NieuwsBoeken
Belager van Franse schrijver Édouard Louis is definitief vrij
In Parijs heeft het hof van Beroep Rihad B. definitief vrijgelaten. De man werd door de Franse schrijver Édouard Louis aangeklaagd voor ‘beroving en verkrachting met een wapen’. De feiten gaan terug tot Kerstmis 2012. Samen brachten ze de nacht door en hadden ze consensuele seks. Maar wanneer Louis een douche neemt, merkt hij vervolgens dat zijn iPad en iPhone zijn verdwenen. Wanneer Louis reageert, bedreigt Rihad B. hem. Daags nadien legt Louis klacht neer wegens ‘wurging en verkrachting'. Na een lange procesgang is Rihad B. enkel veroordeeld voor ‘gekwalificeerde diefstal’ en een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden. Louis schreef over het trauma in Geschiedenis van geweld. Hij reageert nu met een boodschap van solidariteit voor slachtoffers van seksueel geweld.
Zes schrijvers wagen zich aan ‘stationsromans’
Behoud de Begeerte heeft samen met Europalia Trains & Tracks het genre van de stationsroman – ooit synoniem met licht verteerbare kost - nieuw leven ingeblazen. Zes Belgische auteurs hebben zich gewaagd aan ‘een hedendaags verhaal waarin stations en reizen een terugkerend element vormen’, ‘als context voor emoties, ontmoetingen, liefde en afscheid’. Thomas Gunzig, Caroline Lamarche, Lisette Lombé, Erwin Mortier, Lize Spit en Rob van Essen, alle zes paraat op Saint-Amour, kweten zich van de taak. De complete verhalenbox (25 euro) is verkrijgbaar in boekhandels en bij Saint-Amourvoorstellingen.
Stijgende kijkcijfers boekenprogramma ‘Brommer op zee’
Het VPRO-boekenprogramma Brommer op zee, gepresenteerd door Ruth Joos en Wilfried De Jong, lijkt zijn publiek te hebben gevonden. Vorig weekend waren er 151.000 kijkers voor een aflevering met onder anderen Hella S. Haasse-biografe Aleid Truijens en Chris De Stoop. Een week eerder waren er dat zelfs 218.000 voor de aflevering met Marieke Lucas Rijneveld. De krant Trouw stelt dat het programma zijn vorm heeft gevonden, wars van een al te autobiografische insteek: ‘Hier geen human-interestgebabbel, maar vragen over thema, structuur en techniek.’ Het programma is sinds vorig najaar niet meer te zien op Canvas.