Donderdag 09/07/2020

MuziekFortnite

Beleven we festivals voortaan virtueel? Wel als het van ‘Fortnite’ afhangt

‘Fortnite’-spelers konden onlangs een virtueel concert van rapper Travis Scott bijwonen.

In de populaire game Fortnite zijn steeds vaker optredens te zien, al dan niet live. Biedt dat mogelijkheden nu de fysieke festivalwei een no-gozone wordt? 

Ja, zijn show was heel anders dan die van vorig jaar op het Nederlandse hiphopfestival Woo Hah, waar Travis Scott optrad voor een man of 30.000. Maar het concert dat de Amerikaanse rapper vorige week gaf in de game Fortnite was minstens zo spectaculair. En opzienbarend op alle fronten.

Travis Scott vloog als een gamepersonage vanuit de hemel richting de Fortnite-arena, het gevechtsterrein waar gamers elkaar normaal gesproken naar het leven staan. In een spookachtig, donkerblauw verlicht decor wandelde de virtuele Scott als een rappende reus over een podium, terwijl een lichtshow achter hem hallucinante beelden toonde van ontploffende planeten en bizarre onderwaterscènes. De avatar van Scott, die trouwens verdomd veel leek op de echte Scott, vertolkte nummers als het toepasselijke ‘Stargazing’ en ‘Highest in the Room’, voor een publiek van bijna 28 miljoen Fortnite-gamers.

Astronomical: zo heette de show van de rapper, en die titel bleek niet overdreven. Vanwege de bezoekersaantallen en de psychedelische vergezichten die Scott samen met de ontwikkelaars van de game uitrolde. Wat hadden die miljoenen gamers eigenlijk meegemaakt? Zagen ze hier behalve een leuke gamegimmick ook een glimp van de muziektoekomst? Of van het popfestival, dat in de oude vorm plotseling lijkt te wankelen door de coronacrisis, hoezeer we ook hopen dat het allemaal goed komt?

Het spel Fortnite van game-ontwikkelaar Epic was al baanbrekend toen het uitkwam in 2017. Fortnite maakte de spelmodus ‘Battle Royale’ groot, waarin honderd onlinespelers elkaar op een eiland moeten bevechten. Het werd een van de grootste games aller tijden, met een kwart miljard geregistreerde spelers. De bekende overwinningsdansjes in het spel werden nagedaan van schoolpleinen tot voetbalvelden: een van de opmerkelijkste popcultuurfenomenen van het afgelopen decennium.

Begin vorig jaar gebeurde er ook al iets bijzonders in Fortnite, en ook daarin bleek het spel grensverleggend. De Amerikaanse dj en producer Marshmello gaf een ‘optreden’ in een speciaal voor dat doel ontworpen landschap genaamd Pleasant Park. Gamers konden hun spelkarakter naar Pleasant Park laten afreizen om daar een uur durende ‘liveshow’ van de avatar Marshmello te zien en horen. En er rond te hangen met vrienden, samen die dansjes te doen en een beetje te chatten over die muziek van Marshmello. 

Wie erbij was, moet tijdens de Fortnite-show van Marshmello al een soort buitenlichamelijke ervaring hebben gehad. Vooral toen de digitale dj de rondhossende karakters opriep steeds een speciaal voor hem ontworpen dans te doen: ‘Come on, let me see this Marsh Walk.’ Stond je daar nu echt voor een podium of zat je nog gewoon in je zweterige gamersstoel? De show was een succes: het eerste Fortnite-optreden ooit trok tien miljoen gamers, die zich ook echt op een afgesproken tijd en plaats moesten verzamelen.

Logisch dat Fortnite-gamers na de shows van Marshmello en Travis Scott veel meer popmuziek kunnen verwachten. Epic maakte vorige week vlak na de show van de rapper al bekend dat de modus ‘Party Royale’ een vaste plaats krijgt in het spel. Dus heeft de wereld nu officieel een vast virtueel festivalterrein, waar Fortnite op ieder gewenst moment artiesten kan laten aantreden. En waar gamers zich kunnen verzamelen zonder wapens of missies, maar gewoon om er rond te hangen en te dansen. Dat biedt ongekende mogelijkheden, zeker voor een popindustrie in coronanood. 

De verschijning van Travis Scott was niet echt ‘live’, al waren miljoenen concertbezoekers wel allemaal op hetzelfde moment aanwezig om muziek te horen en zien. De bedwelmende beelden waren vooraf gemaakt en werden als ‘event’ in de game afgespeeld. Maar de eerdere show van Marshmello was volgens de gamemakers wel echt live: de dj was in ieder geval aanwezig om zijn publiek toe te schreeuwen. Het moet in de nabije toekomst dus mogelijk zijn om artiesten in real time te laten spelen in Fortnite, voor een astronomisch aantal concertgangers die braaf in thuisisolatie zitten. 

Dat het Fortnite ernst is met de popmuziek, bleek afgelopen weekend al toen de Amerikaanse dj Diplo een liveshow gaf in de game. Er was weer een nieuwe variant bedacht: de dj verscheen niet als nagebouwd spelkarakter, maar als gestreamd livebeeld in de spelarena, met dansers naast de draaitafel. Voor zijn podium dansten op hun beurt de avatars, en dus de gamers vanuit de huiskamer.

De mogelijkheden van dit soort shows of dj-sets zijn eindeloos, en dat moet de muziekindustrie ook zien. Travis Scott maakte van het psychedelische optreden in Fortnite gelijk ook maar zijn nieuwe clip bij het nummer ‘The Scotts‘, dat in Fortnite in première was gegaan. De track is nu wereldwijd het meest gestreamde nummer, met dank aan de game. 

Het zou zomaar kunnen dat pop er binnenkort een compleet nieuw podium bij heeft, dat bovendien een sociale component heeft omdat gamende vriendenclubs grenzeloos met elkaar kunnen chatten. Een teken aan de wand: Epic, de ontwikkelaar van Fortniteis voor een groot deel in handen van het Chinese techbedrijf Tencent, dat eind vorig jaar voor drie miljard euro ook een flink aandeel van de muziekuitgever Universal Music Group kocht

Games en popmuziek zullen hoe dan ook naar elkaar toe groeien en dat gaat verder dan het gebruik van liedjes in een soundtrack. In het festivalloze tijdperk dat zich voorlopig voor ons uitstrekt, hebben publiek en de muziekindustrie dankzij Fortnite in ieder geval een nieuwe uitwijkmogelijkheid. Hoe bevreemdend, futuristisch en angstaanjagend die voor veel niet-gamers ook mag lijken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234