Dinsdag 15/10/2019

In kaart

Belgische bands breken uit: muzikanten van eigen bodem kijken steeds vaker over de grenzen heen

Dimitri Vegas & Like Mike gaven 559 optredens in 60 landen. Beeld RV

Belgische bands boven in het buitenland. Dat blijkt althans uit een studie van Kunstenpunt die vandaag voorgesteld wordt in de AB. U kan zeggen wat u wil over Dimitri Vegas & Like Mike, maar niet dat ze er met hun pet naar gooiden.

Liefst 559 optredens in 60 landen. Het duo Dimitri Vegas & Like Mike was de voorbije vijf jaar het meest actief in het buitenland en deed het beter dan onder andere Netsky, de metalband Aborted, Lost Frequencies en Balthazar. De Belgische bands speelden de voorbije vijf jaar 24.100 live-optredens en dj-sets in het buitenland. 

De cijfers staan in Have Love, Will Travel, een onderzoek van Kunstenpunt dat de Belgische pop en rock in het buitenland in kaart brengt en vandaag gepresenteerd wordt in de Ancienne Belgique. Kunstenpunt haalde voor de studie alle info van concertsites als Songkick en Bandsintown en van Facebook-events. “We zeggen wel altijd dat we het fantastisch goed doen met onze muziek, maar met dit onderzoek brengen we die internationalisering voor het eerst in kaart”, zegt Felix De Clerck, directeur van Kunstenpunt.

Tekst gaat verder onder de interactieve kaart. Klik op het land voor meer info.

De cijfers tonen alvast dat de Belgen heel actief zijn in het buitenland. De voorbije vijf jaar nam het aantal optredens ook ieder jaar toe, om nu te eindigen op 5.143 optredens. Al is het moeilijk te bepalen of die stijging komt door extra boekingen, of omdat bands steeds meer de digitale platformen gebruiken om hun optredens aan te kondigen. 

Met de cijfers wil Kunstenpunt het beleid en het toekennen van subsidies aan bands verbeteren. Groepen kunnen er ook inspiratie uit halen als ze zelf een tournee plannen.

STUFF. groeit, maar draait nog niet break-even

Lander Gyselinck van STUFF. Beeld RV

Met 75 optredens de voorbije jaren is ook STUFF. naarstig zijn weg aan het zoeken in het buitenland. Maar net zoals de aandacht voor de band in België stap voor stap gegroeid is, gaat het in nieuwe markten ook zo organisch.

“Met de eerste plaat hebben we gefocust op België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, voor de tweede plaat zijn Duitsland en Frankrijk erbij gekomen”, zegt Hendrik De Rycker van managementbureau Rockoco.

De stap zetten is niet evident. “We hebben lang getwijfeld over het VK”, legt De Rycker uit. “Dat kost veel geld, de omstandigheden zijn meestal niet zo goed, er is een groot aanbod… Maar het klopt voor STUFF. Sinds 2015 hebben we er vijftien keer in clubs opgetreden en een tiental keer op festivals. Je voelt nu dat het groeit. In Bristol speelden we in 2015 in een club voor 200 man. Een jaar later zaten er 350 man.”

De groei betekent nog niet dat de groep al break-even draait in het buitenland. “In Frankrijk wel, want daar betalen ze vrij goed en het is makkelijk bereikbaar”, zegt De Rycker. “Maar vanavond spelen we in Berlijn in Kantine am Berghain, die verbonden is aan de bekende technoclub. We krijgen daar een correcte gage voor een eerste concert. Maar je moet met zeven man naar Berlijn. Je moet dus zelf een stukje bijleggen.” Nieuwe landen neemt STUFF. er voorlopig niet bij, tenzij de groep er meteen break-even kan draaien.

Als groep kun je voor alle buitenlandse tournees een bijdrage vragen bij de Vlaamse overheid, maar die dekken nooit de volledige pot. Het blijft investeren, zegt De Rycker “Wij hebben de afspraak dat elke muzikant een correcte vergoeding krijgt. De bijdrage van de Vlaamse overheid is 50 euro per show per muzikant, wat natuurlijk een stuk lager is.”

Die tussenkomsten verhogen zou een verbetering zijn, net als het slimmer omgaan met de subsidiepot, zegt De Rycker. “Een showcase op het Amerikaanse showcasefestival SXSW kost een band al snel 5.000 euro als je daar met pakweg zes man naartoe gaat. In het verleden stonden daar al groepen zonder dat het iets heeft opgebracht. Als je zoiets doet, moet er een goede reden zijn: een enthousiaste partner in de VS, je bent al groot in Europa… Het heeft geen zin in het wilde weg te investeren als band, en dus ook niet als subsidiërende overheid.” 

Deathmetalband Aborted trok van Waregem tot Thailand

Aborted. Beeld RV

Het is een verrassende naam in de top drie, na Dimitri Vegas & Like Mike en Netsky: Aborted, een deathmetal­groep uit Waregem die de voorbije vijf jaar maar liefst 386 optredens gaf in 39 landen. Een enorm aantal, zeker als je weet dat de groep niet uit beroepsmuzikanten bestaat.

Met uitzondering van de drummer, die werkloos is, combineren alle bandleden Aborted met een job. “Maar gelukkig is mijn werkgever op dat vlak vrij flexibel”, zegt Sven de Caluwé, oprichter en zanger van Aborted en daarnaast ook designer bij digital product studio In The Pocket. “De meeste andere bandleden zijn ook zelfstandig. Onze gitarist geeft bijvoorbeeld gitaarles.”

Aborted was de voorbije jaren te horen in de meeste Europese landen, maar ook in Japan, Zuid-Afrika, Egypte, Indonesië, Thailand, Verenigde Staten, China... “We zijn al een beetje overal geweest”, zegt De Caluwé. “Als deathmetalband moeten we dat ook wel. België is voor onze muziek niet de grootste markt. Als je niet steeds onder kerktoren wil blijven spelen, moet je dus wel naar het buitenland trekken.” 

Met succes, want de band speelt niet meteen in kleine cafeetjes. “Normaal staan we in zalen van 300 tot 500 man”, zegt Sven de Caluwé. “Dat is al serieus. In januari stonden we in het voorprogramma van Kreator en dat waren zalen tussen de 1.000 en 10.000 man.” 

Die tournees regelen deed De Caluwé lange tijd zelf. “Maar dat was niet langer te combineren met mijn job. Dus hebben we nu een management en boekingsagent.” Maar de vele optredens betekenen niet dat De Caluwé en co. er rijk van worden. “Alle kosten zijn nu gedekt. Steun van de Vlaamse overheid voor die buitenlandse optredens krijgen we niet. Volgens ons management is het verloren moeite die aan te vragen omdat we toch niet aan de voorwaarden voldoen. We treden bijvoorbeeld te weinig op in België.” 

Dat Aborted bij de meeste mensen nauwelijks een belletje zal doen rinkelen, stoort De Caluwé niet. “Er wordt inderdaad niet zoveel over ons geschreven in de pers, maar we komen wel aan bod in media die over ons genre berichten. We klagen dus niet. Ondertussen hebben we toch ook al vijf keer op Graspop gespeeld.”

Tekst gaat verder onder de interactieve kaart. Klik op het land voor meer info.

Balthazar groeit traag maar gestaag

Balthazar. Beeld RV

Balthazar wordt al eens de hardst werkende band uit België genoemd en de cijfers van Kunstenpunt bevestigen dat. Met 335 optredens in 30 landen zat de groep de voorbije jaren wel heel vaak in het buitenland. Klein begonnen plukt de band nu de vruchten van de investeringen in de eerste jaren.

“Met een buitenlandse tournee moet je een betere en bredere basis leggen zodat je de volgende keer een sprong kunt maken”, zegt Christian Pierre van Musickness, die in de staart van het eerste album in het verhaal van Balthazar kwam. “Zo kun je stap voor stap opbouwen en de markt uitbreiden. Balthazar is een van de weinige groepen die zo traag kunnen groeien.” Met de eerste plaat concentreerde Balthazar zich op landen als Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. De tweede plaat kwamen er landen bij, maar werd er ook groter ingezet op de vorige territoria. Eenzelfde strategie werd toegepast voor de derde plaat. 

“We zijn nu al bezig met de planning voor het vierde album”, zegt Christian Pierre. “In Duitsland kunnen we nu mikken op zalen van 1.500 man. In Frankrijk hebben we in Parijs Olympia met een capaciteit van 2.500 man uitverkocht. Nu kunnen we misschien twee avonden op rij zo’n zaal vullen.”

De investeringen van de beginjaren beginnen nu ook te lonen. “Als je de rekening per territorium zou maken, kun je zien waar je geïnvesteerd hebt en waar je er de vruchten van plukt”, zegt Pierre. “Maar als we nu bijvoorbeeld zouden beslissen om naar Zuid-Amerika te gaan, moeten we opnieuw gaan investeren. Zo blijf je altijd voortdoen.”

Subsidies kunnen daarbij helpen, maar Christian Pierre heeft daar een dubbel gevoel bij. “We hebben daar ook al gebruik van gemaakt voor reis- en verblijfkosten, bijvoorbeeld in territoria waar we van nul moesten beginnen. En als ik zie dat andere zaken ondersteund worden, waarom dan niet? Maar we zitten in een commerciële sector. Als het heel goed gaat, kun je er ook geld mee verdienen.”

Belangrijker dan subsidies is een goed verhaal hebben, meent Pierre. “De vraag is of de muziek uniek genoeg is om mee te doen op de internationale markt. Daar staat of valt alles mee. Balthazar is uniek, net zoals Tamino dat nu ook is. Als je dat hebt, heeft het zin om te investeren.”

Top 20 Belgen in het buitenland (2013 – 2017)

1. Dimitri Vegas & Like Mike (559 optredens – 60 landen)
2. Netsky 
(446 optredens – 33 landen)
3. Aborted (386 optredens – 39 landen)
4. Lost Frequencies (379 optredens – 53 landen)
5. Balthazar (335 optredens – 30 landen)
6. Triggerfinger (332 optredens – 25 landen)
7. Selah Sue (324 optredens – 31 landen)
8. Aeroplane (310 optredens – 36 landen)
9. Evil Invaders (280 optredens – 30 landen)
10. Stromae (241 optredens – 28 landen)
11. Arno (228 optredens – 9 landen)
12. Nasty (211 optredens – 18 landen)
13. Oathbreaker (207 optredens – 22 landen)
14. BRNS (195 optredens – 15 landen)
15. Eptic (194 optredens – 15 landen)
16. Charlotte de Witte (190 optredens – 33 landen)
17. Milow (180 optredens – 15 landen)
18. The Magician (170 optredens – 20 landen)
19. Oscar and the Wolf (163 optredens – 20 landen)
20. Steak Number Eight (159 optredens – 11 landen)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234