Woensdag 08/12/2021

Film

Belgische bioscopen krabbelen (een beetje) recht: "De kentering is ingezet"

null Beeld ANP XTRA
Beeld ANP XTRA

Het bioscoopbezoek in België steeg in 2017 opnieuw licht na de forse klap van 2016. In vergelijking met Nederland en Frankrijk is de groei te verwaarlozen. De reden? "De Vlaamse films vielen tegen."

Een grote stijging is het nog niet, maar de Belgische bioscopen kunnen opnieuw voorzichtig optimistisch zijn. Het aantal bezoekers steeg vorig jaar tot 19.555.375, ongeveer 150.000 meer dan in het rampjaar 2016. Onder meer door de aanslagen in Brussel en een drukke sportzomer zakte het bezoekersaantal toen naar een dieptepunt. Het niveau van de jaren daarvoor, toen men telkens makkelijk boven de 20 miljoen bezoekers ging, haalt men evenwel nog niet. "Maar het belangrijkste is dat de kentering is ingezet", zegt Pieter Swaelens van de Belgian Entertainment Association.

De Belgische cijfers liggen min of meer in lijn met de meeste buurlanden, waar het bioscoopbezoek vorig jaar ook lichtjes steeg of wat daalde. Alleen Nederland was een uitschieter: het bioscoopbezoek steeg in 2017 met 5,3 procent, een tiende stijging op rij. Met dank aan nieuwe, maar ook betere zalen.

Dat België niet zo'n stijging kent, heeft één belangrijke oorzaak: de flauwe prestaties van het lokale aanbod. De derde film van F.C. De Kampioenen was de best scorende film in 2017 met 309.692 bezoekers, een aantal dat in tien dagen tijd werd behaald. Daarna volgen Bigfoot Junior (212.633), Het tweede gelaat (206.933), Le fidèle (134.961) en Helden boven alles (107.972). De top tien kleurt bovendien helemaal Vlaams. Franstalige titels vind je er niet. Ter vergelijking: Beauty & The Beast, de meest populaire film, haalde 768.538 bezoekers.

"Het lokale aanbod maakt het verschil tussen een goed en een minder goed jaar", zegt Thierry Laermans van de Federatie van Belgische Cinema's. "We hadden de pech dat de Vlaamse films vorig jaar minder aansloegen. Van verschillende films hadden we meer verwacht." "De combinatie van een goed lokaal aanbod en internationale films is altijd de motor van groei", zegt Pieter Swaelens.

Stijgend lokaal aanbod

Aan het aanbod lag het in ieder geval niet: het aantal Belgische films steeg in twee jaar tijd van 24 naar 45 stuks, maar dat vertaalt zich dus niet in extra bezoekers. Integendeel: ondanks de bijna verdubbeling qua aantal titels daalde het aandeel van de ticketverkoop van 10,6 naar 8,4 procent. De Amerikaanse films blijven de grote kassuccessen, met 76 procent van de ticketverkoop, terwijl ze slechts 31 van het aantal titels omvatten.

Thuis kijken

De vraag is: kun je de mensen ervan overtuigen om opnieuw vaker naar de bioscoop te trekken? Of is het al een succes dat het huidige niveau behouden blijft? Thuis worden de mogelijkheden om goede films en series te bekijken alsmaar groter, en ook de toestellen worden alsmaar beter. Waarom zou je dan nog betalen voor een bioscoopticketje?

"Waarom niet?", zegt Pieter Swaelens. "De bezoekerscijfers liggen lager dan in het buitenland. Er zijn dus nog mogelijkheden." De Belg gaat nu gemiddeld 1,9 keer per jaar naar de bioscoop. In Nederland is dat 2,1, in Frankrijk en Ierland zelfs 3,3 keer. Het Europese gemiddelde ligt op 1,6 keer.

Om het Belgische cijfer omhoog te krikken, kijkt Thierry Laermans in de eerste plaats naar technologische innovatie. Met onder meer 4D, IMAX en Laser Ultra proberen de bioscopen de kwaliteit steeds te verbeteren. "Dat is een kwaliteit die je thuis onmogelijk kunt hebben", zegt Laermans. "Al die innovaties zorgen ervoor dat je je deel van de film voelt. We zien dat de mensen daar ook meer voor willen betalen. De bezetting in de zalen met 4DX (waar je stoel mee beweegt en er water-, wind-, lichteffecten mogelijk zijn, JDB) ligt hoog."

Voor de bioscoopexploitant zorgt het ook voor een boost van de inkomsten. Het aantal bezoekers mag in 2017 dan maar lichtjes gestegen zijn, de omzet steeg sneller. In 2016 bedroeg die nog 148,2 miljoen euro. Vorig jaar iets meer dan 161 miljoen euro. Een bioscoopticketje kost nu gemiddeld 8,23 euro. In de buurlanden is dat 8,70 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234