Zaterdag 07/12/2019

Pukkelpop

België is te klein voor deze drie jonge artiesten

Emma Bale op Pukkelpop. Beeld Stefaan Temmerman

Tamino is de smaak van het moment, maar er staan nog meer Belgische artiesten te trappelen aan de deur naar de Grote Doorbraak. Felix Pallas komt voorzichtig loeren en Emma Bale verscheen in Kiewit in een nieuwe, frisse gedaante. De toekomst oogt rooskleurig.

Het is intussen een bekend beeld: duizenden mensen vallen in katzwijm voor de zeemzoete stem van Tamino. Een jaar geleden verstopte hij zich nog in zijn slaapkamer, vandaag is Tamino de prins van de belpop. “Ik kan nog niet goed vatten wat er aan het gebeuren is”, stamelt de Antwerpse zanger na zijn show in de Marquee. “Ik heb de voorbije maanden vooral veel geleerd. Ik weet nu dat mijn muziek iets losweekt bij de mensen. Er zijn goede en slechte reacties, maar ik onthoud vooral dat ik een publiek heb. Daar had ik een halfjaar geleden nooit van durven dromen.”

Het publiek van Tamino bestaat uit mensen van allerlei slag, en van die diversiteit geniet hij het meest, zegt hij. “Ik schrijf geen songs met de intentie om een jong of hip publiek aan te spreken. Dat verschillende mensen zich nu overgeven aan mijn muziek, doet mij veel plezier.” De fanclub van Tamino wordt met de dag groter. Het verhaal van de Belg met Egyptische wortels leest als een ongeschreven roman. “Ik praat er vaak over met Hanne (Valckenaers, manager, ELV.) en Christian (Pierre, eigenaar van Tamino’s management, ELV.). Ze hebben zoiets nog nooit meegemaakt, zelfs niet bij dEUS”, lacht Tamino. “Er is nu ook interesse uit het buitenland. Ik heb gisteren voor de eerste keer mijn internationale agent ontmoet. Hij gaat wereldwijd boekers aanschrijven.”

En nu? België is een groot dorp, dus moet Tamino de landsgrenzen wel over. “Ik heb nog steeds dezelfde instelling als een jaar geleden: alles geven, zelfs al speel ik ergens in een leeg café. We zijn hard aan het werken achter de schermen, ik ben dus niet bang om stappen over te slaan. België is inderdaad klein. Er zijn nog genoeg plekken in de wereld die ik nog niet heb verkend.”

Gedaanteverandering

Tamino stal duizenden harten in de Marquee, maar voor dé verrassing van de dag moest u in de Dance Hall zijn. Emma Bale was niet meer de frêle tiener van twee jaar geleden, maar een felle jongedame mét goede songs. Als Dua Lipa en Maggie Rogers een stiefzus zouden kunnen kiezen, zou ze ongetwijfeld Emma Bale heten.

“Ik heb onlangs een klik gemaakt", zegt ze. "Ik ben niet meer de verlegen folkie van vroeger, er is véél veranderd.” Ze is achttien nu, en ze deed zichzelf enkele glinsterende popsongs cadeau. “En ik heb een nieuwe entourage”, legt ze uit. “In het verleden volgde ik blindelings de visie van de mensen rondom mij. Emma Bale was een project van een paar mensen, vandaag bepaal ik zelf welke weg ik bewandel.”

Ze noemt het een natuurlijke evolutie. “Ik luister niet alleen naar popmuziek, ik wil gewoon deze muziek maken. Alexander (Vandriessche, manager, ELV.) respecteert mij en laat mij ook los. Hij gaf mij slechts één keer advies: 'Doe je ding.' Het moet van mij komen en ik maak daardoor ook fouten, maar daar leer ik tenminste uit.” Ze zag haar publiek ook veranderen. “Sommige fans zijn meegegroeid, maar de kinderen zijn afgehaakt”, lacht ze. “Het viel mij daarnet op hoe divers mijn fans tegenwoordig zijn. Het leek wel een familiefeest met die jonge én oudere mensen.”

Wanneer we haar vragen waar haar schip mag stranden, glinsteren haar ogen. “Weet je, het ging tot nu toe allemaal zeer snel, maar ik ben blij dat ik nog niet eerder volledig ben doorgebroken. Ik weet nu pas wat ik wil en kan mij nu pas volledig smijten. Hoe harder je de boog aanspant, hoe verder de pijl vliegt. En nee, de tijd is nog niet rijp om te schieten. Ik heb nog genoeg dromen – onder mijn eigen naam op Rock Werchter spelen, bijvoorbeeld. En hoe leuk zou het zijn om ooit op Lollapalooza te staan?”

Realistisch blijven

Emma Bale en Tamino zijn namen die u bekend in de oren klinken, Felix Pallas misschien (nog) niet. Voor popmuziek in pastelkleuren moest u vrijdag in de Club van Pukkelpop zijn. Felix Pallas is een okselfrisse kruising tussen Metronomy en Tame Impala, en dat is ook de buitenlandse pers niet ontgaan.

“Dit is het hoogste wat Felix Pallas voorlopig heeft bereikt”, zegt zanger Simon Nuytten, die u ook van Bazart kent. “We hebben hier lang naar uitgekeken.” Het Antwerpse kwartet bestaat al zes jaar, maar klopt nu pas nadrukkelijk aan de deur. “We doen al jaren waar we zien in hebben, zonder rekening te houden met externe factoren zoals de tijdsgeest of muziekstromingen. We jagen altijd een geluid na dat we alle vier appreciëren.”

Is er dan geen reden waarom hun laatste drie singles, ‘Similarities’, ‘Rakata’ en ‘Curse’, vaak opduiken op hippe blogs in het buitenland? “Jarri (Van der Haegen, manager en bekende muziekblogger, ELV.) houdt ons scherp en probeert ons op de juiste manier in de markt te zetten. We vertrouwen hem blindelings. Zo proberen we vooral rumoer te maken in de blogosfeer.” 

Felix Pallas mikt niet per se op België, maar ziet het breder. “Wanneer je onze statistieken op Spotify bekijkt, zie je dat we overal zitten. Het is 2017, er zijn geen grenzen meer. En daarbij, eenmaal je België hebt veroverd, is het moeilijk om hetzelfde over te doen in het buitenland. Tenzij je Stromae heet”, zegt toetsenist Pieter-Jan Nuytten.

In het najaar brengt Felix Pallas een nieuwe ep uit. “Ik heb niet het gevoel dat het nu moet gebeuren”, zegt Simon Nuytten. “Maar we voelen uiteraard dat er een en ander beweegt. De komende maanden zullen veel bepalen, net zoals onze show hier op Pukkelpop.” En wat als de grote doorbraak niet komt? “Dat maakt ons echt niet uit. We maken nu al zo lang muziek. Als de volgende maanden tegenvallen, gaan we niet plots stoppen. Ja, we zouden graag eens op Rock Werchter of Lollapalooza spelen, maar we blijven realistisch. Er moet niets.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234