vlotte samenwerking”, blikt Antoine tevreden terug. “Toen we in het begin enkele moodboards uitwisselden, zaten we meteen op dezelfde golflengte.” Thieu Seynaeve en Jergan Callebaut van VRWRK vroegen haar om een artwork te ontwerpen dat binnen een breder geheel past. “De opdracht was om een ontwerp te maken dat zowel voor hun podiumoutfits als voor de platenhoes kon dienen."

Het design voor die outfits – ontworpen door Café Costume – was geïnspireerd door de kledij van gangs uit The Bronx in de jaren 70. “Ik vond het contrast van die handgeschreven banners, stukken stof en losse applicaties van het artwork op de kostuums, en de mix van low en high culture erg boeiend. Dat is een van de redenen dat ik de ruwe stukken stof heb doorgetrokken naar het artwork.” In die ontwerpen worden rituele en religieuze symbolen verwerkt. Ze recycleerde voor de platenhoes enkele afbeeldingen van ogen van bendeleden. “Oog-iconografie wordt in verschillende culturen en religies doorheen de geschiedenis gebruikt. Je zou het de brug tussen uiterlijke en innerlijke realiteit kunnen noemen. Het staat symbool voor zelfontdekking en introspectie, wat een belangrijk onderwerp was tijdens het schrijfproces van de plaat.”

Beeld VRWRK

On The Outside gaat over de persoonlijke verwerking van emoties. Je kiest zelf wanneer je je emoties toont en wanneer je een masker draagt. “Het klinkt haast psychoanalytisch, maar ik vond het wel leuk om dieper te graven met een platenhoes”, legt Lisbeth Antoine uit. 

Donker

Het ontwerp van On The Outside past perfect binnen het visueel verhaal van VRWRK. Als je echter naar de hoes kijkt, kan je moeilijk voorspellen dat achter het ontwerp een zwoele electroplaat schuilt. “Mijn oorspronkelijke voorstellen waren nog donkerder”, geeft ze toe. Ze merkte echter dat de bandleden tegen het einde van het proces optimistischer waren dan voorheen. “Ze hadden een andere, frissere kijk op de dingen. Daarom hebben we beslist om lichtere stoffen te gebruiken en meer witruimte te laten.” 

Beeld rv Thomas Geuens

Heeft ze nooit overwogen om kleur te gebruiken? Lisbeth Antoine begint zachtjes te lachen: “Ik werk zelden met kleur, maar ik heb toch één voorstel gedaan waarin ik feloranje had verwerkt. Je aandacht moet echter naar de ogen gaan, dit ontwerp was simpelweg beter.”

On The Outside van VRWRK is uit bij Universal Music Belgium. Ze spelen op 25/10 in de AB, Brussel. vuurwerkmusic.com, lisbethantoine.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234