Drama
'Belgica': Topfeestje zonder climax
Zelden was een caféavond zo rock-'n-roll als in Belgica, de nieuwe film van Felix Van Groeningen. Maar bij een verhaal dat drijft op alcohol is een kleine kater nooit veraf.
Het verhaal rond de West-Vlaamse broers Jo (een sterke Stef Aerts) en Frank (Tom Vermeir is dé revelatie), die samen een succesvol café uitbaten op de Gentse Vlasmarkt, volgt de stippellijnen van het rockdrama: een schijnbaar onafscheidelijke samenwerking loopt stuk op de roes van alcohol, drugs en vrouwen - de Heilige Drievuldigheid van de religie die roem heet.
Dat is niet alleen de premisse van Belgica, het is eigenlijk het hele scenario dat Van Groeningen samen met Arne Sierens op papier zette. Dat de plot zo simpel is, is een tweesnijdend zwaard: het geeft Van Groeningen ruimte om de exuberante excessen sfeervol weer te geven, een staaltje waar hij met behulp van een stevige portie regietalent, een ervaren team (hoedje af voor cameraman Ruben Impens en monteur Nico Leunen) en de onwaarschijnlijk sterke soundtrack waarmee de gebroeders Dewaele geile feestjes bouwen in Café Belgica.
Maar het laat de film ook een dikke twee uur lang voortdobberen. Na de eerste akte heb je al door waar de intrige naartoe gaat, en Belgica zet de neergang van zijn hoofdpersonage al in voor het verhaal halverwege is. Daarmee hou je de boel niet spannend: net als in Dagen zonder lief, de film waarmee Van Groeningen al een kleine blauwdruk maakte voor Belgica, kun je je ondanks de geweldige vibes niet van de indruk ontdoen dat de regisseur soms verloren loopt op zijn eigen feestje. Jammer, want een topfuif als deze verdient een gepaste climax.
Regie: Felix Van Groeningen
Met: Tom Vermeir, Stef Aerts
Duur: 126 minuten