Woensdag 16/10/2019

Awards

Belgian Art Prize onder vuur voor volledig mannelijke selectie

Nigeriaanse woordkunstenares Otobong Nkanga won de Belgian Art Prize vorig jaar. Beeld rv

De vier genomineerden voor de Belgian Art Prize zijn allen man. Dat is niet meer te verantwoorden anno 2018, hekelen enkele kunstenaars en directeurs in een open brief.

De Belgian Art Prize, die claimt de belangrijkste kunstprijs van België te zijn, wordt pas volgend jaar uitgereikt maar zorgt nu al voor deining. De reden: de vier nominaties die midden april werden bekendgemaakt. Sven Augustijnen, Koenraad Dedobbeleer, Gabriel Kuri en Jos De Gruyter & Harald Thys werden geselecteerd voor de prijs en mogen volgend voorjaar hun werk tentoonstellen in Bozar in Brussel

"Dat zijn vier goede kunstenaars wiens werk ik graag bekijk, maar vier mannen selecteren is anno 2018 toch niet meer te aanvaarden?", zegt Els Silvrants-Barclay, de directeur van Netwerk Aalst. Ze ondertekende samen met een groep kunstenaars, directeurs en kunstwerkers, zoals Sirah Foigel Brutmann, Pieternel Vermoortel, Sonia Dermenience, Niels Van Tomme en Helena Kritis een open brief om dit aan te klagen. 

"De flagrante exclusiviteit van deze selectie, die overigens niet alleen een sociale maar ook esthetische realiteit ontkent, zorgt ervoor dat wij ons niet gerepresenteerd voelen", schrijven ze. En daarbij gaat het niet louter en alleen omdat er geen vrouwen genomineerd zijn, legt Silvrants-Barclay uit. "Het is straf dat er geen Waalse kunstenaars genomineerd zijn. Er is op verschillende vlakken op een apathische manier met diversiteit omgegaan."

De mannelijke selectie is voor de critici een symbool voor wel meer zaken die volgens hen fout lopen. "De procedure is niet transparant. Men vraagt aan professionelen en liefhebbers ook 200 euro om lid te worden. Zij mogen dan vijf namen voordragen, op basis waarvan een longlist van een dertigtal namen gemaakt wordt. Maar anderen moeten dan weer niet betalen. Je ziet zo ook altijd linken met collectioneurs die er misschien wel baat bij hebben bepaalde kunstenaars te steunen."

Gebrek aan kader

De kritiek is opmerkelijk, want bij de vorige editie van de Belgian Art Prize waren twee vrouwen en een duo met een vrouw in genomineerd. De winnares was Otobong Nkanga, een Nigeriaanse kunstenaar die in Antwerpen woont. Misschien is de mannelijke selectie nu toeval? "Zo'n uitleg is niet meer te aanvaarden", zegt Els Silvrants-Barclay. "Als een jury vier namen kiest, heeft ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid."

Bovendien zit het hele mechanisme erachter niet goed. "Men heeft het altijd over kwaliteit, maar we moeten stilaan beseffen dat het kader waarin je  dat afweegt bevooroordeeld is: blank en mannelijk. Men moet goed nadenken over hoe je dat kan ontmantelen." Het probleem oplossen is niet makkelijk, geeft Silvrants-Barclay toe. "Er zijn geen pasklare antwoorden, maar als je claimt representatief te zijn moet je er ten minste over nadenken."

De keuze voor de vier finalisten is een momentopname van de Belgische kunstscène, reageert Carole Schuermans, directeur van de vzw De Jonge Belgische Schilderkunst dat de prijs organiseert. De jury moest volgens haar alleen rekening houden met hun parcours. "Aan de juryleden werd niet gevraagd quota’s, m/v-verhoudingen, taalverhoudingen, nationaliteit of andere niet-artistieke aspecten in acht te nemen. De beslissing van de jury berust op de subtiele gelaagdheid en kleurrijke verscheidenheid van de hedendaagse kunstscène in België. De vzw staat achter de beslissing van de juryleden en onderschrijft de wijze waarop zij op professionele en zeer doordachte manier te werk ging."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234